Essen 2012: Vélemények magyarul
Károly Dudás
Hungary
Szigetszentmiklós
30 
 Thumb up
2.00
 tip
 Hide
Miután már tavaly is én indítottam, indítom idén is.
A mottó a tavalyi idei módosítása:
"A lényeg, hogy aki próbálta az új játékokat (2012 Essen) az kéretik, hogy véleményezze is. És ha egy mód van rá, akkor ITT, ezen a listán!"

Akár már a kint próbáltak, ha idő engedi, akár már a KecsCon-on próbált. Szóval gyűljenek a vélemények, tapasztalatok.
Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
  • [+] Dice rolls
1 , 2  Next »   | 
1. Board Game: Aeroplanes: Aviation Ascendant [Average Rating:6.63 Overall Rank:2451]
Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Bár ez már nem teljesen új darab (pár hete jelent meg), de talán itt is elfér...

Nekem eddig egyet sikerült játszanom vele, azt sem teljesen jó szabályokkal, úgyhogy nincsen teljesen kialakult képem a tényleges játékról. Amit eddig láttam az tetszik.
A játék nem túl bonyolult és van benne némi szerencsefaktor a kockadobások miatt, de ettől még élvezhető.

Értékelésem (1, kissé hibásan játszott játék alapján): 7.5
8 
2. Board Game: Among the Stars [Average Rating:7.18 Overall Rank:432] [Average Rating:7.18 Unranked]
Imre Hauszknecht
Hungary
Pécs
flag msg tools
We'll kill you with kindness!
A 7 Wonders találkozása Alhambrával és a City Tycoonnal!

Még a nyáron egy Indiegogo kampány keretében támogattuk páran itthonról a játékot, és Essenben vette át Kiss QQCS, így kaptam meg én is, és tegnap este ki is próbáltuk, így következzen egy rövidke értékelés 1 játék után.

A dobozt kibontva, egy betét nélküli belső tárul a szemünk elé egy rakat Catan kártyajáték méretű kártyával, pénz és pontozó tokenekkel, egy pontozó tábla és 8 faj lap és 20 energia kocka kapott helyet a tartóban. A kártyák grafikája szemkápráztatóan szép.

A kártyák többsége valamilyen helyszínkártya (adminisztrációs, katonai, diplomáciai, üzleti vagy rekreációs.) Ezen kívül kapunk 24 darab konfliktus kártyát, amiket az agresszív módban használhatunk közvetlen konfliktusok generálására, de van itt 8 darab célkártya is.

A játék célja, hogy a mi fajunk által épített űrbázis legyen leg(pont)értékesebb állomás az egymással jelenleg békében élő, de azért versengő fajok bázisai között.

A mechanikáról röviden: Kapunk 10 pénzt a játék legelején, illetve egy főreaktort, amely két energiát termel. Mindenki kap, vagy választ magának egy fajt, amelyeknek megvan a maguk különleges képessége, és kisorsolunk a játékosszámnak megfelelő célkártyát, amelyek elérése a játék végén további pontokat ad.

A játék 4 körös, minden kör elején kapunk 6 db helyszínkártyát és minden kör elején kapunk 10 pénz. A 6 kezünkben lévő kártyából kiválasztunk egy szimultán és magunk mellé helyezzük képpel lefelé. Amikor mindenki választott felfordítjuk a kártyánkat, és (1) beépítjük pénzért (és energiáért) a bázisunkba úgy, hogy a meglévő lapkák szomszédságába helyezzük, vagy (2) eldobjuk 3 pénzért, vagy (3) eldobjuk, és 1 pénzért újabb reaktort építünk, amely újabb két egység energiát biztosít bázisunk számára. Ha ez megtörtént továbbadjuk a lapjaink az adott kör által jelzett irányba.

A játék lényege, hogy a lapkákat úgy rakjuk le, hogy azok egymás szomszédságában erősítsék egymást, és a kártya által nyújtott alappontokon kívül a lehető legtöbb bónuszpontot szerezzük, amelyeket a kártya típusától függően vagy azonnal kiszámolunk, vagy a játék legvégén számoljuk el. Néhány lap kijátszása energiaellátást igényel, viszont a reaktorok csak maximum kettő távolságra képesek elszállítani az energiát így itt különösen fontos hova építjük le a lapunkat.

Összességében egy könnyed játékot családbarát játék az Among the Stars, amely nem kis helyet igényel. Elsőre kifejezetten tetszett, de nem mondanám, hogy eget rengető élményben volt részem. Egyetlen negatívum, ami felmerült bennem, hogy a 7 Wonders-szel ellentétben itt nincsenek korokra bontva a paklik, így az első évben kapott lapok kijátszása, különösen az elején sokszor értelmetlennek tűnik, de ilyenkor érdemes megnézni, a végső célokat, és azokhoz igazítani az első választásainkat. Ezt leszámítva azonban egy nagyon kellemes játékról van szó.
6 
3. Board Game: Archipelago [Average Rating:7.40 Overall Rank:285]

Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Hajózás, felfedezés, letelepedés, árutermelés, piacozás...
Izgalmasan hangzik és gyönyörű a kivitelezés, de az első játék alkalmával valahogy olyan "nagyobb a füstje, mint a lángja" érzésem volt. Logikusan követik egymást a dolgok, de valahogy az egész kissé lapos. De alapvetően nem rossz, még egy esélyt megérdemel.
Valóban igaz lehet, amiről a játék után beszéltünk: lehet, hogy az első játéknál érdemes kihagyni a "szabotőr" karaktert (aki akkor nyer, ha a lázadás szintje túlhalad a populáció szintjén).

Értékelésem (1 játék után): 7
(ebben már benne van a szép grafika és a kellemes hangulat is)
3 
4. Board Game: Aztlán [Average Rating:6.41 Overall Rank:4060]
Daniel Halasz
Hungary
Szada
Kinézet:
Gyönyörű nagy tábla, szép figurák, jó minőségű, szép grafikájú kártyák. A kivitelezés 10/10. Már-már indokolatlanul szép ahhoz képest, hogy alapvetően egy absztrakt területfoglalós játékról van szó. Egyetlen hátrány a kinézettel kapcsolatban: a tábla átláthatóságát feláldozták a design oltárán. Néhol nehéz megmondani elsőre, hogy mi-mivel határos, illetve nehéz megkülönböztetni bizonyos területtípusokat egymástól.

A szabály:
Elég egyszerűek a szabályok, így nem volt annyira nehéz dolguk a szabállyal. Jól szerkesztett, színes-szagos, elsőre érthető. Egyetlen dolog merült csak fel játék közben, ami nem volt benne egyértelműen leírva. (Hogy mit kell tenni, ha elfogynak a kártyák. A fórumok alapján vissza kell keverni a dobottakat)

A tematika:
A játék története szerint azték törzseket irányítunk, és versengünk az élettérért egymással. Ennek során természetesen konfliktusokba keveredünk a másikokkal, amiket megoldhatunk barátságosan - az istenek nagy örömére - vagy agresszíven - a másik játékos bánatára.
Mivel egy egyszerű, területfoglalós, dominanciaszerzős játékról van szó, így természetesen nem túl mély a tematika. Ezt ellensúlyozza talán a gyönyörű grafika mind a táblán mind a kártyákon.

A játék menete:
A játék pofonegyszerű. 5 körünk van. Minden körben mindenki választ titkosan egy kártyát, ami két dolgot határoz meg:
1. Az adott körben mely területtípusok fontosak nekünk, mi ér pontot
2. Az adott körben milyen erősek a figuráink.
A kiválasztott kártya a kör végéig titkos marad. A választás után történik a területfoglalás. Minden játékos letehet egy figurát és mozgathat egy lent lévőt. Egy kör addig tart, amíg mindenki le nem rakta az adott körre kapott összes figuráját. Körönként egyre kevesebből gazdálkodhatunk, viszont fent maradnak az addig felrakottak, így egyre fontosabb lesz a mozgatás is.
Ha mindenki letette a figuráit, jön a pontozás. Mindenki felcsapja a titkos kártyáját. Minden területen megvizsgáljuk, hogy kié a többség (katonák száma * kártyán lévő erősség). Aki a legerősebb két dolog közül dönthet:
1. Kiűzi az ellenfeleket, akik ezzel elhagyják a táblát.
2. Együttél az ellenfelekkel: jutalmul húzhat egy kártyát, amin mindenféle előnyök vannak (plusz bábu rakása, plusz pontok stb. )
Ha minden területet megvizsgáltunk, kiosztjuk a pontokat. Ennek nem írom le a pontos menetét, de lényeg az, hogy minél nagyobb egybefüggő területeket kell létrehoznunk, amin minél több olyan típusú terület van, ami az adott körben választott kártyánkon szerepel.
Jönnek az új katonák, jön az új kör.

Interakció:
A fentiekből szerintem kiderül, hogy igen nagy, mondhatni szinte csak interakcióról szól a játék.

Játékidő, játékosszám:
3-4 játékossal működik a játék, de van 2 személyes extra szabály is, amit még nem próbáltam. Játékidő egy óra körüli. Gyakorlottakkal szerintem 45 perc is lehet.

Újrajátszhatóság:
Sok minden nincs a játékban, ami kifejezetten az újrajátszhatóságot segíteni, de mivel rengeteg az interakció, ezért minden játék teljesen más.

Bonyolultság:
Pofonegyszerű játék, kb. "át a sivatagon" szintű szabályokkal. Bárkinek megtanítható.

Szerencse:
Az együttélésnél húzott kártyáknál van némi szerencse szerep, nomeg a játék elején azonos kártyaválasztással bele lehet kerülni néhány kellemetlen szituációba. Amúgy azt mondanám, hogy nagyon alacsony.

