Essen 2013: Vélemények magyarul
Károly Dudás
Hungary
Szigetszentmiklós
23 
 Thumb up
0.25
 tip
 Hide
Miután mostanában (2011,2012 :-)) én indítottam ezeket, indítom idén is.
A mottó a tavalyi idei módosítása:
"A lényeg, hogy aki próbálta az új játékokat (2013 Essen) az kéretik, hogy véleményezze is. És ha egy mód van rá, akkor ITT, ezen a listán!"
És persze:
1. jöhet bármilyen idei -megjelenésű- próbált játék
2. És ugye az "esseni" játékok egy része már aug-szept megjelenik, hátha vki hozzájut-vesz-kap, akármi, ÉS ami fontos: próbál is. Jó info lehet akár Essen előtt is.
Az alap nyilván az Essen 2013-as listánk, de nem zárt alap :-)

És hát legyen itt az Essen 2013 Ranked games list linkje is.
Your Tags: Add tags
Popular Tags: Essen2013, [+] Játszott, [+] Kipróbált, [+] Vélemények [+] [View All]
  • [+] Dice rolls
1 , 2  Next »   | 
1. Board Game: 7 Days of Westerplatte [Average Rating:6.70 Overall Rank:4154]
Tamás Lévai
Hungary
Budapest
a doboz szerint kooperatív wargame...hát ebből semmi nem látszott. igazából annyi baja van csak, hogy kőegyszerű - a németek támadják a védelmi vonaladat, de annyira mechanikus az egész, hogy szinte kár volt témát ráerőltetni. a körödben kétszer mozoghatsz és egy akciód van - lősz (fogy a töltényed) vagy épületet használsz (aknát rakhatsz ki, lőhetsz aknavetővel, falat visszaépíthetsz, a morált növelheted, ammot szerzel). ezután a pakliból jön egy ellenfél, aki A-E betűjelű helyre helyeződik, másik kettő tol annak lépésszámával, vagy repülőgépről morálveszteséget okoznak. kb ennyi a játék, le kell darálni az érkezőket valamilyen módon, és 7 napot túl kell élni (7x8 kártyát meg kell semmisíteni). szép, meg úgy vártam volna valami értelmes mechanikát, de tényleg óvodás szinten vannak a szabályok, meg minden, akit izgalomba hoz, hogy melyik fa alkatrész fogy el először, annak hajrá!
2 
2. Board Game: Alarm! U-Boot! [Average Rating:6.79 Unranked]
Imre Hauszknecht
Hungary
Pécs
flag msg tools
We'll kill you with kindness!
Gyakorlatilag derült égből villámcsapásként ért ezen magyar játék létezése. Nincsenek még fenn BGG-n de már elindítottam a regisztráció folyamatát. Cserébe viszont ott voltak Essenben. Ezek után találkoztam a kiadóval a pécsi társaskiállításon. Készítettem is egy interjút vele, no meg kipróbáltam a játékot.

http://lfg.hu/62890/ismerteto/alarm-u-boot-tarsasjatek-ismer...

Edit:

Egy hét alatt sikerült regisztrálnom a játékot, így most kap saját neves bejgyezést.
4 
3. Board Game: Amerigo [Average Rating:7.48 Overall Rank:302]
Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Az idei negyedik Feld játék.
Témája: hajózós-felfedezős

A játék 5 körből áll. Minden körben 7 fázis van. Minden fázisban a játékosok (az aktuális játékossorrend alapján) végrehajtanak egyet a lehetséges akciók közül. A lehetséges akciók típusát és számát egy kockatorony segítségével határozzák meg: minden fázis elején az adott fázis színének megfelelő kockákat kell bedobni a kockatoronyba. A kieső kockák színe határozza meg a lehetséges akciókat, az egy színből legnagyobb számban kieső kocka pedig az akciópontok számát (bármelyik lehetséges akcióhoz ennyi akciópont áll rendelkezésre, nem csak ahhoz az akcióhoz, amelyiknek a kockáiból a legtöbb kiesett).

A lehetséges akciók a kockák színe szerint:

Hajózás
Mindenkinek két hajója van, amivel a játék elején véletlenszerűen (és a játékosszámtól függő méretben) összerakott táblán lehet mozogni. Mindkét hajóval külön-külön el lehet költeni a kapott akciópontokat.
A táblán szigetek és közöttük tenger látható. A hajókkal bizonyos mezőkön ki lehet kötni és a mellette lévő mezőre le lehet tenni egy kereskedőházat. Ez teszi lehetővé az építkezést a szigeten.

Ágyúk fejlesztése
Minden kör végén egyre erősebb kalóztámadást kell visszaverni, ezért fejleszteni kell az ágyúkat. Maximum 12 ágyúnk lehet, amikből a kör végi támadásnál elhasználunk a kalóztámadás erősségével megegyező számút. Ez az egyik Feldes motívum a játékban: védekezni a negatív hatások ellen.
Ha nem sikerül kivédeni a támadást, akkor nem elég, hogy elveszítjük az összes ágyúnkat, de a teljes kalóztámadás erejének megfelelő pontot (vagyis nem az ágyúkkal csökkentett értéket) is vissza kell lépnünk.

Tervezés (területvásárlás)
Azon a szigeten, ahol van legalább egy kereskedőházunk, építkezhetünk. Ehhez először meg kell vásárolnunk a területeket, amiket később (egy másik akcióval) leépíthetünk.
Minden játékosnak vannak a saját színéhez tartozó területlapkái, amiket meg kell vásárolnia. Ezeken kívül lehet semleges lapkákat is vásárolni. A saját lapkák mindegyike egy akciópontba kerül, a semleges lapkák mindegyike a méretével megegyező akciópontba (az utóbbiból fázisonként csak egyet lehet venni).

(Technológiai) fejlesztés
Ez is egy szokásos Feld-es része a játéknak: van egy "technológia" sáv, amin feljebb lehet lépkedni. Bizonyos szintek elérése pontot jelent a játék végén. Ugyanezen szintek elérésekor a játékos azonnal elvehet egy "technológia" lapkát, ami valamilyen (állandó/egyszeri/játék végi) előnyt ad: lehet pl. plusz akciópontokat szerezni adott akciókhoz, pénzt kapni, a kalóztámadás értékét csökkenteni, stb.

Építkezés
A tervezés akciónál megszerzett területlapkákat itt lehet letenni. Az építés ára megegyezik a megszerzés árával: saját lapka=egy akciópont, semleges lapka=a méretével megegyező számú akciópont. A területlapkák leépítéséért pont jár. Az ugyanolyan méretű semleges lapkák leépítése több pontot ér, mint a saját lapkáké.
A szigeteken különböző terménylapkák is találhatók. Ha valaki egy ilyen terménylapkára épít, akkor megkapja a lapkát, ami a játék végén pontot ér.
Egy sziget befejezéséért bónusz pontok is járnak, egyrészt annak, aki befejezte, másrészt annak, akinek kereskedőházai vannak a szigeten. A kereskedőházas pontozás kicsit burgundos: minél több kereskedőháza van egy játékosnak a szigeten és minél hamarabb befejeződik a sziget beépítése, annál több pontot ér.

Termeléslapkák vásárlása
A játék tartalmaz a terménylapkáknak megfelelő termeléslapkákat is. Ezzel az akcióval ezekből a termeléslapkákból lehet vásárolni. A játék végén az azonos termeléslapkák és terménylapkák számának szorzata adja az adott termény pontértékét.

Speciális akció
Egy újabb Feldes elem: a játékban egy külön sáv jelzi a játékossorrendet. Azonban itt egy kicsit több funkciója is van.
Egyrészt (a technológia sávhoz hasonlóan) bizonyos szintek elérése pontot ér a játék végén, másrészt minden mező az első hat akcióhoz tartozó színű. A speciális akciónál két lehetőség közül lehet választani:
1. A játékos valamennyit előrelép a sávon.
2. A játékos végrehajtja a jelölője által elfoglalt mező színének megfelelő akciót.
Ez egy érdekes lehetőség a játékban (csak jól meg kell választani, hogy melyik mezőn áll meg az ember és nem kell feltétlenül elkölteni az összes akciópontot a sávon történő előrelépésnél).

A hétféle akció helyett dönthet úgy a játékos, hogy inkább pénzt kér: ennek a mennyisége az összes, a kockatoronyból kiesett kockák számának a harmada. A pénz egy kis plusz rugalmasságot ad a játékosnak, ugyanis minden egyes pénz beváltható egy akciópontra, illetve a játék végén minden megmaradt pénz egy pontot is ér.

