Maarten Delforge
Belgium Kapellen, Antwerp
-
Party games zijn een van mijn favoriete soort spellen. Ze zijn simpel, gemakkelijk uit te leggen en werken goed met niet-gamers. Pictionary is zo'n spel dat voor ons altijd werkt. Weerwolven van Wakkerdam ook. Nu is er Time's Up.
Time's Up is niet meer dan een stuk of 400 kaartjes en een zandloper van een halve minuut. Op die kaartjes staan namen van bekende personen en personages, al dan niet levend, al dan niet fictief. Op elk kaartje staan 2 namen. Je hebt er dus eigenlijk 800. Je komt er wel even mee toe; je gebruikt er maar 40 per keer dat je het spel speelt. Het zit allemaal in dit soort zak:
Ziet dat er bekend uit? Het spel komt dus van dezelfde uitgevers als Jungle Speed, wat iedereen wel zal kennen.
In het spel speel je in teams van twee spelers. Je gebruikt 40 van de 400 kaartjes. Een speler draait een van de kaartjes om en leest welke persoon erop staat. Dat is bijvoorbeeld Regi (om maar iets te zeggen). Die speler moet nu omschrijven wie die persoon is, en de andere moet raden wie er bedoeld wordt. De eerste speler zegt bijvoorbeeld: "Euh, hij maakt muziek, hij is bekend van de groep Milk Inc, euh... 't is een dj, ehm.." Als die andere speler het juist heeft geraden, wordt dat kaartje opzij gelegd als punt en mag er een ander kaartje omgedraaid worden. Zoveel mogelijk binnen een halve minuut. Als de halve minuut om is, gaat de stapel kaartjes naar het volgende team, dat dan aan de beurt is, en zo voort. Elk kaartje dat je met je team hebt bemachtigd, is een punt waard.
Wanneer alle kaartjes op zijn, worden ze samen gelegd en geschud en begint de tweede ronde. Die tweede ronde werkt hetzelfde als de eerste, maar deze keer mag de omschrijver maar één woord zeggen en gebaren gebruiken. Bij Regi is dat dan bvb "melk", terwijl hij een dj uitbeeldt. Hetzelfde gebeurt weer: als alle kaartjes op zijn, worden de punten geteld en worden die kaartjes verzameld en geschud.
In de laatste ronde worden opnieuw dezelfde kaartjes gebruikt. Iedereen weet dus dat Regi ergens aan bod zal komen. In deze ronde mogen echter alleen gebaren gebruikt worden.
Het is een erg eenvoudig spel, maar het kan echt wel tot grappige situaties leiden. Toen wij het speelden zat er bijvoorbeeld Friedrich Nietzsche in. De uitlegger kon wel iets uitleggen en zei iets als "Pff, 't is een filosoof, euh... tja... Een Duitser. G'oh, ik weet het eigenlijk niet zo goed. Blabla..." In de volgende ronde kreeg iemand een kaartje en mocht dus maar een woord zeggen. Hij las dat kaartje en zei "Pff... moeilijk." en maakte aanstalten om het weg te leggen en een ander kaartje te nemen. "Nietzsche!" riep de andere.
Ik denk dat het 15 euro kost of zo. Het is te koop in gewone speelgoedwinkels, geloof ik. Je moet dus niet naar speciaalzaken en het zou makkelijk te vinden moeten zijn. Dit is echt een van mijn grootste aanraders. Heel, heel tof als je met een man of 5-6 bent. Het is niet diepgaand te noemen en strategische mogelijkheden heeft het niet echt, maar dit spel is gewoon dikke, simpele fun. Koop dit. Voor die vijftien euro kan je sowieso al niet sukkelen. Ik beloof dat je er geen spijt van zal hebben.
-
Thijs Lauwbierkoffie
Netherlands Nijmegen Gelderland
Advertise here!
-
Bedankt voor je review, heb het gespeeld tijdens een meerdaagse wandeling, s avonds in de hut, ideaal voor dat soort situaties. Maar het niet echt nodig om het spel te kopen. Spelers kunnen gewoon zelf namen op briefjes zetten die dan in de pet gaan.
-
Ik ben een klein boefje
Spain Villanueva de la Cañada Madrid
2006/2011 (Amsterdam - Maastricht - Apeldoorn - Den Haag -Delft) Vijf jaar dat ik ga nooit vergeten.
Warning: Very handsome user. HOT HOT HOT.
-
Quote: Spelers kunnen gewoon zelf namen op briefjes zetten die dan in de pet gaan.
Je heb gelijk maar het is altijd mooier de echte spel kopen. Ik vind de zakje heel gaaf en het is goedkoep (16 euro hier in Spanje). Ik ga vanavond naar een vriend´s huisje, hij en zijn vrouw houden niet van spelen, maar ik had een copy van Time´s Uphen als cadeutje voor hen kopen... een goede idee? Mischien, wij zullen zien...
-
|
|