Összegzés:
Ajánlom azoknak akik szeretik a sakkszerű, absztrakt nagy interakciójú játékokat. Gyönyörű játék egyszerű szabályokkal, pörgős játékmenettel, ahol kritikus fontosságú a másik gondolatainak olvasása és megfelelő lereagálása.
7 
5. Board Game: Brawling Barons [Average Rating:6.38 Overall Rank:5826]
Daniel Halasz
Hungary
Szada
Tegnap a gémben ezt is kipróbáltuk. Két paklival játszottunk 4 fővel. A szabályok alapján nagyon érdekelt a játék, mert egy könnyedebb szórakoztató glory to rome-nak gondoltam.
Sajnos nekem végül csalódást okozott a játék, bár még bízom benne, hogy valamit nem teljesen jól értelmeztünk, az amúgy elég szűkszavú szabályból, amiből nagyon-nagyon hiányoznak a példák egy-egy szituációra, vagy akár egy teljes példakör.
A játékban mindenki a saját kis várát építgeti, amiben vannak parasztok, fegyverhordozók, katonák és épületek. Jópofa ötlet, hogy a kártyák egyik oldalán egy fegyverhordozó van a másikon meg mondjuk egy íjász. Alapból mindig csak a gyengébb oldalt toborozhatjuk, de idővel a kártyát elfordítva fejleszthetünk rajta. Így lesznek katonáink, a parasztokból pedig épületek, vagy még nagyobb parasztok.
A játékban az interakciót a csaták adnák, ahol a másik embereit és épületeit lehetne lerombolni, de ez az a rész, ami nem állt össze nekünk. Gyakorlatilag a támadó fixen legalább akkora veszteségeket szenved el a szabály alapján, mint amekkorát a védő, ha veszít. Így senki nem látta értelmét a támadásnak, és egy-két "csakazaértis megpróbálom" jellegű erőlködést nem számítva négyszemélyes passziánszra redukálódott a játék. Így az amúgy gyors és egy-két érdekes ötlet miatt izgalmas játékmenet sem mentette meg a játékot.
Ezen felül volt még nekem egy fájdalmam, mégpedig hogy be lehet szorulni a emberlimitek miatt. Ez sajna nekem a játék közepén sikerült és onnantól kezdve a nem tudtam épületet építeni, és így a lapok fele gyakorlatilag kuka volt számomra.

Hazaérve még egyszer átfutottam a szabályokat, és ugyan egy-két dolgot nem jól játszottunk, de ezek nem befolyásolják a fenti problémákat. Azért leírom, hogy mi volt, hátha más is belefutna:
1. A piacról lapot lehet húzni, és nem cserélni.
2. A királyi segítség lapok ugyan azonnal kiosztásra kerülnek, de nem kell őket azonnal felhasználni. A saját körödben ezt bármikor megteheted a későbbiekben.

Nálam 6/10 egyelőre, de megpróbálok érdeklődni a fórumban még.
5 
6. Board Game: Briefcase [Average Rating:6.34 Overall Rank:3343]
David Turczi
United Kingdom
London
England
flag msg tools
designer
Bevallom dörgedelmesen sose játszottam még deck-builder játékkal (Dominion és a haverok), és amikor leültem Essenben megtanulni a Core Worlds szabályait akkor rommá untam magamat. Szóval egyfelől szkeptikusan álltam hozzá a Briefcasehez, másfelől Artipia, amivel eddig nagyon meg voltam elégedve (lásd Among The Stars) - tehát végülis már nagyon viszketett a tenyerem hogy kipróbáljam ezt. Tegnap 2t is játszottam vele, egyet egy "ajánlott paklival" és egyet egy véletlenszerűvel. Röviden: nagyon tetszett. Hosszan:

Játékmenet:
Kirakunk 8 "kezdő" és 6 "magasabb szintű" céget, amit a játékosok megvehetnek. Van négy döntés kártya (Buy (B) - ezzel lehet céget és nyersanyagot venni, Activate (A) - ezzel és nyersanyaggal lehet céget aktiválni, Obstacle (O) - ez alapból "semmire" se jó, Hire (H) - ezzel és fele nyersanyaggal lehet más cégét használni termelésre), a játék elején mindenki kap egy húzópaklit amiben főleg O és egy kevés A és B kártya van. Cégeket 1-4 B kártyáért lehet venni, és van 4+1 erőforrás (Acél, Beton, Ember, Papír + Áram), amiket (kivéve az Áramot) 1-1 B-ért lehet venni. A kártyáért meg lehet fordítani ("aktiválni") egy céget, ez 1-4 erőforrásba is kerül. Aktivált cégek egyrészt VP-t adnak, másrészt néha van spec képességük, de legfontosabb, hogy döntés kártyákat TERMELNEK, amiket bekeversz a dobópaklidba (itt jön a képbe a deckbuilding), így egyre több lesz pl a B betűd, meg szerezhetsz H-t stb. (Áram kicsit másképp működik, mindenkinek van egy Power Station cége amit ha aktiválsz akkor nem döntés kártyákat termel, hanem Áram erőforrás kártyát. A játéknak akkor van vége ha 3 erőforrás vagy a megszerezhető B kártyák elfogynak.

Sebesség:
Első játékunk 4pvel kb 2 óra volt, második játékunk 3pvel alig 1 (igaz eddigre mindenki belejött és gyakorlott volt)
Stratégia:
Mivel a legtöbb cégből 1el kevesebb van mint ahány játékos, ezért van egy kis versengés ott is, és mivel lehet blokkolni cégeket és erőforrásokat megvétel ellen, ott is ki lehet szúrni a másikkal.
Mázlifaktor:
Mivel elég közvetlen befolyásod van a paklid felett, ezért egy idő után erősen lehet apellálni jobb húzásokra, de ettől függetlenül bármikor lehet peched és húzhatsz túl sok O-t, vagy épp rosszkor nem húzol egy A-t... Ha túl sokszor van peched, akkor persze elúszhat a játék...
Doboz, Art, Content:
Témához illő artwork, konzisztens, szép, stb. A kártyákon nincsenek szövegek, viszonylag egyértelmű piktogrammok írják le mindegyiken a "speciális képességeket", azon 1-2n amin nem egyértelmű ott a szabálykönyv boldogan segít.
A kis kártyák euro mini méretűek, a nagy kártyák euro normál, viszont a cég kártyák 82x82mm-esek amihez nem léteznek sleevek, viszont Artipia azt igérte hogy lesz.
Indiegogo előrendelésem miatt adtak mellé egy rakás extra céget és néhány, Goverment Bonusnak nevezett célt, amit az elsőként teljesítőknek extra VP-kkel jutalmaz a játék.

Összegzés:
Tetszik, pörgős, sürgetnek az elfogyó erőforrások és cégek, minden játék más és más (a kint levő cégek miatt), és alig várom hogy legközelebb is játszak vele.
5 
7. Board Game: The Cave [Average Rating:6.57 Overall Rank:1746]
aaa bbb
Hungary
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Sziasztok!

Aki esetleg próbálta írhatna pár sort róla, a téma miatt nagyon érdekel a játék, a szabályt olvasva Carcassonne Tikal szerelemgyereknek tűnik (De legalább nem még egy bőr a K2-ről. )Hétvége előtt én nem fogok hozzá jutni, de utána majd én is írok, elfogulatlanul... ha sikerül.

Meg volt a próbajáték, igaz, hogy csak kétszemélyes változatot sikerült kipróbálnunk még. A doboz grafikája szerintem nagyon jól néz ki, ha nagyon bele akarok kötni akkor hitelesebb lenne ha a szpeleológusunknak nem látszana a kabátszéle, hanem egybe overálban lenne, de ne kötözködjek. Persze kisebb dobozba is simán elférne, ebbe külön simítózacsizva a komponenseket is kényelmesen elfér. A lapkák ránézésre Carcassone méretűek, néhány mm-el nagyobbak, ezekből épül a barlang, járatok, szűkületek, aknák, földalatti tavak és barlangi látványosságok vannak rajtuk (a promón pedig dupla dolgok: tavas szűkület, fényképezhető kürtő stb.), mivel ezekre kell pakolászni a tokeneket így azok elég aprócskák 1 forintos méretűek kb. Nem biztos, hogy mindent tökéletesen játszottunk egy játék után korai lenne komoly következtetéseket levonni, nekem az jött le, hogy: Viszonylag kevés az interakció, nem különösebben konfrontatív (ami nekem nem baj mert pl.: T&E-ben mindig hozzám vágja a lapokat barátnőm)egyesek pasziánsz szerűnek érezhetik. A lapka húzás miatt elég komoly a szerencsefaktora a játéknak (mit húzol és mi van épp a hátizsákodban ki tudod e használni). A játékmenet az akciópont gazdálkodásból áll, amiből "csak" 5 van így jól be kell osztani, mivel egy új lap lehelyezése és arra átlépés alapból min. 2 Ap. A fő nehézséget az adja, hogy mindig legyen kajád vagy időbe vissza érj a bázisra feltankolni (vagy ha van lerakva akkor a saját bivakodba készleteidhez)mert ha nincs akkor minden egyes lépésed 5 Ap.-ba kerül, amíg a többiek jól elhúznak. A race jelleget erősíti, hogy aki az utolsó lapka lerakása utáni 3. körben nem ér vissza a bázisra, az már nem nyert... Összességében nem túl bonyolult, kellemes játék, egy picit szerintem túlárazva -de barlangászoknak kötelező
Ezúton kérjük Adam Kaluza urat a víz és sár álló esetleg foszforeszkáló változat elkészítésére, hogyha 3-4 napot föld alatt vagyunk legyen mit játszani
7/10
8 
8. Board Game: Colonial: Europe's Empires Overseas [Average Rating:7.23 Overall Rank:1586]
Károly Dudás
Hungary
Szigetszentmiklós
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Na ugyan ez tavalyi, DE idén új, 2. kiadás. Amiben a szabályokat rendesen átírták. Ugyan valszeg rajtam kívül túl sok embernek nincs meg, de hátha. (Pláne, h az új kiadás jelentősen olcsóbb is lett.)
Még nem próbáltam az új szabályokkal, csak lefordítottam.
Ami biztos: már tavaly is tetszett, lásd a játéknál a commentem, és az új szabályok alapján, szerintem javult a játék.
A változások
Endavour fázis: A 6-ból 5 kijátszott lap a 4+1 helyett. (ez határ eset. A régi verzió: 4-et ki, majd 5.-ket akkor, ha már a többi 4 mindenkinél felfordítva több lehetőséget ad reagálni)
Kevesebb helyen csata és másféle magadási feltételek. (ez jó)
A hitel is változott: nem függ a fizetendő kamat mástól, a kamat az kötelező, ha van hitel. (ez jó)
Amerika felfedezés, a körülhajózás változott: függ egymástól, + bejön Ausztrália felfedezése. (ez jó)
Hódító kártya: eddig haladó szabály volt a gyarmatosítás opció, most már nem, és némileg át is alakultak ezek az opciók (ez jó)
Felfedező: a sima dobókocka helyett siker kockák dobása (2 siker, 4 üres lap a kockán). (ez nem tudom, nem egyértelműen jobb, az esélyek nagyjából ugyanazok, bár a fene tudja, ki kellene számolni illetve nem emlékszem milyen értékeket kell megdobni. /Adott értéket vagy nagyobbat kell dobni 1 db 6 oldalúval vs ugyanezt az értéket 10 db siker kocka dobásával, ahol a az egyes kockákon a 6 lapból 2 jó, és ezek számának kell annyinak vagy többnek lennie)
Kalmár: alapvetően ugyanaz, egy plusz: ha van virágzó város előbb onnan kell szállítania mindegy kié a terület. (valszeg jobb)
Bankár: nem 10 hitelt vesz fel, hanem max a gazdasága 2xesét, és nem bármikor lehet visszafizetni a hitelt, habnem csak a saját endeavour fázisban. (ez jó)
Felkelő: gyakorlatilag ugyanaz, csak a kalózkodás előkészítést hagyták ki belőle (ez jó)
Megszűnt a kalóz, illetve spec esetben kerül csak elő, így a 6 fázisból csak 5 lesz. (ez jó)
Zavargásjelzők, felkelés: egyszerűsödött (ez jó)