Nagyjából ennyi (de nyilván nem írtam le minden szabályt teljes részletességgel). Nekem egy játék alapján tetszett, az idén kipróbált három Feld játék közül (Bora Bora és Rialto a másik kettő) ez a kedvencem. Persze a kockatorony ad némi szerencsefaktort a játékhoz, de ez inkább betudható a Feld-féle lehetőségszűkítő megoldásnak.

Értékelésem (egy játék alapján): 8
10 
4. Board Game: Among the Stars [Average Rating:7.14 Overall Rank:485] [Average Rating:7.14 Unranked]
Tamás Lévai
Hungary
Budapest
kíváncsi voltam már erre a játékra a megjelenése óta, szerencsére most már ki is tudtam próbálni. aki esetleg túl nagy megfejtést várna a játéktól szerintem ne tegye, bár nekem tetszett, hogy pörgős, egyszerű.

űrállomást kell felépítenünk, 7 wonderses draftredszer révén szerzünk lapokat (egyet választ-megépít vagy kreditért bead, illetve reaktort épít belőle-többit továbbad). mindegyik kreditbe kerül, van amelyik energiába is - ezt reaktorokkal termelhetjük, amelyek maguktól 2 lapnyi távolságra képesek eljuttatni az energiát - érdemes tehát előbb-utóbb az állomás másik végén is beüzemelni egyet. a lapokat bármelyik meglévő mellé építhetjük, érdemes meggondolni hova - egyrészt az energiaellátás, másrészt a lapok tulajdonságai révén. minden lerakott lapkáért - ha fehér színű a szöveg háttere azonnal, ha sárga a játék végén - pontokat kapunk. egyrészt alapjáraton adhat x pontot, és azon túl bizonyos feltételekért pl. plusz energiakockát befizetve +2, ha mellette bizonyos színű van +1 mindegyikért, ha ugyanolyan típusú mellé építjük +2, ahány ugyanilyen van annyiszor +1 stb. van néhány interaktívabb lap is (pl. mindenki dönthet: fizet 1 kreditet vagy veszít 2 pontot. minden 1 kreditért plusz 1 pontot kap az építő). a játék végén négy nyilvános objective-ból is szerezhetünk pontokat (pl legtöbb piros lap, legtöbb épület stb). 6 lapunk van körönként, össz 4 kör van, a legtöbb pontot bezsebelő a győztes!

tematikailag viszonylag erős a játék - egyrészt az űrállomás fejlődése fizikailag is látszik, egyre gyorsabban terjeszkedhetünk szinte bármilyen irányba. másrészt a színek próbálnak jelölni is valamit, pl a zöld diplomáciai lapok sokszor a már említett "mindenki dönt/bead valamit/stb" sémára épülnek, a sárga pénzügyiek vagy pénzt adnak, vagy be lehet fektetni a pénzünket pontokért és így tovább.

én elég izgalmasnak találtam még ha kicsit "egyszemélyes" jellege is van, azaz kevés interakció van a játékosok között. az igaz, hogy a konfliktuskártyákat kihagytuk a játékból, lehet hogy kicsit több támadási lehetőséget biztosítanak (csak beleolvasva volt olyan, hogy a másik játékos egyik lapját elpusztíthatod vmilyen módon), szóval érdemes kipróbálni úgy is, és a megjelent kiegészítő talán még tovább bővíti a lehetőségeinket.
2 
5. Board Game: Archon: Glory & Machination [Average Rating:7.03 Overall Rank:1839]
Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Téma: városépítős-erőforrásmenedzselős

A játék egy képzeletbeli királyságban (Cardis) játszódik, amit próbálunk újjáépíteni és felvirágozatni.
A játék kilenc körből áll. Minden páratlan körben a nálunk lévő 10 kártyát két részre osztjuk: az első ötöt az aktuális, a második ötöt a következő körben fogjuk használni. Az alapmechanizmus worker placement, de egy munkás lehelyezéséhez ki kell játszani egy, vagy adott esetben két kártyát. A lerakott munkással kiválasztott akciót azonnal végrehajtjuk. Az akciókkal lehet különböző erőforrásokat (pénzt, nyersanyagot, pajzsot) szerezni, építkezni, katonákat küldeni a falakra, fejleszteni a tudományt és a művészetet, illetve a nálunk lévő alapkártyákat speciális kártyákra cserélni.

A játék elején mindenki 8 alapkártyával (udvarnok) és két, a játék elején választott speciális kártyával indul. A speciális kártyák: kereskedő, írnok, pap és adószedő. Ezeknek foglalkozástól függően valami speciális képessége van (pl. a kereskedővel bizonyos akcióknál eggyel több erőforrást lehet szerezni). Ezen kívül mindegyik speciális kártyát fel lehet használni egyes akciómezők "olcsósítására": ahol két alapkártyát kellene kijátszani, ott elég egy speciális kártya kijátszása az akció végrehajtásához.

Minden harmadik kör végén támadás éri a királyságot, ami ellen a játékosok által a falakra küldött katonákkal közösen lehet védekezni. Ha nem jön össze a védelemhez elegendő katona, akkor mindenkinek külön-külön ki kell egészítenie a védelmet a saját erőforrásaival (akinek nem sikerül, az pontokat veszít).

A támadás után értékelés következik három kategóriában: védekezéshez felhasznált katonák száma, tudomány és művészet. Mindhárom kategóriában pontozás történik a helyezések alapján, majd mindenki visszaadja a három kör alatt megszerzett kártyáit, illetve visszaveszi a falakról a katonáit.

A játék során az épületek építésével különböző előnyöket, illetve pontokat lehet szerezni.

A kártyavezérelt részen kívül nem sok érdekesség van a játékban. Én jobbra számítottam. Nem mondanám rossznak, de nincs benne semmi különleges.

Értékelésem (egy játék alapján): 6.5
3 
6. Board Game: Artifact [Average Rating:5.71 Overall Rank:11499]
Károly Dudás
Hungary
Szigetszentmiklós
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Végre eljutottam ide is. Mármint, h kipróbáltam ezt a tavaly esseni játékot.
Az egyik tervezője (Allers) csinálta előző évből a pl New Amsterdamot, ami kedvenc volt, a másik (Eisenstein) pedig a pl .Paxot, ami szintén az.
A játék így elsőre bejövős. A mostanság gyakori-szokásos megoldás: a dobozban egy alapjáték – kvázi családi verzió- és 2 kieg. is. Mi elsőre az alap +1 kieggel játszottunk, főképp mert a csapat tegnap nem volt a topon, és lefáradtak a szabálymagyarázattól.  Pedig a 2. kieg már nem nagyon bonyolít be, de kihagytuk.
A játék:
Ásatásos, múzeumos, kiállításos. Nekem erről egyből a Mykerinos ugrott be, amit szeressek nagyon. De míg az 2-4 fős, ez 2-5 fős.
A játék sok fordulós –de max 10 (asszem)-, 3 fázisos.
Alapvetően 4 ásatási területen kutatunk, bérmunkásokat küldünk oda, hogy leleteket fedezzenek fel, amit aztán hajóra téve hazaszállítunk, majd kiállításokat szervezünk belőle. Vagy esetleg eladjuk a feketepiacon, vagy akár onnan szerzünk értékes műkincseket. A játék célja, h a kiállításokat hozzunk létre illetve pénz szerezzünk, a játék végén ezek hoznak pontot, illetve az egyes kieggel a minél több ásatás megkezdés is pontot hozhat.
A 3 fázis
1. bevétel fázis
van egy bevételsáv, ami alapból 8-at ad, de ahogy innen is kerülnek el a lapkák a játék folyamán ez csökkenni fog. Ez az alapbevétel. + hozzájön a játékos által létrehozott kiállításokból származó pénzbevétel.
2. akciófázis – 6 akciójelzője van mindenkinek, ami 6 féle akciójelzőből állhat össze, nincs korlátozva, h melyikből mennyit szerzünk s használunk fel, persze azon kívül, hogy összesen 6 db van nálunk. Egy körben 1 vagy 2 akciót hajthatunk végre –mi döntjük el meg a pénzünk és az akciók ára - , majd ha újra rajtunk a sor, újra, amíg van akciójelzőnk, vagy amíg nem passzolunk.- A passzolástól kezdve is van még dolgunk: minden körben amikor ránk kerül a sor elvehetünk 1 akciójelzőt a tábláról –ha még nincs előttünk 6- vagy kicserélhetjük az előttünk lévőkből 1-et másikra.
Ha mindenki passzol az akciófázis véget.
3. forduló vége: a kezdőjátékostól kezdve –aki az lesz, aki utoljára passzolt- mindeki 6-ra tölti az akciójelzőit, cserélni ilyenkor már nem lehet. Lép az évjelző.
Akciók:
6 féle akció:
1. kutatás: ehhez a múzeum-akciójelző kell. Lerakjuk a múzeumsáv legnagyobb értékű üres mezőjére, kifizetjük az összeget érte. Lerakunk egy kunyhót a 4 ásatás vmelyikére –amin még NEKÜNK- nincs kunyhónk. Ha másnak van, akkor 1 leletet felfordítunk az ásatás alá. 1. Kieg: tolunk egy az adott ásatás kutatássávján lévő jelzőnkön.
2. bérmunkás: 4 ásatás, mindegyikhez másik bérmunkás kell –színes bábuk-. Letesszük az adott színű bábut a bérmunkásmezők legnagyobb üres helyére, kifizetjük az ottani összeget, plusz leteszünk 1 kunyhót, és felfordítunk 1 leletet az ásatáson. Csak olyan helyen használhatunk bérmunkást, ahol már van kunyhónk.
3. hajólelet: a hajózássávra teszünk egy hajót –mint eddig lerakás, ez minden esetben érvényes: a legnagyobb üresre és kifizetjük az adott összeget-, ÉS elvehetünk bármelyik olyan ásatásról ahol van kunyhónk, annyi leletet, amennyi kunyhónk van ott. Majd minden kunyhónkat is levesszük innen. A leleteket ugye mindenki gyűjti ide, de a behajózáskor ez nem számít, aki szállít, az dönti el mit visz el belőle. AZ első kieggel bejönnek spec ereklyék is, minden ásatási területre 7 db, ami 4 féle lehet.
4-5. Feketepiac: eladunk ereklyéket vagy veszünk innen. Mindkét esetben hajó hajózássávra, és eladáskor a felette lévő pénzértéket kapjuk, vételkor azt fizetjük. Max 3 ereklye a feketepiacon, ha 4. kerül le, egy kiesik a játékból. Spec ereklyék nem adhatóak el a feketepiacon
6. kiállítás szervezés: múzeum akciójelző, üres helyre, befizet összeg. Majd a leletekből amink van kiállítás szervezése: 4 féle kiállítás lehet.: Adott ásatási területről való ereklyékből 4 v 5 db , 5 féle adott típusú ereklyéből 3, 4 v5 db (ezeknek külön, 3 –as csoportosítású kiállításhely), és 2 spec: 5 különböző típusú ereklye, vagy 3 különböző ásatásról származó ereklye. A kiállításlapka elénk kerül, alá be kell tenni az adott számú és típusú ereklyelapot – majd ebből 1-et titokban vissza lehet venni a kézbe. A kiállításlapkák a bevétel fázisban 1-3 pénz adnak, és a játék végén 2-4 pontot. 1. kieg, spec lapka: önálló kiállítás, csak múzeumjelző kell hozzá, 1 magában kiállítás 1 pénz körönként, és 1 pont a végén.
Na persze elképzelhető, h nincs megfelelő akciójelzőnk, ekkor 6 pénzért bmilyen másik jelzőt felhasználhatunk helyette.

Az akciójelzők fajtái miatt, nem mindegy mit szerzünk be, mi van előttünk, mert az meghatározza mit tehetünk és persze nem mindegy mikor játsszuk ki őket, hisz az elején míg kevés jelző lett az adottból jóval drágább, mint a végén, amikor már sok lent. Persze amikor olcsó, akkor már lehet, h amit szeretnénk azt már elhappolták előlünk.
A játék végén a meglévő pénz 5 pénzeként 1 pontot hoz, plusz a kiállítások 2-4 pontja (1-4 ha kieg is), plusz ha 1.es kieg, akkor a 4 kutatássáv mezőn, a legkevésbé előretolt kutatásjelzőnk ad pontot.

Jól összerakott, jól kombinálható, és szoros meccses játék, beszorulni kevésbé lehet, de figyelmes tervezést, és jókor lépést is igényel. (Szerintem legalább olyan jó, mint a New Amsterdam)
A 2. kieg még szerepeket ad hozzá, amiket válthatunk, ha kiállítást szervezünk. Az egyes szerepek adott akciókhoz adnak bónuszt, addig míg nem váltunk szerepet.
A tábla, a kártyák szépek, informatívak, jól érthetően összerakottak. Az én táblámon 1 hiba: jelzik a pénznél, h 5 pénzenként 1 pont, és a 9 pont nem a 45. pénz, hanem a 46. pénz mellé van rajzolva.
2 
7. Board Game: Bremerhaven [Average Rating:6.57 Overall Rank:3362]
Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Téma: kikötő-management
A játék grafikai stílusa Le Havre-os, de a játékmenet teljesen más.

Minden játékosnak van egy saját kikötője, ahova árukkal megrakott hajók érkeznek és a megszerzett árukkal szerződéseket lehet teljesíteni. Lehet épületeket is szerezni, amik különböző előnyöket adnak a tulajdonosuknak, de vigyázni kell, mert az épületeket és az árukat is a kikötő ugyanazon mezőire kell lerakni, így egymás elől foglalják el a helyet.

A játékosok mindent licittel szereznek meg: hajókat, szerződéseket, építési engedélyeket, épületeket, stb. A licitáláshoz mindenki 5 kártyát játszik ki egyesével, de képpel lefelé, vagyis az értékét nem tudják a többiek, csak azt, hogy ki mire és mennyi kártyával licitál. A kártyák csak a licitálás után kerülnek felfedésre.
A játék elején mindenkinél 1-5 értékű kártyák vannak, de játék közben lehet nagyobb értékű kártyákat is szerezni (ilyenkor a legkisebb értékű kártyát ki kell dobni). Az új licitkártya megszerzése is ugyanolyan licittel történik, illetve a játékossorrend változtatására is lehet még licitálni.

A játék fix körszámból áll: 4 játékosnál pl. 16-ból, illetve a rövid játék 8-ból.

Érdekességek:
Minden hajóhoz tartozik egy időérték, amíg a kikötőben tartózkodik, utána elmegy (de előbb nem). Ez alatt az idő alatt kell helyet csinálni a kikötőben a beszállított áru kirakodásához. A hajó a kirakodás után is foglalja a helyet a kikötőben, ami miatt esetleg nem tudunk újabb hajókat fogadni.
Minden szerződéshez is tartozik egy időérték, aminek a végéig teljesíteni kell. A szerződések teljesítéséért pénz jár, amit az aktuális "piac" határoz meg (egyébként a "piac" módosítására is lehet licitálni). Ha nem sikerül teljesíteni a szerződést a megadott időig, akkor pontlevonás jár érte.

A játék legérdekesebb része a pontozás: játék közben pontot érnek a hajók és az épületek, de ezeket nem kumulatívan számoljuk, hanem mindig csak az aktuális körben nálunk lévő dolgok értéke számít (mint pl. a Colosseum-ban). Pontokat veszíteni nem lehet, vagyis mindig annak a körnek a pontértéke számít, ahol a legtöbbet szereztük.
A játék végén a végső pontszámot az előbb említett pontok és a játék végén nálunk lévő pénz szorzata adja meg.

Érdekes és jópofa játék. A vaklicites rész miatt nem lehet soha biztosra menni, ennek ellenére azért valamilyen szinten tervezhetők a lépések.

Értékelésem (egy rövid játék után): 7
5 
8. Board Game: Bruxelles 1893 [Average Rating:7.65 Overall Rank:263]
Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Téma: Brüsszel a 19. század végén és a 20. század elején

A játékosok építészek, akik az Art Nouveau stílust népszerűsítik épületek építésével, műalkotások készítésével és eladásával, közszereplők segítségével.

A játék 5 körből áll és két központi táblán zajlik: az Art Nouveau táblán és a Brüsszel táblán. Mindkettőn munkások lehelyezésével választunk akciót, de míg az előbbin ez pénzbe kerül (amivel egyúttal egy bónuszkártyára is licitálunk, amit a kör végén lehet megszerezni), addig az utóbbin ingyen van (viszont akinek itt kör végén a legtöbb embere van, az elveszíti az egyiket).

Az Art Nouveau tábla moduláris. Minden játék elején öt különböző sorból kell összeállítani a táblát és minden kör elején változik, hogy az 5x5-ös tábla mely mezői használhatók.
Ezen a táblán a következő akciók érhetők el:

Építés:
A saját épületlapkák közül lerakhatunk egyet az Art Nouveau tábla egyik mezőjére. Innentől kezdve ha valaki ezt a mezőt használja, akkor az épület tulajdonosa végrehajthat egy másodlagos akciót (vagyis a Caylus-hoz hasonlóan valamilyen előnyt kap a tulajdonos).