Illetve a nemzetek variációt szinte teljesen átírták (gondolom a jobban kiegyensúlyozottság végett, lévén az első verzióban ez leírtan teljesen kiegyensúlyozatlan volt)

4 
9. Board Game: Copycat [Average Rating:6.80 Overall Rank:1203]
Attila Kisvári
Hungary
Bokros
Csongrád
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Nagyon mulatságos darab! Pontosan az, amit a szerző elmondott. A BGG listáján a legelőkelőbb helyen lévő játékok mechanizmusait "ellopva" tett össze Friese egy új játékot. Így vannak a játékban akciómezők, amelyekhez az Agricola mintájára körönként egy új lehetőség csatlakozik, ami egyre erősebb. Aztán van egy lapszerző hely, pontosan olyan mint a Through the Agesben, vagyis a házul lévő lapok drágábbak, a közeliek olcsóbbak. aki nagyon mohó, és előrerohanva jobb lapot vesz, az lehetséges, hogy begyűjt egy-két budipapírt, akarom mondani haszontalan lapot. Aztán a kör végén csúsznak előre. A legelöl lévő nem megvásárolt lap(ok) kiesnek, és előrébb jönnek a hátul lévő - erősebb - lapok. És hogy miért kellenek lapok? Hát azért, mert Dominion mintára mindenki egy paklit épít, amiben pénzes, pontos, és akciólapok vannak. 5-öt felhúzol a köröd elején, az egyikkel licitálsz a játékossorrendre, a többit meg az akciómezőkre felhelyezett embereid segítségével kijátszod, igyekezve minél ütősebb kombókat megtalálni.

Az eredeti téma - politikai csatározások - nem igen jön át belőle, de nagyon mulatságos a kombózás és jó poénok vannak a lapokon. Például az említett klotyópapír dolog... A legrosszabb lapok a diploma, a jogosítvány stb., mert ezek csak rontják a lapjaid minőségét, nem használhatók semmire. Illetve hát, arra, ami a lapra van rajzolva...
8 
10. Board Game: CO₂ [Average Rating:7.25 Overall Rank:555]
Daniel Halasz
Hungary
Szada
Na sikerült ezt is kipróbálnunk nagy nehezen. Ez egy 5 személyes játék utáni vélemény.

Kinézet:
A doboz és a játék nekem nagyon tetszik. Sokan meghökkentek, hogy mennyire színtelen az egész, nomeg a prototípus azt hiszem zöldebb és élénkebb volt, mint a végleges, de szerintem ez a kinézet nagyon passzol a témához. Az egész kicsit olyan újrapapír kinézetű, pasztelles halvány színekkel. A kinézetnél meg kell azonban említeni, hogy a játékelemek nem sikerültek túl jól megkülönböztethetőre. Elengedhetetlen a játékhoz valami szortírozó alkalmatosság, zacskók vagy planobox. Ezen kívül a kártyák hátulja olyan jó pasztellesre sikerült, hogy a 4-5 féle kártyát gyakorlatilag képtelenség a hátlapja alapján szétválogatni, mert szinte teljesen egyformák. Szóval nem árt szereted pakolgatni szortírozni a játékot, mert különben hamar agybajt fogsz kapni.

A szabály:

A szabály kb. 10 oldal. A Tzolkinnál írtam, hogy nem kell megijedni a méretétől, na pont az ellenkezője az igaz. 10 oldal, de alig van ábra, ami miatt nagyon tömény az egész, és a példák hiánya miatt kicsit nehezen is érthető. Ritkán van ilyen, de nekem 3-szor kellett végigolvasnom az egészet, ami után még 1 órát fórumoztam, mire összeállt a kép nagyjából, de még így is követtünk el jócskán hibákat. A fő hiányossága szerintem az, hogy nem jön le belőle a játék pontos menete, csak gondolatok vannak egymás után, de nem áll össze az egész. Szóval kell kitartás a szabályhoz. Ezzel szemben a player aid nagyon jól sikerült és gyakorlatilag elengedhetetlen, nemcsak az első játékhoz, de valószínűleg még később is. Itt össze van foglalva egy kör, egy évtized, és a lehetséges akciók. Az is lehet, hogy szabályolvasás előtt ezzel érdemesebb inkább kezdeni.

A játék menete:
A játékban befektetőket alakítunk, akik megpróbálják ellátni a világot zöld energiával. A játék évtizedekre azokon belül pedig körökre van osztva. A körök száma függ a játékosok számától. Minél többen játszotok annál kevesebb cselekvés jut egy emberre a játékban. A játékosok a játék során erőműveket terveznek, készítenek elő és valósítanak meg. Az erőforrások a következők: pénz, technológiai erőforrás, tudósok, technológiai tudás, CO2 kvóta. A körödben egy akciót, és háromféle ingyenes akciót hajthatsz végre. Az akciód lehet erőmű tervezés, előkészítés vagy megvalósítás. Az ingyenes akciókkal tudóst mozgathatsz, kvótát vehetsz illetve kártyát játszhatsz ki. Így körről körre szaporodnak az erőmű-tervezetek és jó esetben az erőművek is. Jópofa (de először nehezen követhető) a játékban a kvótapiac működése. Gyakorlatilag minden esemény a piacról vesz el kvótát, de oda nem igazán megy vissza többet semmi, csak a bankba. Így egyre drágábban lehet CO2 kvótához jutni. Az egésznek van egy érdekes körforgása, amit nehéz leírni de játék közben érdekes megtapasztalni. Ezen felül még nagyon tetszett a technológiai tudás megszerzése. Ha egy adott típusú projekten dolgozik tudósod, akkor a kör végén tudást "termel" neked. De lehetőséged van mondjuk egy napenergiás erőművön dolgozó tudósodat elküldeni egy konferenciára is, ahol előadást tarthat a saját szakterületéből, illetve meghallgathat más játékosok által tartott előadásokat is, és ezzel természetesen tovább növeli a tudást a cégben. Természetesen plusz tudás jár az adott típusú erőmű felépítéséért is, azonban itt harap kicsit a saját farkába a kígyó, mivel valamennyi tudás kell ahhoz is, hogy fel tudd építeni. Az egész nagyon tematikus, és nagyon egyben van.
Nem akarom leírni a teljes szabályt, de még megemlíteném, hogy vannak a játékban lobby kártyák, amik valami egyszeri hasznot hoznak, adott feltételek teljesülése esetén, vannak UN célkártyák, amik pontot adnak bizonyos típusú erőművek felépítése esetén, illetve mindenkinek van egy titkos célkártyája, ami a játék végé ér, több kevesebb pontot. Ezen felül még meg kell említeni, hogy van egy területi többségszerző mechanizmus is, ugyanis, aki a legtöbbféle erőművet építi egy kontinensen, az gazdálkodhat a kontinens CO2 kvótájával, és költheti azt a sajátja helyett. Ezen felül a játék fontos részét képezik a "katasztrófák", amik nem is annyira katasztrófák a játék közben, ugyanis egy ilyen után adott kontinens komoly technológiai erőforrásokkal támogatja a zöld beruházásokat. Kulcsfontosságú, hogy ki tud először lecsapni ezekre.

A tematika:

Talán már a játékmenetes leírásból is érződött, hogy nagyon nagyon tematikus játékról van, ami ritka az eruogémek világában.

Interakció:
A játékban közepes interakció van. Közvetlenül nem tudsz keresztbe tenni a másiknak, de mivel a projektek gyakorlatilag közösek, így folyamatosan hatással vagytok a másik lépésire. Talán itt említeném meg, hogy van egy semi-cooperatív jellege is a játéknak, ugyanis ha a co2 szint elér egy kritikus határt, akkor minden játékos elveszti a játékot. Ha sikerül kordában tartani, csak akkor érdekes, hogy kinek hány pontja van.