Nyersanyag szerzése
Az építkezéshez szükséges nyersanyagokat itt lehet beszerezni. Háromféle nyersanyag közül lehet itt választani. A negyedik (joker) nyersanyagot a másik táblán lehet szerezni.

Műalkotás készítése
A játékos elvesz egyet a színes műalkotások közül. Van egy kupac fekete műalkotás is, de azokhoz csak a másodlagos akcióval lehet hozzájutni.

Műalkotás eladása
A megszerzett műalkotások közül el lehet adni egyet, ami egy bolt kirakatába kerül. A kirakatban két hely van és mindig csak olyan műalkotást lehet eladni, ami éppen nincs a kirakatban. Az eladásért pénzt és pontot lehet kapni és az árfolyamot az eladás előtt az eladónál lévő összes műalkotás mennyisége alapján lehet befolyásolni.

Segítség kérése egy közszereplőtől
Egyszerre mindig 4 közszereplő látszik a táblán és közülük egytől lehet segítséget kérni (lehet pl. pénzt és pontot szerezni, a különböző sávokon előbbre lépni).
Miután elvettük a kártyát, el kell dönteni, hogy eldobjuk-e, vagy később is szeretnénk igénybe venni a segítségét. Ha megtartjuk a kártyát, akkor később nem lehet eldobni és a játék végén fizetnünk kell érte (különben -5 pont jár érte).

Akciók a Brüsszel táblán:

Joker-nyersanyag szerzése
Pénzszerzés
Az Art Nouveau tábla egy tetszőleges akciójának végrehajtása
Egy vagy több korábban megszerzett közszereplő-kártya használata

Minden kör végén két szempont szerint értékelődik ki az Art Nouveau tábla:
1. Aki egy oszlopban a legtöbb pénzt fizett a munkásai lerakásakor, az megkapja az oszlop alján lévő bónuszkártyát.
2. Az akicómezők pajzsokat vesznek körül (egy pajzs körül négy akciómező van). Aki a legtöbb munkását rakta egy ilyen pajzs köré, az pontokat kap a "városháza-sávon" való elhelyezkedése alapján

Van még sok apró részlet és érdekesség a játékban (pl. az építkezéshez felhasználható anyagokat jelző két mutató), de a lényeg talán ennyiből is látszik.

Tulajdonképpen tetszik a játék, bár az eddigi egyetlen játék alatt nem sikerült ráhangolódnom és (talán a fáradtság miatt) eléggé random módon játszottam.

Értékelésem (egy játék alapján): 7.5
5 
9. Board Game: The Capitals [Average Rating:6.99 Overall Rank:1729]
Attila Kisvári
Hungary
Bokros
Csongrád
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Érdekes mechanizmusú játék, ami elég jól szimulálja egy modern nagyváros problémáit. Kicsit fura, hogy az első két pontozáson többnyire mínusz pontokat lehet szerezni, inkább arra törekszel, hogy lehetőleg csak keveset. Észnél kell lenni, mert be lehet ám szorulni benne, ha valamelyik tulajdonságot (emberek száma, foglalkoztatottság, kultúra, pénz, közművek, erőmű fejlettsége) elhanyagolod.

A kétfős próbajáték kicsit elhúzódott, kíváncsi vagyok hogyan működik több játékossal, ami nagyobb változatosságot, de esetlegesen elhúzódó játékidőt jelenthet. Alapvetően nekem tetszett bár a vége felé, a sok épület miatt, már több idő átgondolni, hogy mit is érdemes csinálni. Mondjuk 5 főnél esélytelen, hogy végignézd kinél milyen épületek vannak, és miben kellene őket gátolnod, ott már inkább a saját konyhájában főz majd mindenki. A kezdőjátékos kiválasztása viszont izgalmas lehet több emberrel, hiszen két főnél csak azt kellett eldöntenem, hogy előtte vagy utána akarok jönni, és ha előtte, akkor hajlandó vagyok-e annyi pénzt áldozni rá.

A játék menete (12 körön át, pontozások a 4., 8. és 12. kör végén):

1, Minden körben megállapítjuk a játékossorrendet, aki folyamatosan elöl akar lenni az bizony szép summát fizet majd a banknak a pozíciójáért.

2, Ezután kötelezően építeni kell egy épületet a kínálatból (játékosszám plusz 2 épület). Ha nincsen elég pénzed, akkor kötelező hitelt felvenni, amiért győzelmi pontokkal fizetsz (illetve hát mínuszokat szerzel). Az épületeknek van azonnali és lehet tartós vagy eseményhez kötött tulajdonsága. Az azonnalit leépítéskor megkapjuk, a többit a megfelelő feltétel teljesítése esetén. Nem mindegy hová tesszük az épületet, szabályok vonatkoznak rá, ha fel akarod rúgni a szabályokat, akkor fizetned kell. Ha nem tudsz fizetni, akkor kötelező hitelt felvenni, ami presztízs (pont) veszteséggel jár.

3, Mindenkinek van alapból egy turistája. A legkulturáltabb ember megkapja a legutolsó turistáját, amit majd energia helyett lehet használni.

4, A működtetés fázisban az erőművünk fejlettségétől (és a kultúrától) függő számú üzemeltetést hajtunk végre. Egyre több energiába kerül az épületek ismételt üzemeltetése. A működés során kombókat igyekszünk kihasználni (pl. ha lakóházat üzemeltetek, akkor kapok kultúrát stb.)

5, Felkészítjük a terepet a következő fordulóra. Új épületek, a használt épületek alaphelyzetbe állítása, esetleges pontozás stb.

A játék végén a különböző területeken elért eredményekért még pontokat kapunk, ezzel kompenzáljuk az időközben begyűjtött, nem kis mennyiségű mínuszpontot.

Szerk.
Elsőre 7 pont.
Szerk2.
Másodikra 6.5 pont.
6 
10. Board Game: Caverna: The Cave Farmers [Average Rating:8.07 Overall Rank:23]
Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Rosenberg idei "nagyobb" játéka
Témája: Törpés Agricola

Ami ugyanaz:

Mindenkinek öt embere (törpéje) van. Mindenki a saját tábláján építkezik és gazdálkodik, a közös táblán választ akciókat. Ugyanaz az öt fázis van: új körkártya, feltöltés, akciózás, munkások haza, betakarítás (ami hasonlóan működik, de bizonyos esetekben vannak eltérések). Van ugyanaz a háromféle állat és a kétféle növény. Ugyanúgy (vagy talán méginkább) sokminden ér pontot és hasonló dolgokért jár pontlevonás.

És a különbségek:

A saját tábla két részre van osztva. A bal oldalon van az erdő, ahol a fákat kivágva lehet gazdálkodni (legelőket, karámokat, istállókat és szántóföldeket telepítve). A jobb oldalon van a hegy, ami a törpék lakását tartalmazza. Itt járatokat vájva lehet terjeszkedni: az alagutakból bányákat, a barlangokból szobákat lehet kialakítani.

Megjelenik két új állattípus: a kutya (ami a legelőn lévő birkákra vigyáz) és a szamár (aminek nincs külön funkciója, viszont meg lehet enni). Egyébként a kutyán kívül bármelyik állatot meg lehet enni és nem kell hozzá semmilyen sütő-főző berendezés.

A hegyben kétféle dolgot lehet bányászni: rubint, ami kvázi joker és ércet, ami a fegyverkészítéshez kell... ugyanis a törpéket fel lehet fegyverezni és el lehet őket küldeni expedícióra, ahol különböző dolgokat lehet szerezni (gyakorlatilag szinte bármit, ami a játékban található).
Ez egyébként egy elég érdekes része a játéknak. A fegyverek minden expedíció után fejlődnek és ezáltal a törpék egyre jobb dolgokat tudnak szerezni. A szabály azt írja, hogy az sem jó, ha senki sem fegyverkezik, viszont azt sem, ha mindenki. Az is érdekes, hogy a törpéket erejük (illetve saját fegyverük erejének) sorrendjében lehet munkába küldeni (persze ez alól is van kivétel), így hiába van egy erősebb törpéd és több gyengébb (vagy esetleg fegyvertelen), az erőset csak később lehet használni és addigra jó eséllyel elfogynak azok a helyek, ahol ki lehetne használni az előnyét.