Játékidő, játékosszám:
Na erre érdemes allokálni rendesen az első pár játéknál. Mi öten voltunk, mindenki újonc. Egyedül én olvastam a szabályt. Így mindennel együtt kb. 3,5 óra volt, de hozzá kell tenni, hogy nem jól játszottuk, mert már előbb teljesült volna az egyik játék vége feltétel. Én azt javaslom, hogy ne álljatok neki elsőre ennyien, inkább csak 3-an, talán úgy nem húzódik el annyira, mert előbb összeáll mindenkinek a játék menete. Érzésem szerint a játék nem is teljesen működik tökéletesen 5 fővel, inkább a max 4 javasolt. Meg kell említeni, hogy van pasziánsz mód is, de ezt még nem próbáltam, de agricola szerűen valami célt kell elérni, és kordában tartani a co2-t.

Újrajátszhatóság:

Nagyon összetett a játék, így nem tudom, hogy mennyire van szükség változó elemekre benne. Ami az újrajátszhatóság hatással lehet: UN célok, Zöld energiaigények, konferenciák, célkártyák, lobbykártyák véletlenszerűek. Így összeszedve úgy érzem, hogy nagy az újrajátszhatósági faktor.

Bonyolultság:
Nagyon brainburner játék. Még azt figyelembe véve, hogy a további partyk valószínűleg gördülékenyebben lesznek is azt mondom, hogy erre rá kell készülni, és nem fog senki kettőt játszani egymás után. Mi néha úgy éreztük, hogy mindjárt elered az orrunk vére a koncentrálástól.

Összegzés:
Egy szuper tematikus, nagyon összetett, egyértelműen gémer játék a co2, azokból is a nehezebb fajtából. Aki nem szereti fél óráig a szabályokat hallgatni, illetve herótja van a hosszabb brainburner daraboktól az kerülje el messzire. Akinek viszont van affinitása a dologhoz, annak szerintem tetszeni fog. Érdemes olyannal leülni, aki már játszott vele, mert a szabály keserves órákat fog okozni, illetve javaslom a 3-4 fős játékot.

7.8/10
13 
11. Board Game: Edo [Average Rating:7.13 Overall Rank:1039]
Bálint Nagy
Hungary
Győr
mbmbmbmb
Sikerült múlt héten kipróbálnunk egy 3 és egy 4 személyes játékban.

A játékról röviden:

Edo városát és a környező településeket fejlesztjük és építjük. Minden körben maximum három fajta akciót hajthatunk végre. A kör elején kiválasztjuk a lapkáinkról, hogy milyen akciókat akarunk végrehajtani és hozzárendelünk hivatalnokokat.

Egy típusú akciót akár többször is végrehajthatunk, attól függően, hogy hány hivatalnokot állítottunk be. Alapvetően két részre csoportosíthatjuk az akciókat: olyanokra, amelyekhez csak előttünk lévő hivatalnokok kellenek, illetőleg olyanokra, amelyekhez a táblán is kell lennie emberkéinknek. Mivel (3és4 személyes játékban) az egyes nyersanyaglelőhelyek száma kettő ezért elegendő 2 táblán lévő ember az esetek nagy többségében. Azért sem érdemes túl sokat a táblára helyezni, mert a kör végén meg is kell tudni őket etetni. A nyersanyaglelőhelyeken úgy kapunk nyersanyagokat, hogy minél kevesebb ember tartózkodik ott, annál többet kapunk. Fontos, hogy az embereinket pénzért mozgatjuk a táblán (van ingyenes mozgatás is akcióval, de ezzel a körben a 3 akcióból egyet elveszítünk). A játék lényege, hogy nyersanyagokat szerezzünk és ezekből, valamint pénzből építkezzünk. A megépített épületek után győzelmi pontokat kapunk. Győzelmi pontot a játék közben kereskedéssel is szerezhetünk, ám erre a csekély tapasztalatom szerint viszonylag ritkán kerül sor. Minden kör végén etetünk, valamint a városok után pénzt kapunk. Minél kevesebben vagyunk a városban, annál több pénzt kapunk, valamit ha többen vagyunk, számít, hogy kinek van nagyobb befolyása a városban. A játék végén minden 50 pénz és minden táblán lévő emberke még 1 pontot ér. Fontos, hogy csak akkor győzhetünk, ha építettünk Edoban, a központban is legalább 1 házikót.

Mi a vélemény a játékról?

Nekem nagyon tetszett. Persze elfogult vagyok, mivel nagyon szerettem volna már játszani vele. A titkos akcióbeállítások és a pénzügyi helyzetünk folyamatos rendben tartása miatt a Freskóra emlékeztetett. Mivel összetett játékról van szó, legalább 3-4-et kell még vele játszani, hogy kialakítsam a végső véleményem. jelenleg 8 pontra értékelem, de ez le és felfelé is elmozdulhat. A játék gyenge pontját ott látom, hogy nem egészen világos, hogy a pénz-stratégiát meg lehet-e oldani építkezéseken kívül is hatékonyan.
Rajtam kívül kettő játékos alkotott még véleményt róla. Az egyikük szerint nem annyira jó játék, a másikuknak viszont nagyon tetszett. Kíváncsi vagyok mások véleményére is, mert tényleg bizonytalan vagyok, hogy egy kiemelkedő, vagy csak egy közepes játékkal van-e dolgom.
5 
12. Board Game: Escape: The Curse of the Temple [Average Rating:7.06 Overall Rank:423]
Archibald Longdale
Hungary
Budapest - Szentendre
Első látásra: Na ne má'. Mi ez a sok idióta, aki dobál és kapkod, és közben üvölt valami tamtam egy zsebrádióból?
Másodjára: Atya ég! Nehogy már 20 kockáért 15 10x10-es kartonlapért meg egy CD-ért kiadjak 35 Eurót!
Harmadjára: Egy totál fárasztó próbajáték után (Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island) ültünk le négyen, hogy megnézzük mi is ez. Nos, elkapott a gépszíj mindannyiunkat.

A játék menete igen egyszerű: van tíz perce a csapatnak, hogy mindenki kimeneküljön a templomból, ami kezdetben három kis táblából áll, ám mindenki fel tud fedezni további termeket.
A játékosoknak öt kockája van, melyek egyformák és melyeken az alábbi ikonok láthatók: 2x1 emberke, 1x fáklya, 1x kulcs, 1x fekete maszk, 1x arany maszk. Ha dobtál és valami nem tetszik, újradobhatod, azzal a feltétellel, hogy ha fekete maszkot dobsz, azt mindenképp félre kell tenned. Ha már két fekete maszkod van, azt egy arany maszkkal tudod feloldani.
1. Egy terembe belépni a táblán látható két ikon egyszerre történő megdobásával lehet.
2. A termek közül néhányban 3 olyan oltár, ahová a játékosok által közösen birtokolt kincseket kell lehelyezni, hogy azok a kijáratnál már ne terheljenek bennünket. Ugyanis a templomból kimenni csak úgy lehet, ha legfeljebb egy adott mennyiségű kincs van nálunk. Az egyes termekben található oltárok közül csak egyet kell "feldíszítenünk".
3. A zene 10 perce alatt (amely egy parti idejére szól) van két olyan rövid időszak, amikor minden játékosnak vissza kell jutnia a kiinduló ponthoz, különben elveszti egy kockáját.
4. A játékostársadon csak akkor tudsz segíteni, ha egy teremben vagytok. Erre gyakran lehet szükség, hiszen egyre kevesebb kockából egyre könnyebb fekete maszkokat dobálni, így be lehet szorulni. Ilyenkor valakinek oda kell mennie és kimenekíteni a társát, hiszen a játékot csak akkor nyeri meg a társaság, ha mindenki kijut a templomból.
5. Ha elég kincset hagytunk ott az oltárokon, mindenki elindulhat kifelé, ahol mindenkinek meg kell dobnia a szükséges kódot (általában 4 darab egyforma jelet). Ha valaki kimenekült és van fel nem használt ikonja, azt egy másik játékosnak átadhatja, illetve vannak bizonyos esetek, mikor kockát is át lehet ilyen esetben adni.

Konklúzió: A Queen Games volt a kiállítás legnagyobb alapterületet birtokló kiállítója, és feltehetőleg az Escape volt a legnagyobb számú asztalnál kipróbálható játéka. Tehát nyomultak, mint állat. Ettől függetlenül a játék kifejezett adrenalinbomba, kávé helyett ideális. Tökéletes filler, hiszen kötött a játékidő. A változó tábla miatt újrajátszható, a játékosszám is változhat.
Gyanítom, hogy hosszú távon a feszültség nem tartható, tehát egyszerre 2-3 menet játszható, illetve hogy azt a hangulatot, hogy egyszerre 40 asztalnál szól ugyanaz, és mindenki pörög, üvölt, drukkol, anyázik körülötted, nem lehet otthon produkálni. Valószínűleg a VB-nek is szimultánban kell majd folynia.
Jó, pörgős játék, könnyed szórakozás, hatalmas hangulat.
8/10, de kell hozzá a társaság!
12 
13. Board Game: Fleet [Average Rating:6.97 Overall Rank:710]
Daniel Halasz
Hungary
Szada
Kinézet:
Meglepően kicsi doboz, benne jópár normál méretű hajókártya, nagyobbacska licenszkártyák, valamint 100 halacskákat jelölő kocka.
Minden nagyon jó minőségű anyagból, olyan fajta kártyákkal, amiknek textúrás a felülete. A grafikák is szépek, hangulatosak. Ami meglepő, hogy elég kevésféle kártya van, viszont mindből jó sok.

A szabály:
Rövid, átlátható, példákkal illusztrált - de képekkel nem. Néhol jó lett volna, ha egy-két nehezebben érthető dolgot jobban szemléltet, de kellő figyelemmel olvasva, minden kivehető belőle.

A tematika:
A játékban halászokat irányítunk. Halászati engedélyeket váltunk ki, hajókat indítunk útra, majd jó esetben szép kis haszonnal távozunk. Ahhoz képest, hogy milyen egyszerű a játék felépítése, elég tematikusra sikerült minden benne. Én egész bele tudtam élni magamban a halászatba.

A játék menete:
A játékban kétféle kártyatípus van:
- hajó
- licensz
A licenszkártyák különféle előnyöket biztosítanak, illetve lehetővé teszik az adott haltípus halászatát, azaz ha megvan a licenszed, akkor már indíthatsz olyan hajókat.
A hajókártyák többféle funkciókkal bírnak:
1. Hajóként elindíthatóak, bizonyos összeg kifizetése fejében.
2. Pénzként használhatóak licensz licitálásnál, illetve hajó indításnál.
3. Hajóskapitányként használhatóak egy-egy hajón.

A játék során tehát szinte mindent a hajókártyákkal csinálunk, nem csoda, hogy a játék gyakorlatilag ennek a hiányáról, illetve e hiány menedzseléséről szól.

A játék körökre oszlik, egy körben a következők történnek.
1. Licitálással elosztjuk az adott körben feljövő licenszeket.
2. Mindenki elindíthat egy új hajót, rajta egy kapitánnyal.
3. Mindenki kap egy halat a kint lévő hajóira.
4. Akinek van feldolgozóhajója, az pénzre vagy lapokra válthatja a halait.
5. Mindenki kap 1 azaz egy lapot.

Szerencsére a licenszek különféle előnyöket adnak, amikkel többek közt lapokat is lehet szerezni. Ezeket az előnyöket egész jól össze is lehet kombózni, ez adja a játék savát-borsát.

Interakció:
- A licitálás miatt nem kicsi, de a többi fázisban nincs különösebb.

Játékidő, játékosszám:
Négyen próbáltuk. 45-60 perc alatt ment le. Valószínűleg lehet majd ennél gyorsabb is, de mindenki most tanulta a játékot.

Újrajátszhatóság:
Erről még nem merek nyilatkozni. A játékmenet szempontjából a licitkártyák feljövésének sorrendje befolyásolhatja a mértékét. A licit miatt nem igazán lesz két egyforma játék, nem lehet beállni valami fix stratégiára, mert ha az annyira jó, akkor többiek fel fogják verni a hozzá való licenszek árát.

Bonyolultság:
Nagyon egyszerű szabályok. 10 perc alatt tanítható. Nem gémerek is nyugodtan bevonhatóak.

Szerencse:
Kártyajátékról van szó, szóval van benne, de nem zavaró mértékű.

Összegzés:
Egy egyszerű, pörgős, hangulatos kártyajáték. Én biztosan szeretnék még vele játszani. Azt még nem tudom eldönteni, hogy megunható-e az x. játék után, ez majd kiderül. Egyetlen hátránya, hogy Magyarországon szinte beszerezhetetlen.

2 
14. Board Game: Ginkgopolis [Average Rating:7.43 Overall Rank:320]
Daniel Halasz
Hungary
Szada
Kinézet:
Jó sok, nagyon jó minőségű alkatrész. A grafika nem annyira az én világom, de rossznak semmiképp se mondható. Külön említést érdemelnek a pontozásra szolgáló páfrányfenyő levelek. Gratula a stancerkészítőnek. Érdekesség még, hogy az doboz insertjét sikerült olyan kicsire csinálni, hogy alig férnek el benne az alkatrészek.

A szabály:
Nagyon jól szerkesztett. Sok kép, sok példa. Összefoglalók, kártyaleírások. Ezek alapján mondanám, hogy könnyen érthető, de a játéknak olyan - számomra - furcsa logikája van, hogy nekem nehezen állt össze az egész. Ha valaki már ismeri a játékot, akkor a szabályokat nagyon gyorsan el tudja magyarázni, de valahogy a következő lépcsőt nagyon nehéz megugorni: átlátni, hogy mi miért úgy működik, ahogy. Érdekes hogy nem tudnék egyetlen mechanizmust sem kiemelni, mint újdonságot a játékban, de valahogy az egész egyben mégis nagyon egyedi, formabontó. Számomra pont ez az, ami nagyon izgalmassá teszi.

A tematika:
A játékban egy jövőbeli várost építünk, ami az utolsó megmaradt fa köré épül, ami egy páfrányfenyő.
A jövőben járunk, amikor is az ember már jól kihasználta a Földet, de rájött, hogy ez hiba volt, és most már megpróbál a természettel szimbiózisban élő városokat építeni. Ennek a filozófiának a szimbóluma a páfrányfenyő (Ginkgo Biloba)
(hint: a páfrányfenyő a legősibb fafajta, tudtommal az egyetlen egyszikű fa. Túlélt minden borzalmat ami eddig sújtotta a Földet )
A játék amúgy egyáltalán nem tematikus, már-már absztrakt. Egy Carcassonne szintű tematikus mélységet kell elképzelni.

A játék menete:
A játék folyamán ugyebár egy várost építgetünk, lapkalerakosgatós módszerrel. Az akcióválasztás szimultán történik, kártyákból, a kártyákat "körbedraftolva": 7 csoda-szerűen.
Három nyersanyagból gazdálkodunk:
- győzelmi pont (levélke)
- építési nyersanyag
- lapkák (város épületek)

A körünkben három dolgot tehetünk:
1. épület kihasználás: a kezünkbe lévő egyik kártyával az azon lévő épület képességét használjuk, ezáltal valamilyen nyersanyaghoz jutunk.
2. város bővítése új épülettel: A kezünkben lévő kerületkártyával plusz egy lapkával a várost az adott irányba bővítjük. A jutalmunk a környező épületek kihasználása.
3. Épületre új szint húzása. Egy épületkártya + egy épület lapka beadásával egy már lent lévő épületre újabb szintet húzunk fel (vagy ha úgy tetszik felülépítjük). Jutalmunk a lejjebbi szint kártyája. Ezek a megszerezett kártyák a későbbi akcióinkra adnak bónuszt, illetve a játék végi pontozást turbózzák számunkra.

Nagyon érdekes a kártyák játékba kerülésének a mechanizmusa, de nehéz lenne leírni, meg kell élni.

Három pontszerzési lehetőségünk van:
1. Menet közben, a felülépítésekből szerzett bónuszkártyákkal szerzett pontok. (kb. a pontok 20-30%)
2. A felülépítésekből megszerzett játék végi pontozókártyákból megszerzett pontok (10-30%)
3. A játék végén a területek után szerzett pontok. Mit is jelent ez? Háromféle épület van a játékban (piros, kék , sárga). Az asztalon a játék végére így kialakulnak azonos színű kerületek. A kerületekben dominanciát nézünk. Az első játékos minden dominanciajelző után kap egy pontot, a második csak a sajátjai után, a többiek búslakodnak. Ha valaki egyedül uralkodik, akkor duplán kap pontot (1. és 2. hely).
Ez adja a játékban szerezhető pontok kb. felét, tehát fontos részét képezi a játéknak.

Interakció:
- Draftolás, felülépítések. Közepesnél több interakció van. A felülépítéssel szétválasztott kerületekkel azt mondom, hogy a kitolási faktor se kicsi.

Játékidő, játékosszám:
Érdekes, mert 45 percet mond a doboz, de nekünk még az 5. kétfős játékkal se sikerült szerintem 60 alá menni. Az első ismerkedős, háromfős játék szerintem simán 2 óra felett volt. Persze ez nagyban köszönhető a fent már említett érdekes - és ezért nehezen befogadható - működésnek. Két és három fővel is nagyon jól működött. A BGG szerint a legjobb két fővel.

Újrajátszhatóság:
Eleve kell két-három játék, hogy az egész összeálljon. Ezek után is van benne felfedeznivaló, mivel a játék elején mindenki kap 3 karaktert, ami igencsak meghatározza a stratégiát. Ezen túl a lapkák és kártyák véletlenszerűsége mindig más játékot eredményez. Ez egyébként a pontokon is meglátszik. Volt olyan játék ahol 68 ponttal lehetett nyerni, de volt olyan is, ahol 90-100 is kevés volt ehhez.

Bonyolultság:
Nem túl bonyolult szabályok, de nagyon egyedi összmechanika.

Szerencse:
A lapkák és kártyák húzása miatt mindenképp van benne, de hogy mekkora azt 5 játék után még nem merem/tudom megítélni.

Összegzés:
Mindenkinek ajánlom, aki egy kicsit más játékra vágyik a workerplacement eurók tengerében. Rá kell szánni egy-két játékot, hogy összeálljon, de szerintem megéri. Minden-mindennel összefügg, egy-egy lépés kitaláláshoz nagyon sok szempontot figyelembe _lehet_ - de nem feltétlenül kell - venni.

4 
15. Board Game: Hanabi [Average Rating:7.17 Overall Rank:277]
Laszlo Molnar
Hungary
Budapest
Hungary
Vártam, hogy szó kerül róla, ha már a KecsConon is előkerült, ha minden igaz (vagy nem?), de lehet, hogy azért nem jutott ide, mert 2010-es játék. Azonban gyakorlatilag OOP és hozzáférhetetlen volt Essenig, ahol németül kiadta az Abacusspiele.

Szóval, szerintem ez a játék az, ami ha nem kisdobozos kártyajáték lenne, mehetne a Spiel des Jahres-jelöltek közé. Szerintem zseniális. A Dunda által írott kezdő párossal próbáltuk ki, és utána rögtön keresték, hogy meg lehet-e venni.

A szabály viszonylag egyszerű, ellenben közben nagyon szépen lehet dolgoztatni az agyunkat (a memóriát főleg, de a kombinálgatás is fontos), és ami a lényeg: rém izgi tud lenni az egész. A téma persze gyakorlatilag lényegtelen: tűzijátékot szervezünk, és minél szebbet kell előállítanunk - kooperatíve. A minél szebb azt jelenti, hogy az (alapverzióban) ötféle színű kártyából egy-egy sort kell létrehozni 1-től 5-ig úgy hogy egy-egy színből először egy egyest, aztán egy kettest stb. rakunk ki. Minél inkább sikerül ezt a 25 lapot kiraknunk a játék végéig, annál sikeresebb a tűzijáték - persze a 25 lapos a tökéletes, de azért kíváncsi vagyok, hányadik játékra fog az sikerülni.