Nincsenek fejlesztés- és mesterségkártyák a játékban. Helyettük szobák vannak. Két fő csoportja van a szobáknak: a lakószobák, ahova az utódokat lehet elhelyezni (itt is ugyanúgy kell hely az új embereknek, mint az elődnél), illetve az egyéb szobák, amik valamilyen előnyt jelentenek a tulajdonosuknak (ezek mindegyike egyedi, mindegyikből egy van).

A betakarítás is kicsit más: vannak teljes betakarítások (amikor mindhárom, az Agricolából ismert fázis végrehajtódik), vannak részleges betakarítások (amikor vagy csak etetni kell, de mindenki csak egyet eszik, vagy valamelyik része nem zajlik le a betakarításnak) és vannak betakarítás nélküli körök. Ami érdekes, hogy a 6. körtől kezdve (egyébként itt csak 12 kör van) minden kör végére kerül lefordítva egy betakarítás-jelző, ami csak a kör elején fordul fel és azt mutatja, hogy a kör végén mi fog történni. Ez is ad egy kis változatosságot a játékhoz.

Mi ér pontot a játék végén?

Minden állat 1 pont
Minden hiányzó állattípus (kivéve a kutya) -2 pont
Minden gabona 1/2 pont (felfelé kerekítve)
Minden zöldség 1 pont
Minden rubin 1 pont
Minden törpe 1 pont
Minden fel nem használt terület -1 pont
A szobákért, karámokért és bányákért a rajtuk látható pont jár
Vannak bónuszpontot adó szobák is, amik különböző dolgokért adnak pluszpontokat
Lehet gyűjteni aranyat (pénzt) is játék közben, ami a saját értékével megegyező pontot ad
Van itt is koldulás, amiért ugyanúgy -3 pont jár

Természetesen sok kis apróság van még a játékban, amit itt nem írtam le. Alapvetően a játék ismerősnek tűnik, de van elég sok különbség ahhoz, hogy más legyen az egész. Én attól féltem, hogy túl lesz bonyolítva, de egy játék után nem érzem sokkal összetettebnek az Agricolánál (talán valahol az alapjáték és a Mocsári Parasztokkal felturbózott játék között van), bár még csak a kezdőknek ajánlott épületkészletet használtuk.

Értékelésem (egy játék alapján): 9
15 
11. Board Game: Cheaty Mages! [Average Rating:6.29 Overall Rank:2380]
Laszlo Molnar
Hungary
Budapest
Hungary
Seiji Kanai (Love Letter, Chronicle) játéka, aki azt hiszem, idén vált divattá nyugaton, pedig kisebb körökben már vagy öt éve játsszák a játékait. A Cheaty Mages 2008-as, a jobb (ismertebb) játékai mind ezután készültek; a Cheaty Magesnek most, a divathullámra felülve jelent meg Essenre a második, angol nyelvű kiadása.

Ahogy a többi Kanairól is elmondható, ez sem nagy durranás, nem mély vagy durván stratégiai - egyszerűen szórakoztató, a rövid (félórás) játékidőhöz képest meg külön kellemes. A sztori a Colossal Arenához hasonló: 5 faj küzd, és mi kártyákat rakunk le hozzájuk, hogy befolyásoljuk az erejüket és azt, hogy melyik nyer - mert előtte már titokban fogadtunk rájuk. Fogadás, blöff, titkos akciók, egy jó adag "take that" elem (a kiszámíthatatlan kártyakijátszások), pörgős, kellemesen izgalmas, gyorsan vége van, tökéletes filler.
4 
12. Board Game: Coal Baron [Average Rating:7.30 Overall Rank:504]
Laszlo Molnar
Hungary
Budapest
Hungary
Nem akarok nagyon belemenni a részletekbe: Kramer-Kiesling munkáslehelyezős játék, és nagyon is jellemző rájuk.

Bányászkodunk, és ehhez munkáslehelyezősen választjuk az akciókat. A mechanizmus nemigen okoz semmi meglepetést, ha az ember játszott a páros Asarájával és egy-két akciópontos játékával (Tikal stb.). Azt gondolnám, hogy a rendes játékokra jellemző hosszú fejlesztési idő lehet az oka annak, hogy az újszerűnek szánt mechanizmus nem lett annyira újszerű: a Lancaster, Vanuatu, Keyflower egyaránt eljátszott már azzal, hogy egy-egy akciómezőről kitúrjuk a munkásokat többséggel - mármint hogy egy akciómezőt akkor használhatunk, ha több munkást teszünk oda, mint amennyi előtte ott volt. Következményként kicsit hiányolom a játékból az eredetiséget, de ez legyen vele a legnagyobb baj; egyébként korrektül össze van rakva és működik.

A választható akciók erősen az Asarát juttatták az eszembe, mint a másik K-K munkáslehelyezős játékot, csak annál valamivel összetettebb az egész. Lehet gyűjteni 1-2-3-4 értékű, különbző színű csilléket lapkákon (amott különböző értékű, színű toronylapkákat), lehet ezeket leszállítani (amott tornyot építeni belőlük) és ezekből három fordulóban különböző módokon - a játék végén a legtöbbféleképpen - pontot szerezni (amott négy fordulóban). Van még bank, ahonnan pénzt szerezhetünk egészen Asarás módon, illetve vannak ezúttal célkártyák, amelyek közül választhatunk - ezek azok, amiket teljesítenünk kell. Az egymás dolgát megnehezítő helyszínválasztások bár mechanizmusban nem tökéletesen ugyanolyanok, azért mégis emlékeztetnek az Asarára, miközben a bányászat (látványos megjelenítés, de egyébként működését tekintve sima összegyűjtés, leszállítás) behozza az akciópontos Kramer-Kiesling játékokat: miután a munkásunkat ráhelyeztük egy olyan mezőre, amely mondjuk megengedi, hogy 8 akciópontot elköltsünk, a bányában mozgunk, bepakolunk, kint kipakolunk, mindent egy-egy akciópontért.

Ki kell még emelnem, hogy szerintem ez a játék gyönyörű. Nem látszik ez a képeken, de hangulata van, a témáját egész jól átérezteti (pedig a működés nem lenne sokkal tematikusabb az Asaránál), és nagyon szerettem a táblán a grafika stílusát és hangulatát. A játék maga pedig teljesen jól működik, az Asaránál valamivel összetettebb (de nem sokkal); tényleg csak talán a különösebben eredeti ötletek hiánya volt az, ami kicsit zavart. De azért jó ez, saját értékelés mondjuk 7.3.
10 
13. Board Game: Concordia [Average Rating:8.10 Overall Rank:19]
Attila Kisvári
Hungary
Bokros
Csongrád
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Az előzetes vizsgálódások alapján ez volt legközelebb ahhoz, amit ki akartam próbálni. Mindössze négyoldalas szabály, nincsenek kivételek, speciális esetek. Így aztán én voltam az, aki előre felkészült a szabályokból a partira. A szabály alapján azt gondoltam, hogy a Navegador és a Kreta valamiféle összegyúrásáról van szó

Nem kellett csalódnunk! A fent említett 2 játék mellett felsejlettek bennem az Antike-ról való emlékeim is. Ez persze nem azt jelenti, hogy a játék korábbi elemek újracsomagolása. Egyáltalán nem. Például nincs is benne rondella, ezt váltja ki a Kreta-ból már megismert "van hét akciólapom, amit kijátszhatok, amiből az egyikkel visszavehetem a korábban kijátszottakat". Igenám, de itt szerezhetünk újabb akciólapokat is, akár olyanokat is, ami az eredeti készletben nem vagy másképpen szerepelt. Az igazi csavar viszont az, hogy az akciólapok egyúttal bizonyos, játékban elért helyzetekre bónuszokat adnak, effektíve ezek adják a pontozást (hasonlatosan a Navegador privilégium-lapkáihoz)!

A téma a Római Birodalom köré épül. Mászkálgatunk a telepeseinkkel (hajózva vagy gyalog) a térképen igyekezve újabb kereskedőházakat létrehozni a nagyobb városokban, melyek aztán majd terményeket fialnak, amiből pénzt szerezhetünk, újabb városokat építhetünk vagy személyek kegyeivel (ezek a személyiség kártyáknak nevezett akciólapok) győzelmi pontokat kaphatunk.

Összességében egy korrektül összerakott játék, amiben nincsenek sallangok, ugyanezt szerettem már a Navegadorban is. Ritka manapság, hogy egy négyoldalas szabályból minden kiderül, és mégis kellően mély, néha már kellemetlenül feszes döntéseket igénylő ("meg kéne ezt venni, de akkor a zöld beépíti előttem azt a jó kis várost, ja de ehhez meg nincsen meg a nyersanyagom...")