A trükk ugyanis az, hogy minden játékos látja mindenkinek a kártyáit - kivéve a sajátját. Sorra kerülve választhatunk, hogy kártyát rakunk le (óvatosan, mert csak kétszer próbálkozhatunk rosszul azelőtt, hogy bebuknánk az egészet) vagy információt adunk valakinek (színről vagy számról - neked itt és itt hármas lapod van). Utóbbit korlátozott számban tehetjük meg, és csak lapdobással szerzünk újabb információ-megosztási lehetőségeket.

Nagyon trükkös a játék, nagyon egyedi, nagyon tetszett.
5 
16. Board Game: Keyflower [Average Rating:7.89 Overall Rank:44]
Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Már volt szerencsém kipróbálni a Key sorozat néhány másik tagját, amik közül eddig a két éve megjelent Key Market tetszett eddig a legjobban. Legnagyobb bánatomra azonban keveset kerül elő, egyrészt a hossza (2.5-3 óra) miatt, másrészt mert másoknak kevésbé tetszett.
Így a mottóm a Keyflower megvásárlásakor a "legyen még egy Key játékom, amivel nem játszunk" volt ...persze remélem, hogy nem így lesz.

A játék központi részét a lapkákért folytatott licit(harc) adja. Bár a szabály azt írja, hogy ez egy békés játék (nincs benne harc és közvetlen konfrontáció), a lapkák megszerzéséért folyó "küzdelem" azért nálunk erősen felkorbácsolta az indulatokat.
A játék érdekessége, hogy nincs játékosszín, a négyféle embert (amikkel a játékosk licitálnak), mindenki közösen használja (gyakorlatilag négyféle pénznemként működnek). A megszerzett és a még licitálásra bocsátott lapkákat használni is lehet az emberekkel (pl. áruk és szerszámok előállítására, áruszállításra, átalakításra, illetve a lapkák fejlesztésére).
Jó kis összetett játék, érdekes csavarokkal. Mi öten próbáltuk. Úgy (ha jól emlékszem) kb. 2.5 óra volt, de szerintem a 2 óra vagy az alatti játékidő a reális hosszabb távon. Gyakorlatilag a játékban résztvevők közül mindenkinek tetszett, úgyhogy van rá remény, hogy többször is előkerül még.

Értékelésem (1 játék után): 8
6 
17. Board Game: Keyflower [Average Rating:7.89 Overall Rank:44]
Daniel Halasz
Hungary
Szada
Külcsín:
A doboz engem elsőre nagyon meglepett. Ennyire jelentéktelen, csúnya dobozt, nem tudom láttam-e már. Nem értem, hogy jutott eszükbe ennyire színtelenre csinálni.
Kibontva már kellemesebb látvány fogadja az embert, és kicsit értelmet nyer a doboz is. Rengeteg lapka, mindegyiken különböző rajz. Valahogy kicsit gyermeki, ám mégis profi. Hihetetlenül sok meeple és nem kevés nyersanyag, amik hatszög alapú hasábok. Külön említést érdemel, hogy minden paraván egy-egy teljesen egyedi házikót mintáz, aminek még beltere is részletesen meg van rajzolva, és mindben egészen más a berendezés. Van tégla-, fa-, kőház, de még vályog is nádtetővel (a kedvencem )

A lapkák designjával kapcsoltban van egy -két praktikus kifogásom:
1. Túl halványan látszik csak a rajz. Ami miatt nem jön le, hogy mennyire különböző minden épület, illetve nehezen követhető az utak illesztése
2. A különböző típusú lapkák designja túl egyforma, így kínkeserves őket szétválogatni.

A szabály:
A szabály angolul és németül is bekerült a dobozba. Annak ellenére, hogy a játék logikája kicsit csavaros, jól érthető. Azért számítsatok rá, hogy megfelelő rutinnal is kétszer legalább el kell olvasni, hogy elkezdjen összeállni a játék.

A játék menete:
A játék négy évszakból áll. Minden évszakban licitálásra bocsátunk 7-9 darab lapkát. Ezek a lapkák, gyakorlatilag munkáslelyezésre alkalmas akciómezők. A licit érdekessége, hogy 3+1 féle színű lehet részt venni benne. Ha egy lapkára mondjuk pirossal már licitált valaki, akkor azt csak pirossal (logikusan abból is többel, mint az előző licit) lehet felüllicitálni. A +1 szín a zöld, ami csak annyiban más, mint a többi, hogy nehezebb hozzájutni, így logikusan értékesebb, és könnyebb vele licitet nyerni. A licitálásra bocsátott lapkák köre minden játékban más, így elég nagynak érzem az újrajátszhatóságot.
A játékos a körében vagy licitál, vagy lapkát aktivál. Mindkettő akció ugyanolyan munkásokkal történik. Aktiválhatjuk az egyik saját lapunkat, vagy akár másét is. A kör végén minden aktiválásra elhasznált munkás a lapka tulajdonosánál köt ki, így nem akkora baj, ha más használja a féltve őrzött kis szénbányánkat. Érdekes mechanizmus, hogy lehetséges az éppen licitre bocsátott, senki földje lapkákat is aktiválni. Innen majd az az ember kapja meg a munkásokat, akié a lapka lesz a licit végén. Szintén érdekes, hogy egy mezőt akár többször (többen) is aktiválhatnak. Az első aktiválás után (a licithez hasonlóan) a következő aktiválóknak ugyanolyan színt kell használniuk, mint ami már van a lapkán, és szintén a licithez hasonlóan, legalább eggyel több embert kell tenni. Tehát ha valaki, mondjuk elvitt 2 fát, egy piros emberrel, akkor a következőnek már 2 piros embert kell ezért "fizetnie".
A játék végét a tél jelenti. Az itt szerezhető lapkák, mind pontot adnak különféle célokért. Itt is egy érdekes mechanizmus jön be: nem véletlenszerűen felcsapott lapokra folyik a licit, hanem mindenki kap a játék elején 2-3 darabot amit titokba tart. Így mindenkinek van egy kis szelet infója arról, mikért járHAT majd pont a játék végén. A téli kör elején titkosan beadjuk azokat a lapkákat, amiket úgy ítélünk, hogy számunkra előnyösek. A beadott lapkákra, ugyanúgy licitálás folyik, mint a többi évszakban. Tehát attól még, hogy én adtam be a "minden zöld emberért két pont jár" lapkát, még nem biztos, hogy meg is fogom tudni szerezni.
Ha ezzel a licit és aktiváláskörrel is végeztünk, akkor összeszámoljuk a pontokat és a játéknak vége.

Összegzés:
- A játék nekem nagyon tetszett. Nagyon sok opcióból választhatunk, amikor sorra kerülünk (emiatt erre hajlamosak beakadhatnak, és nagyon elnyúlhat a játék). Szóval van mélysége a játéknak.
- Nagy az újrajátszhatósági faktor, mivel mindig más lapkakombinációkból gazdálkodunk.
- Hangulatos grafika, jó minőségűek az alkatrészek
- Aránylag nagyfokú interakció (és kitolási faktor), a licitálás és az egymás lapjának használata miatt
- Jópár érdekes, fineszes mechanizmus
- A rengeteg opció ellenére nagyfokú kiegyensúlyozottság (az első játék végén kb. 20%-on belül voltak a pontok)

A játékidő valamivel több, mint 2 óra volt. Gyakorlatilag mindenki kezdő volt, és 4-en játszottunk. Ahhoz képest, hogy eléggé gondolkodós darab, valamiért engem nem annyira fárasztott le, mint a hasonlók. És ez nagy szó, mert általában az agyzsibbasztási faktor miatt, szoktak lekerülni a fajsúlyosabb darabok az asztalról.

u.i.:
Még egy érdekesség jutott eszembe a működésből:
A lapkákat tovább lehet fejleszteni. Ehhez bizonyos mennyiségű nyersanyagra van szükség. Igen ám, de ezeknek a nyersanyagoknak ott is kell lennie lapkán, viszont a termelő lapkák saját magukra termelik a nyersanyagokat. Itt jön be a képbe a város okos építgetésének, illetve az utak a fontossága. A nyersanyagokat bizony szállítás akciókkal el kell juttatni a felhasználási helyükre, ami elég sok plusz fejvakarást visz a játékba.
5 
18. Board Game: Legacy: Gears of Time [Average Rating:7.07 Overall Rank:1557]
Imre Hauszknecht
Hungary
Pécs
flag msg tools
We'll kill you with kindness!
Ugyan Essenben nem volt ott, és kicsivel korábban is jelent meg, de az őszi megjelenések között mindenképp szót érdemel ez a nagyon friss és üde játék:

http://lfg.hu/56750/ismerteto/legacy-gears-of-time-tarsasjat...
3 
19. Board Game: Legends of Andor [Average Rating:7.29 Overall Rank:290] [Average Rating:7.29 Unranked]
Laszlo Molnar
Hungary
Budapest
Hungary
Szerintem erről már elég sok szó esett, de szeptemberi premierrel szerintem esseni játéknak számít. Európai érzékenységre hangolt, családbarát, 5 történetet (küldetést) végigjátszós kooperatív kaland, szerintem hangulatos kis darab, de talán megoszlanak majd a vélemények. Mindenesetre az Achilles-sarka tényleg az újrajátszhatóság; valószínűleg ezen a téren sokan arra szavaznak majd, hogy a pályák végigjátszása után erősen csökken a játszási szándék, nemtom.
Bővebben itt.
5 
20. Board Game: Lemonade Stand [Average Rating:6.02 Overall Rank:5672]
Daniel Halasz
Hungary
Szada
Tegnap kipróbáltuk négyesben. Nekem valamennyire csalódás volt, jobbra számítottam. Mondjuk az egyik szabályt nem teljesen jól játszottuk, és így mindenki előtte a dollárkártyáját az első körben, ami után már senki se tudott ilyet használni, mivel annyira szívtunk az időjárással, hogy a játék végéig már senki se tudott semmit se venni. Az első két napon eső volt, így gyakorlatilag mindenki az életben maradásért küzdött végig. A játék végén a győztesnek is kevesebb, mint 3 dollárja volt összesen, ami tekintve, 1,25-tel kezdünk elég siralmas.
A fő bajom a játékkal, hogy egyszerű, gyors partyjátékhoz képest, viszonylag bonyodalmas kiértékelni, hogy végül kinek mennyi a bevétele, illetve, illetve hogy a dollárkártyákat leszámítva, nincs sok interakció a játékban. A kettő olyan szempontból összefügg, hogy nincsenek nagy röhögések, mikor kiderül az időjárás, mert képtelenség átlátni, hogy az ellenfeleknél pontosan milyen kártyák is vannak kint, max. a standot tudod megnézni.
Mivel 10-15 perc alatt lemegy, természetesen adok neki még pár esélyt.
2 
21. Board Game: La Loire [Average Rating:6.20 Overall Rank:7392]
Károly Dudás
Hungary
Szigetszentmiklós
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Ornella, aki nagy kedvenc, sajnos csak 2-4 fő, és ami nagyobb mínusz nyelvfüggő is - van benne nem kevés lap-, igaz mind nyílt lap és a szöveg jelekkel van kombinálva, de akkor is. Nem zavaró, s kezelhető, de attól még nyelvfüggő.
A másik negatívum a szabály. Mármint nem a tartalma, vagyis nem a szabályrendszer, mert az jó!!, hanem mellé adott szabályfüzet. Találkoztam már gyengén kivitelezett szabállyal, de azt kell mondjam ez is ott van köztük.
NA de a játék:
Kevesen értékelték még, s azok sem rajongtak érte, én leszek a kivétel, azt hiszem.
Szóval ha sikerül a szabályt rendesen összeraknod, minden hibamentestől, és utána játszani vele e szerint, a játék klassz. 2 személyesben próbáltam, és a ráírt 90-120 perc így volt 2 óra. Ami stimt :-). Ugyanakkor gyanítom 3-4 fővel picivel gyorsabb lehet: több lehetőség van előre haladni a játék vége feltételekben. De ez csak az én tippem.
A játék nagyon lassan indul be: szinte semmink nincs, és be kell szerezni dolgokat, fel kell építenünk egy alapot (vagy a másiknak, amit használhatunk mi), amire támaszkodva aztán pöröghetünk, így a játék második fele elég gyorssá válik.
Sok lehetőség a pontok szerzésére, és kiúttalan helyzetből is lehet visszajönni -Laci tegnap nem volt a topon -mondjuk én se :-)- és eléggé kitolt magával az elején, de a végén ha van még 1 kör lehet, h ő nyer.
S ez jó pont.
A tematika is jó, jó a ráöntött szósz, ahogy szokták mondani, és érdekes, jól összerakott játék, de teljesen kezdőknek nem ajánlott - azért Lacival tapasztaltaknak vagyunk mondhatók talán, de még így is kellett jó sok idő, míg összeraktuk, h mit merre, h. Ugyanakkor tényleg nagyon bejött, tipikusan az a játék, ami az első partiban felvillant sok szépség kezdeményt -de közben hullajtod a hajad, h megértsd, majd egy 2.-3. partiban már ráérzel és megszereted.
A játék:
Loire völgye
Nantes és Orleans közti folyószakasz, ahol a folyó 2 oldalán lévő falvakon keresztül lehet eljutni egyikből a másikba. Erre mindenkinek 2 embere van: 1 kereskedő, és 1 hírvivő. Mindegyik fogattal -amiben lovak- közlekedik. A fogatban max 2 ló lehet, plusz az ember: pontosan ennyit is kell lépnie, azaz lovak száma plusz 1. Viszont bármelyik faluban -ahonnan indul az ember épp- ott lehet hagyni lovakat, ha kevesebbet akar lépni, és felvenni egy időben max 1-et, összesen meg ugye 2 ló lehet max a fogatban.
Ami fontos a mozgásban: A 2 város között zajlik, és nem lehet megfordulni, ha már elindultál: irányt akkor lehet váltani, ha a másik városba (vagyis bármelyik városba, nem kell a másikban) ért vki. H ne legyen zavar: bal oldali közlekedés van az út egyik felén lefele a másikon felfele lehet haladni.
Valamint mindig kötelező minimum 1-et lépni mindkét embereddel.
Akciók.
Nem véletlen a 2 ember: más más akciót hajthatunk végre velük. Ami fontos: a lépés után hajthatunk végre max 1 akciót az adott falunak megfelelőt.
A kereskedő kereskedik: az adott falu áruját (1 db-ot) veheti meg az adott áron, majd ezzel fel is veri az árát: az lesz a legdrágább. Miután a falukat pajzsok azonosítják, és több falunak is lehet ugyanolyan pajzsa, azaz máshol is drágulhat az áru. Az árakat lehet csökkenteni felbérelt karakterekkel - amiket mindkét emberünk felbérelhet: a cirkuszban. A cirkusz vándorcirkusz, szóval gyakran változtatja a helyét.
Korlát: minden áruból -kivéve fa- csak 1-et szállíthat a kereskedő.
Spec hely a 2 város: itt a kereskedő nem 1, hanem akár 3 dolgot is végrehajthat: eladhatja az áruit /az áruk eladási áras fix, a kártyán fel van tüntetve/ és hajózhat a Loire-on, ami egyrészt győzelmi pont, másrészt az egyik játék vége feltétel (elérni egy adott pontot a folyón) harmadrészt építhet: egyrészt a falukra farmot-várat-kolostort, ami csökkentei az ottani áruk eladási árát, másrészt a megépítőjének pontot ad a folyón, ha vki vásárol az adott faluban, plusz még a hírvivő is tud itt venni kézbesítendő üzenetet. Na persze a leépítés: a folyó két partján egyformán kell építgetni a játékosnak, azaz, ha egyik oldalra már eggyel többet épített, akkor a következőt a másik oldalra kell építenie. Illetve vannak Palotaépületek (kártya), ami a 2 városé, ezek is adnak plusz dolgokat, ezeket viszont nem a térképre építjük.
A város korlátot is állít: A maximum korlátja: 10-nél több pénzzel nem hagyhatja el a kereskedő /egész pontosan el kell dobnia a pénz felesleget/. És ami még fontosabb:
Van egy minimum korlát is, ha a játékos köre elején a kereskedője az egyik városon áll, és 5-nél kevesebb pénze van, akkor kap 1 dénárt, és semmi mást nem csinálhat a körében / a hírvivővel sem!/. Azaz nem szabd teljesen kiköltekezni a városban. /1 kört be lehet áldozni, de ha 0-ra költi magát az ember, akkor 5 körön át semmit sem csinálhat
Hírvivő
Na ő csak az üzeneteket veszi fel és szállítja. De ő is csak 1-et akciózhat, azaz vagy 1 üzenet kiszállít az adott helyre vagy vásárol 1 új kézbesítendő üzenetet 3+1 féle üzenet van:
a: 1 adott faluba viendő (ennek kézbesítéséért pénz is jár, amennyi az adott falu aktuális áruértéke)
b: 2 falu közt - ehhez már kell egy segéd a hírvivőnek, akit fel kell bérelnie
c: 3 falu közt viszi a híreket - ehhez még egy másik segéd is kell.
és a +1: a kolostori üzenet, amit a 2 város vmelyikébe kell szállítani. Ezt csak a saját kolostorában szerezhet/vehet a játékos.
Az a, b, c üzeneteket a 2 városban veheti fel/meg, illetve a saját farmján, várában.
A kézbesített üzenetek pontot hoznak a játék végén, minél több faluba kellett vinni, annál többet. /A kolostori ér a legtöbbet, mert azt a városba kell vinni./
A játék vége:
Ha vki elér a folyón egy adott helyet, vagy ha vki x db üzenetet kézbesített. (Mindkettő játékoszszám függő)
Pontok:
1. üzenetekért -kézbesítettért annyit, amennyi rajta, megmaradtért 1 pont.
2. Folyón előre haladásárt
3. megépített Palotaépületekért
4. felbérelt személyekért
5. Kék karakterkártyákért -ezek is bérlendőek, de míg a többi fix pontú, ez az üzenetek adott típusaiért ad pontot/
Kártyák:
A kártyák jók: szín szerint megkülönböztetve őket: ez egyrészt a kártyák ára szerint /egy színen belül ugyanaz az ár/, másrészt felhasználhatóság szerint. pl. a zöld a lovakkal kapcsolatos módosító, a piros az üzenetekkel, a sárga az árukkal. A kártyák gyakorlatilag a játék szabályban megadott korlátokat lépik át eggyel. (Max 3 lovad lehet, a 2 helyett, több árud lehet egy adott fajtából, máshonnan is vehetsz el lovat, stb-stb.)
Jól használhatóak is, egyrészt jó kombók készíthetőek belőlük, másrészt önállóan is egész jó szolgálatot tudnak tenni.
Konklúzió:
Szóval: összetett, nem rövid játék, lassú előkészítési fázissal, majd a végére begyorsuló körökkel. Verseny az üzentekért, az árukért, a karakterekért. Interakció: az áruk árának variálása, a cirkusz odébb rakása, és persze a kártya megszerzése. /A kézbesítő segédek kivételével mindenből kevesebb van, mint ahány játékos van./
Valahol az Assyria környékén van a nehézsége-bonyolultsága
A tábla szép, nagyszerű ötlet a pajzsok elhelyezése és a piaclapok elhelyezése mozgatása: a táblán van megfelelő méretű luk kivágva neki,k így nem csúszik el, nem zavar, beleépül a táblába.
Nekem kimondottan tetszett, a szabály miatt kap tőlem kisebb pontot, ami még változhat: ha a: elfelejtem a szabály hibáit, b: játszok még vele.
4 
22. Board Game: Myrmes [Average Rating:7.33 Overall Rank:404]
Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Hát hol is kezdjem...
Engem maga a téma kevésbé, inkább az egyedisége fogott meg elsőre, de nem volt benne a top10 kipróbálandók listájában. Aztán végül úgy alakult, hogy játszottunk vele egyet.
A játék worker placement alapú (és itt nem szabad összekeverni a lehelyezendő munkásokat a tényleges (hangya)munkásokkal, amik az akciókat hajtják végre).
A közös tábla (a föld fölötti rész) eléggé konfrontatív. Engem ez a rész zavart kissé, mert egy idő után kicsit beszorultam két másik játékos közé. Viszont itt nem igazán lehet ténylegesen beszorulni, csak adott esetben sokba kerül ki- vagy áttörni.
A másik (föld alatti) részt a játékosok külön táblái ábrázolják. Mások inkább azt nehezményezték, hogy a játék ezen része (az akciók megtervezése és ennek megfelelően a munkások lehelyezése) eléggé solitaire jellegű és túl sokáig tart a tényleges akciózáshoz képest. Mondjuk az tény, hogy a játék nagy részét (mondjuk 80%-át) ez a rész teszi ki, de engem ez kevésbé zavart.
Mindenesetre összességében nem rossz játék, de semmi extra nincs benne és igazából mindenkinek ez a "jó közepes" érzése volt utána.