8 pont
12 
14. Board Game: Le Fantôme de l'Opéra [Average Rating:7.06 Overall Rank:1642]
Laszlo Molnar
Hungary
Budapest
Hungary
Mr. Jack, ezúttal Az operaház fantomja témájára ráhúzva.

Szerintem zseniális a tematizálás - a helyszínek (10 helyiség a kupolától a nézőtéren át a föld alatti csatornarendszerig), a karakterek, a játék célja (Carlotta húzzon el az Operából a búsba) mind remekül alátámasztják. Aki nem ismeri/kedveli a történetet, annak mondjuk ez nem nagy plusz.

A játék maga pedig összetettségében valahol a Mr. Jack és a Mr. Jack Pocket között van - összesen 10 helyszínen játszódik, viszont nyolc különböző karaktert ugráltatunk ezek között. Én bár a Mr. Jack in New Yorkot is kedvelem összetettségéért, a Mr. Jack Pocketet pedig méreteiért (összetettség, játékidő, dobozméret), ezt nagyon tudtam élvezni. Mivel a témát is szeretem, nekem gyorsan a kedvencemmé vált a sorozatból, miközben valószínűleg aki összetettebb játékra vágyik, annak inkább a New York marad a kedvence.
1 
15. Board Game: Firefly: The Game [Average Rating:7.40 Overall Rank:292]
Tamás Lévai
Hungary
Budapest
mivel nem ismerem a sorozatot, ezért a hangulatról nehezebb lesz írnom, de úgy általánosságban a működés/benyomások:

mindenki egy űrhajót irányít, a játék elején választott kapitányával, és lényegében feladatokat próbál meg megoldani fizetségért (legalábbis mi ezt a scenariot játszottuk - ha jól értettem van többféle is). a feladatkártyák a térkép négy pontján szerezhetők, és megadják, hogy hol kell felvenni a szállítandó árut (legális vagy illegális személy- és csomagszállítás), és hol kell letenni, mennyi lesz a fizetség és bónuszok/levonások is lehetnek még a lapon.

fontos megemlíteni a dobókockát, amit különféle próbák során használunk, mind az űrben, mind a "rendbontás" során (erről később). általában a próbának van egy célszáma, amit a legénységünk megfelelő skilljeivel csökkenthetünk, utána dobunk, ha 6-os jön ki, akkor a köv dobás is hozzáadódik a ponthoz (tehát kockából max 2x6 = 12 pont jöhet ki), általában 6 feletti célszámok vannak, a kimenetel pedig a legénység halálától a továbbrepülésig elég széles skálán mozog. MINDEN feladatkártyán (rendbontás, űrbéli esemény) kétféle választási lehetőséged van - pl kétféle skillcheck, vagy egy skillcheck és egy szívás (beadsz 1 üzemanyagot hogy tovább mehess, meghal 1 embered stb) és ezek kombinációi.

fejenként 2 akciónk van egy körben ebből négy féle van:
1. utazol az űrben - 1-et mezőt lépsz, vagy 1 benzinért begyújtod a hajtóművet és annak megfelelő mezőt lépsz. minden mezőnél húzol egy pakliból, amelyben fele-fele arányban kb vannak a "folytasd" és "eseménylapok" (lerobbant a hajód, fizess egy alkatrészt, szerezhetsz rakományt, a hatóságok átvizsgálnak stb.) amik általában a hajót az adott mezőn megállítják. a hatóságot két külön hajó szimbolizálja, amiket lapok hatására lehet mozgatni a pályán.
2. vásárolsz valamit - bizonyos bolygókon vannak piacok, ott az adott hely dobópaklijából megnézed mi érdekel, ill a húzópakliból veszel annyi lapot h össz 3 legyen nálad, ebből kettőt megvehetsz. ez lehet hajóalkatrész (több rakodótér, gyorsabb hajtómű...), felszerelés (fegyver, műszer, hamis személyi stb) vagy legénység - az ő skilljeik tulajdonképpen nélkülözhetetlenek a kockadobásokhoz, vagy feladatok elvállalásához, illetve mindnek külön képessége van - újradobás, plusz pénz bizonyos feladatnál, plusz a skillcheckhez, sőt van akivel megmenthetsz egy épp meghalni készülő legénységi tagot (kockadobással persze). eladhatsz árut is, ha korábban megoldottál a rendszerhez tartozó alvilági figurának valamilyen feladatot, ők további előnyöket is adnak. a tőlük való feladatszerzés hasonlóan működik - odamész a csávóhoz, a dobópakliból és húzópakliból 3-ig húzol fel, a kezedben max 3 maradhat az akció végére. vannak jobban és kevésbé jól fizető feladatok, általában x-ből y-ba kell elvinni valamit.
3. elvállalsz egy feladatot - a meglévő feladatokból egybe belekezdesz. van olyan feladat amelyet csak megfelelő skillekkel vállalhatsz el, az egyik csávónál pedig, ha körözés alatt állsz és elvállalod az egyébként jól fizető melóját, megöli az egyik emberedet. a szállítandó dolog általában a világ másik végén van, mint ahol a figura, akitől szerzed a feladatot, és sokszor rendbontást kell elkövetned, hogy egyáltalán elvállalhasd a munkát (illegális melóknál kizárólag). ez külön pakliból húzott kockadobásos próba általában, illetve ha van megfelelő item-ed, személyed akkor automata sikerrel zársz. egy feladaton lehet több rendbontáskártya húzása is egymás után, sokszor van, hogy az első kártyád megoldod, a másodikat elbukod - legközelebb megint kettőt kell teljesíteni.
4. elvégzed a feladatot - megcsinálod amit kérnek, azaz leszállítod a (lopott) árut, a szökevényt vagy utast, esetleg itt (is) rendbontást kell húzni. megkapod a pénzt, amiből kifizeted a legénységet először (az árukat újból kifizeted), gyakran van újabb kockapróba, hogy több pénzt kapj (egyezkedés), esetleg eltűntesd a nyomaidat stb. a feladatot adó személy kártyája bekerül a hajód táblája alá és valami bónuszt ad (megszabadulhatsz a körözéstől, legközelebb négy feladatból választhatsz stb stb).

hangulatos játék, a sorozat rajongói biztos értékelni fogják a történéseket. nekem alapvetően tetszett de két dolog miatt nem venném meg: egyrészt a randomfaktor hihetetlen mértéke - volt hogy valaki 6 megfelelő skillel se teljesítette a dobáspróbát, mert 1-est dobott. a másik a feladatok: egyrészt el kell menni a csávóhoz aki adja, másrészt az elvállalás helyére (ahol van hogy nem sikerül egyből felszedni az árut pl), és onnan a tábla másik végére hogy lerakodd. eközben van egy korlátozott raktered, amit kb benzinnel kell feltöltened, mert egyesével lépkedve a büdös életben nem érsz oda, így kevesebb feladatott vállalhatsz el (amiből max 3 lehet egyszerre aktív, de ilyet nem is láttam). az még hab a tortán, hogy a hatósági ellenőrzésnél lehet, hogy az egész rakományodat elveszik, és épp nem kering az űrben szökevény, vagy illegális áru...arról nem is beszélve hogy létezik rosszkedv jelző is a legénység tagjai között, amit pl morálisan érzékeny tagok kaphatnak, ha valamilyen immorális munkát vállalunk el, vagy egyéb effekt hatására. ha egy másik játékossal egy mezőn vagyunk, ő dönthet úgy, hogy a rosszkedvű embereinket a normális árukon megveszi tőlünk, azok pedig boldogan - rosszkedv jelző nélkül - átszaladnak a hajójára. ez tematikailag nagyon rendben is van, ha rosszul bánsz a legénységgel akkor elszegődik máshoz - de ez gyakran hihetetlen hátrányokkal is jár, külön el kellett menni a piacra megvenni őket stb stb. egyszóval hangulatában ott van a játék, és le is ülnék még vele játszani, de jól mutatja a különbségeket a végeredmény: nálunk a "cél" 15.000 pénz elérése volt, ha valakinek megvolt, bemondhatta hogy utsó kör, rajta kívül mindenkinek még egy, és a végén számolunk pénzt, a legtöbbel rendelkező nyert. a nyertes 16 ezer, a 2. 14 ezer, a 3-4. kb 5-6 ezer pénzzel rendelkezett a végére, mivel pont bevásároltak az utsó kör előtt. a pénz egyébként "nyilvános", de ha nem kérdeznek rá, nem kell mondogatnod hogy mennyid van épp - nyilván erre lehet figyelni is. terjengős játéknak mondanám, mert a szabálymagyarázattal együtt ugyan, de 3 órányira nyúlt, szerintem tapasztalt játékosokkal leszorítható két órára, MAX másfélre, de rövidebbre biztos hogy nem, és szerintem 4 fő alatt kevésbé lehet élvezetes (elrepkednek egymás mellett, és solitaireznek, hogy kinek lesz előbb több pénze).
3 
16. Board Game: Five Cucumbers [Average Rating:5.90 Overall Rank:4757]
Laszlo Szabo
Hungary
Budapest
Unspecified
Végre én is írok valamit ide Persze ez nem egy nagy gémerjáték, hanem egy egyszerű kártyajáték. Az valamit azért sejtetett, hogy ez egy skandináviában régóta ismert, népszerű játék "remake"-je és így remélhetőleg kellemes játék.

Annak is bizonyul, de senki ne várjon tőle csodákat. Én valahova a snapszer és a makaó közé tenném; kevésbé "nehéz" és "gondolkodós" mint a 66, de kicsit bonyolultabb, mint a makaó. Akik szeretik a kártyát és szeretik azokat a játékokat, amelyekből jó párat le lehet játszani egymás után, azok ezt is szeretni fogják. Sörözés, kártya, beszélgetés, nevetés, szóval ebbe a kontextusba való.

Sajna van egy hátránya is, ugyanaz mint pl. a makaónak, zoff im zoo-nak, unonak,stb.: egy parti olyan, mint egy bajnokság: azaz szép lassan mindenki kiesik és a végén csak ketten maradnak, akik megvívják a döntőt A többiek pedig ... szóval csinálnak amit tudnak. Persze ez egy sörözős estén nem biztos, hogy annyira gondot jelent és a várni sem órákig kell.
2 
17. Board Game: Ginkgopolis: The Experts [Average Rating:7.66 Unranked] [Average Rating:7.66 Unranked]
Daniel Halasz
Hungary
Szada
Az alapjátékot nagyon szeretem, de egyrészt kicsit "kijátszottuk", másfelől vannak hiányosságia. A két fő gond vele:
1. 4-en határeset, de 5-en már játszhatatlanul random a játék. 2-3 fővel volt csak tökéletes.
2. A játék során túl domináns a felülépítés, és túl gyenge az urbanizáció, így eléggé egy irányba zajlik a játék.

Leginkább a hibák kijavítását, nomeg egy kis változatosságot vártam a kiegtől. Ez nagyjából be is jött, node lássuk kicsit részletesebben.

A kieg modulos rendszerű, a modulokat szabadon variálhatjuk. Papíron azt hiszem 6 modult igérnek, de ez inkább csak 4 és még egy szabályvariáns.

1. Új, nagy épületek.
Csökkentik a húzás randomságát, illetve valamivel növelik a játékidőt. Lehet, hogy csökkentenek az 5 játékos randomságon.

2. Expertek. Gyakorlatilag variable player power. Mindenki kap a játék elején valami aránylag erős tulajdonságot. Nem tudtam még eldönteni, hogy mennyire van kiegyensúlyozva, amikkel játszottunk, azok kb. egálban voltak. Az esetleges egyensúlyi problémákat jelentősen enyhítí, hogy együtt kell draftolni őket a kezdőkártyákkal, így, aki hamar kikap valami jobb expertet, annak rosszabb kártyák jutnak cserébe. Ez jó ötlet. Van olyan expert aki jelentősen erősíti az urbanizációt, ami nagy öröm.

3. Események. A játék során mindenkinek van két eseménylapja, amiket bevethet bizonyos esetekben. Ezt még nem próbáltuk, de eléggé interaktívnak (összeveszősnek? ) tűnt olvasgatva.

4. Parkok. Ezeket épület helyett rakhatjuk, csak urbanizálással. Nem lehet őket felülcsapni, és csomó pontot adnak a körülötte lévő urbanizálásért, plusz a játék végén is érnek pontot, sőt joker színű épületnek számítanak. Egyértelműen az urbanizálás feljavítására találták ki, és úgy tűnik, hogy ez sikerült is. Egész új távlatokat nyitottak a játékban.

+1. Egy kártyadraftolási mechanizmus, amihez igazából nem is kell a kieg csak szabály. Ezt még nem próbáltuk, de elvileg csökkenti a randomitást, és növeli a stratégiai lehetőségeket.

Összeségében elégedett vagyok a kieggel. Egyértelműen új lehetőséget, izgalmakat hoz a játékba, és az urbanizálásos hibát is javítja. Hogy 5 fővel mennyivel lett értelmesebb a játék azt nem tudom, és valószínűleg nem is fogom megtudni, mert már nem merném elővenni ilyen esetben.
Aki szeretné feldobni az alapjátékot annak kötelező darab, de annak is érdemes kipróbálni, akinek fenntartásai voltak esetleg az alappal, mert jelentősen
mélyültek a lehetőségek a játékban.

9
2 
18. Board Game: Glass Road [Average Rating:7.46 Overall Rank:227]
Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Uwe Rosenberg idei "kisebbik" játéka
Témája: építkezős-termelős

A játék két nemes anyag, az üveg és a tégla körül zajlik. Ezek termelése és felhasználása a játék központi eleme.

A játék négy körből (építési periódusból) áll. Minden játékosnak ugyanaz a 12 karakterkátyája van, amiből a kör elején kiválaszt ötöt. Egy körön belül mindenki 3 kártyát tud kijátszani a kezéből, de egy kis szerencsével akár mind az 5 kártyáját is felhasználhatja.
Először minden játékos kiválaszt egyet az 5 kátyája közül és képpel lefelé maga elé teszi. Ezután a kezdőjátékos felfedi a saját kártyáját és akinek a kezében van ugyanilyen kártya (tehát a már kijátszott és éppen kijátszásra kiválasztott lapok nem számítanak), annak kötelező kiraknia (mint a Witch's Brew-ban). Ha az aktív játékos egyedül játszotta ki a kártyáját, akkor végrehajthatja a rajta lévő mindkét akciót, viszont ha más is játszott ki vele együtt ugyanolyan kártyát, akkor mindegyikük csak az egyik akciót hatjhatja végre.
Ezután minden játékos felfedi a saját kártyáját és végrehajtja/hajtják az akció(ka)t, az előzőek szerint. Utána megint mindenki választ egy kártyát a maradék kártyáiból, majd utána harmadszor is. Három ilyen módon kijátszott kártya után mindenki felveszi az összes kártyáját és újabb ötöt választ a következő körre.
A kártyákon lévő akciókkal lehet nyersanyagokat termelni, épületet vásárolni és területlapkákat szerezni.

Minden játékosnak van egy saját táblája, amin 3 alapépület és bizonyos területlapkák (erdők, tavak, bokrok és homokbányák) látható. A megszerzett épületeket csak üres területre lehet építeni. Az épületeknek 3 fajtája van: termelő, átalakító és játék végén pontot adó épület (néhány termelő és átalakító épületnek is van saját pontértéke).

A játék érdekessége a két termelőkerék. Az Ora et Labora-hoz hasonlóan a nyersanyagok mennyiségét itt is egy (illetve két) kerék jelzi: az egyik keréken az üveg, illetve az előállításához szükséges alapanyagok, a másikon a tégla és az előállításához szükséges alapanyagok láthatók. A kerekek trükkje, hogy ha minden alapanyagból legalább egy van (és az üveg/tégla mennyisége még nem érte el a maximumot), akkor az üveg/tégla automatikusan letermelődik (vagyis a kereket azonnal arrébb kell fordítani). Ez így furcsán (és talán érthetetlennek) hangzik, de ez egy nagyon izgalmas része a játéknak (és sok problémát okozhat, ha nem veszi figyelembe az ember).

Az első (és eddig egyetlen) játék első fele a mechanizmusokkal való ismerkedéssel telt, de a második felében már a kicsit tudatosabb tervezés is szerepet játszott. A blöffölős elem miatt nem nevezhető kőkemény stratégiai játéknak, de kellemesen gondolkozós és viszonylag rövid (kb. 1 óra).

Értékelésem (egy játék alapján): 7
5 
19. Board Game: Going, Going, GONE! [Average Rating:6.21 Overall Rank:3007]
Zoltán Gecse
Hungary
Mátraterenye
Magyarország
Azért merek róla írni, mert nagyjából esseni megjelenés.

Az alapötlet szerint kártyakollekciókat kell gyűjtenünk, vagy országzászlók vagy forma alapján. A licitálás menetét Scott Nicholson úgy gyorsította fel, hogy a pénzt jelentő kockákat egy tíztől nulláig tartó visszaszámlálás során lehet a kártyákhoz rendelt poharakba helyezni. Azért nem 10 másodpercet írtam, mert a visszaszámlálás sebessége nem kötött, de fontos, hogy folyamatos legyen, nagyjából érzékelhető legyen, mikor ér véget.