Értékelésem (1 játék alapján): 7
9 
23. Board Game: New Amsterdam [Average Rating:7.11 Overall Rank:1248]
Károly Dudás
Hungary
Szigetszentmiklós
flag msg tools
mbmbmbmbmb
A játék szép.
A tábla jól kigondolt, és minden információ (játékmenet, értékelés, stb.) megtalálható rajta ikonokkal, rajzokkal.
Történet: New Amsterdamban vagyunk, a holland telepesek idejében, mielőtt még igazi város , és aztán később New York vált volna belőle. Azaz most kezd épülni, terjeszkedni. Üzleteket építünk a városban, földet tisztítunk meg, hogy termeljünk, indiánokkal kereskedünk -prémért árut adva-, akik persze folyamatosan szorulnak vissza, ahogy a földeken kiirtják az erdőket.
A játék 6 fordulós. Minden fordulóban van egy előkészítő és a végén egy fenntartási és bevétel fázis. A 2 középső fázis az érdekes: egyrészt van egy licitálási fázis, amikor bizonyos jogokra licitálunk: azaz h kereskedhessünk, városban építhessünk vagy épp földet szerezzünk. Licit: A játékosok számától függő mennyiségű oszlop, minden oszlopban 2 vagy 3 akciókorong, akciókorongok véletlenszerűen kerülnek fel, az előkészületi fázisban. 3 akciókorong fajta: város, föld és kereskedés. A licit 1 körös, és körsorrendben zajlik, s egyben a körsorrendjelzőre is licitálunk. Mindenki egy akcióoszlopot nyerhet-vihet el, az utolsónak választó értelemszerűen ingyen.
Akciófázis: Majd az új körsorrend szerint végrehajtjuk az akciófázisban az akciókat, méghozzá típusonként: előbb a városakciót mindenki, aztán a földet, aztán a kereskedést.
Minden akciótípusban 2 akcióból lehet választani, és egy bónusz akció is van. Az adott akciótípus akciójából az választhat, aki szerzett a licitáláskor az adott típusú akciókorongból. De h senki ne maradjon ki a jóból, minden akciótípusnál lehet egy spec akciót is választani, 6 féle spec akció van, és ezek mindhárom akciónál ugyanazok, ÉS, ebből minden akciótípusnál mindenki választhat egyet, függetlenül attól, h van-e az adott akciókorongból néki.
Ha akár spec, akár sima akciót nem választ a játékos, akkor kap helyette 1 pénzt. A spec akciók alapvetően a 3 fő akciótípust segítik, és jó kis kombókra ad lehetőséget, ha megfelelő korongokat szerez az ember, ugyanis az egyes akciók, beleértve a spec akciókat is, bármilyen sorrendben végrehajthatóak. Pl. egy kombó: szereztem 2 földakciókorongot. 1-es földakció: veszek egy földet, utána egy spec akció: beépítem házakkal, majd másik földakcióval a másik félét választom: azaz megtisztítom a területet, ezzel fához jutok, és minden fordulóban gabonát -kukoricát- termel nekem a föld innentől. De ugyanilyet lehet kereskedésre is, vagy akár a városakciókra is tenni.
Az akciók után van egy fenntartás- és bevételfázis.
Pontokat a megtisztított területekért kapunk, a város kerületeiben szerzett többségekért, a megvett és hajóra rakott prémekért.
És a legvégén van még egy plusz pontozás, illetve a megmaardt cucciank is érnek pontokat.
Jól kiegyensúlyozott, ötletes, jól megcsinált játék, szép is. S a tematika is nagyon jól rá van illesztve. Sokfelé figyelő, kis apróságok benne.
Persze rossz döntésekkel be lehet szorulni, de utána jó döntésekkel ki lehet vágni magad a szorult helyzetből.
Tetszett.
Kár, h tavaly Essenre nem készült el, csak utána vagy 1 hónappal, szerintem jóval nagyobb sikert érhetett volna el.
Elsőre 2 hibával játszottuk,de így is élvezetes volt, az egyik hiba: minden erőforrással lehet licitálni, mi csak a kukorica-fa-pénz hármassal licitáltunk, de lehetne a prémekkel és az árukkal is. Így még kevésbé lehet beszorulni. A másik: a felhasznált -beadott- prémeket nem keverjük vissza a húzópakliba, hanem képpel felfelé egy dobópakliba hagyjuk. Így picivel nehezebb hasonlókhoz jutni.
E 2 dolgot is helyesen játszva valszeg még jobb a játék. Na majd legközelebb kiderül.
Ja: a játékra 60-120 perc van írva, ez reális lehet, a mi első játékunk -szabálymagyarázat nélkül - kb 3-3,5 óra volt, és mi mindent jóval hosszabbik ideig (kvázi 1,5 2-es a szorzónk) játszunk, és 5-en voltunk. Szóval valószínű, h 5 emberrel a 2 óra tartható. De ami a lényeg: végig izgalmas volt.
2 
24. Board Game: Noblemen [Average Rating:6.97 Overall Rank:1480]
Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Érdekes kis taktikai játék. Mindenki a saját birtokát fejlesztgeti új területek hozzáadásával és épületek vásárlásával. Az ellenfél területére helyezett (rabló)lovaggal magunknak szerezhetünk előnyt, míg a másik játékos ezzel egyidőben ennek a hátrányát "élvezi".
A játék három fordulóból (évtizedből) áll. Minden évtizedben két álarcosbált rendeznek, ahol az addig megszerzett befolyás alapján új nemesi cím szerezhető, illetve a régi cím is elveszíthető.
A többiek által emlegetett káoszfaktor valóban nem elhanyagolható. Bár én nem szeretem a kaotikus játékokat, de ez valahogy mégis tetszett.

Értékelésem (1 játék alapján): 7.5
6 
25. Board Game: The Palaces of Carrara [Average Rating:7.24 Overall Rank:547]
Archibald Longdale
Hungary
Budapest - Szentendre
4 személlyel próbáltuk, egyikünk sem gondolkodott túl sokat (szerintem az alapjáték nem AP-s), így a játékidő első játékként, itt-ott szabályokat ellenőrizve, értelmezve, 75-80 perc volt a dobozon jelzett 60 helyett. Szerintem begyakorolt szabályokkal a 60 perc simán tartható. Amúgy a szabály eléggé szájbarágós, minden esethez van példa.

Szabályokról röviden:
Egy játékosnak egy körben 3 féle akció közül kell egyet végrehajtani.
A)Kövek vásárlása,(a kerék alakú piac egy-egy mezőjéről)
B)Építés, (a tábla erre kialakított helyeiről egyszerre 9 épület közül választva)
C)(épületek, vagy városok) Értékelése: ez utóbbit játékosonként legfeljebb 6 alkalommal egy játékban.
A játék két féle módon érhet véget: vagy elfogynak a felépíthető épületek, vagy valaki bejelenti, hogy teljesítette a három kötelező feltételt egyszerre.

A tapasztalatom egy játék után:
Az alapszabályok (mely rövidesen elérhető lesz magyar nyelven is) szerint játszva a játék most már inkább tűnik könnyed gémer játéknak, mint erős családinak, mert igen sok felé kell figyelni.
Ha nem kalkulálunk folyamatosan, illetve nem figyelünk a többiekre, könnyen megtörténhetnek velünk az alábbiak:
-Kifogyunk a pénzből (ha sok követ veszünk, melyből nagy értékű épületeket építünk és nem számolunk azzal, hogy nem csak a győzelmi pont fontos).
-Kifogyhatunk a kövekből is, (hiszen ahhoz meg pénz kell, és ha nem értékelünk ki olyan épületet vagy várost, amiből pénzhez jutunk, előbb utóbb nem fogunk tudni miből építkezni.)
-Nem értékelünk időben (csak várunk és várunk, hogy minél nagyobbat kaszálhassunk egyben, s eközben kifogyunk az alapanyagból, vagy akár az időből is, és a többiek leelőznek minket).

Tehát sok helyen el lehet magunkat számolni, és emiatt gondolom, hogy egy nagyon végiggondolt, minden ízében jól működő alapjátékot fog a haladó szabály vérre menő küzdelemmé változtatni a bonyolultabb értékelési mechanizmussal, a nehezebben felépíthető épületekkel és a változó vége feltételekkel.

Ez a játék már most is nagy kedvencem (mint jó pár Kramer játék), és tényleg sok lehetőség van benne. Nem utolsó sorban kellemes a tábla és szépek a játékelemek. A Z-man kiadás itt-ott foghíjas faelemeitől eltekintve összhatásában esztétikára 90%, játékélményre az alapszabályok szerint 85%-ot adnék és ez még bőven lehet jobb.

A játék szerintem a Gémklubban mostantól sokáig kipróbálható lesz, hiszen tényleg szeretném megismerni a játék határait, és a haladó szabályt is lefordítani.

Gyertek, próbáljátok ki ti is!
15 
1 , 2  Next »   | 
1 , 2  Next »   |