Két pohárhoz 2-2, míg három pohárhoz 1-1 lap tartozik. A lapokat - értelemszerűen az kapja - akinek a legtöbb kockája van benne a visszaszámlás végén. Döntetlen esetén a lapo(ka)t nem kapja meg senki. A nyertes a kockáit elveszíti, míg a vesztes visszakapja. A körök végén lehetőség van lapok befizetésével újabb kockákat kapni.

A pontozást a játékszabályt is tartalmazó kartonlapon találjuk. A végén az nyer, akinek a megmaradt kockákból és a lapok kollekciójából számolt érték a legmagasabb.

7 kör alatt viszonylag gyorsan lemegy parti, ezért be- vagy levezető játéknak ajánlható. Kisebb gyermekekkel is remekül játszható.
1 
20. Board Game: King & Assassins [Average Rating:6.97 Overall Rank:1944]
Archibald Longdale
Hungary
Budapest - Szentendre
A szerző a tavalyi, túlságosan gateway tőzsdejátéka, a Mercurius után erőset javított! Amúgy egy nagyon közvetlen, kedves embert ismertem meg a személyében.

Szigorúan két jártékosos, asszimetrikus játék. Két játék után azt mondom, kell még tolni, mert még nem igazán éreztem rá.
A lényeg, hogy az egyik játékos a Királlyal és a Testőreivel el szeretne jutni a tábla egyik sarkából a másikba, úgy hogy 12 városi polgár ezt szeretné megakadályozni. A városiak közül 3, a velük játszó játékos által, titokban, a játék elején kiválasztásra kerül, ezek lesznek a Bérgyilkosok.

A játék körökből áll, a köröket egy 15 lapból álló pakli alapján kell lejátszani, mely lapokon mozgáspontok vannak mindkét játékos részére. (Pl.: Király 2, Testőrök 5, Polgárok 6 és még esetleg -összesen 7 kártyán- bilincs). A játékos bármilyen módon feloszthatja a bábui között a körben kapott mozgáspontjait, sőt a bábuk mozgatásának sorrendjét is maga válaszja meg. Általánosságban elmondható, hogy utcán mozogni 1P, tetőre felmászni 2P, tetőről lemászni 1P.

Fontos, hogy a Király csak utcán mozoghat, valamint hogy a felfedett Bérgyilkosok mindent 1P-tal olcsóbban csinálnak, illetve, hogy fentről lefelé lehet támadni, fordítva nem.

A cél tehát, hogy a Királyt 15 körön belül bejuttassuk a várába. A Testőrök -erre való a bilincs a kártyán- letartóztathatják (kivehetik a játékból) bármelyik szomszédos mezőn álló városit (akkor is, ha épp most léptek mellé). A Bérgyilkosok pedig leölhetik a Királyt és az embereit, ha szomszédos mezőre lépnek. A Királyt kétszer kell megsebezni, a Testőröket 3 ponttal kell megütni ahhoz, hogy kikerüljenek a játékból. Testőrből sokkal kevesebb van mint polgárból.

A lényeg, hogy a Királlyal játszó játékos nem tudja meg (egészen addig, míg mindhárom Bérgyilkos meg nem hal), hogyan áll, ezért folyamatosan kell támadásra számítania. A Bérgyilkos viszont csak akkor ölhet, ha felfedi magát (ezt a játékos bármikor megteheti), ebben az esetben viszont legfeljebb 1-2 köre maradt arra, hogy tegyen valamit.

A játék izgalmas, mindkét félnek elég nehéz dolga van, a kötött körszám és a viszonylag nagy pálya miatt, mert nem elég mozogni, tenni is kell valamit, ahhoz pedig elég feszes a rendelkezésre álló mozgáspont keret. Sőt a tábla kétoldalas, így van nehezített terep is!

Győzelmi feltételek: A Király nyer, ha bejut a várába, vagy kinyírja mindhárom Bérgyilkost. A Bérgyilkosok nyernek, ha a 15 kör letelik, vagy ha a Királyt kétszer megsebesítik.

A játék kidolgozottsága az egyetlen, ami miatt nem szívesen adom a 8-ast neki, végülis ennyi pénzért talán belefért volna néhány figura is a dobozba. A grafika amúgy rendben van, de szívesebben játszanék fa bábukkal, vagy műanyag figurákkal, mint kartonból kinyomott lapocskákkal. Nincs veszve semmi, csak sokkal többe fog kerülni, ha a saját ízlésemre akarom faragni a játék tartalmát. Kisdobozos, de még lehet zömíteni, a figurákkal meg is lenne töltve a doboz.

Ha valaki ki akarja próbálni, szerdánként a Gémklubban az én példányommal megteheti. A játék szabályát fordítom!

Ps: Sok Mustard ezredesre lenne szükségem, ha valaki tud elfekvőben, szóljon!
6 
21. Board Game: Kingdom Builder: Crossroads [Average Rating:7.60 Unranked] [Average Rating:7.60 Unranked]
Daniel Halasz
Hungary
Szada
Nagy fanja vagyok az alapátéknak és az első kiegnek, így ez instant buy volt számomra. Két játék után nem csalódtam.
Az új táblákon, már két-két akció van, így a négy új táblával, 8 új akció érkezik. Ezek között van kettő rókabőr kategóriás, de többi nagyon érdeke, és rengeteg kombinációra ad lehetőséget.
A task kártyák, annyira sokat nem adnak szerintem a játékhoz, de nem rossz, hogy van egy-két kisebb cél a játékokban.

Az akciók bonyolultsága miatt azoknak ajánlom a kieget, akik az alapjátékot is szerették, de tovább szeretnék bonyolítani azt, illetve azoknak is, akik szerint az alap túl egyszerű, és ők több agyalásra vágynának. Azoknak viszont nem ajánlom, akik az alapjáték egyszerűségébe szerettek bele, mert ezzel a kieggel az elvész, és komolyan agyalóssá válik a játék.

Értékelni mindig nehezen tudok egy kieget. Nálam az alapjáték 10-es, így mondjuk erre mondanék egy 8-ast, mert nem tartom nélkülözhetetlennek.
6 
22. Board Game: Koryŏ [Average Rating:6.73 Overall Rank:1700]
Zoltan Ban
Hungary
Budapest
Steampunk kártyajáték.
A téma: a játékosok polikuscsaládokat próbálnak irányítani és segítségükkel győzelmi pontokat szerezni.

A játék nyolc körből áll. A játékosok minden körben először eldöntik, hogy melyik (egy) család kártyáiból és mennyit játszanak ki, majd a játékossorend alapján egyenként felfordítják a kiválasztott kártyákat. Minden családhoz egy szám van rendelve (1-9): ez a szám egyrészt jelzi, hogy mennyi kártya tartozik ahhoz a családhoz, másrészt pedig ennyi pont jár a játék végén a család irányításáért. Az irányítás ebben a játékban az egyértelmű többséget jelenti.
Játék közben, ha valamelyik játékos irányít egy családot, akkor használhatja annak képességét (pl. egyenlőség esetén is lehet többsége, vagy kicserélhet két kártyát a már kijátszottak közül...).

Egyszerű szabály, gyors játék. Fillernek teljesen jól használható.

Értékelésem (egy játék alapján): 6 (ami a fillerek között jónak számít nálam)
7 
23. Board Game: Legacy: The Testament of Duke de Crecy [Average Rating:7.21 Overall Rank:600]
Daniel Halasz
Hungary
Szada
A játékban családfőket alakítunk, akik 3-4 generáción keresztül egyengetik családjuk sorsát. Ez tulajdonképp nem más, mint családfaépítés, gyermekeinknek a megfelelő pár megtalálásával, majd újabb gyermekem nemzésével.

A játék két fő mechanizmusból áll össze:
1. munkáslehelyezéses akcióválasztás
2. a barátkártyákból kártyakombózás

Házasíthatunk, gyerekeket csinálhatunk, címeket szerezhetünk, kölcsönt vehetünk fel, vállalkozásba kezdhetünk, mindezt 3 generáción és kb 10 körön keresztül.

Kicsit ambivalnes érzéseim vannak a játékkal kapcsolatban. A téma nagyon eltalált, és nagyon erős, a mechanizmussal se lenne alapjaiban baj, de sok dolog iszonyat kiegyensúlyozatlannak tűnt. Vannak akciók, amik nagyon erősek és vannak olyan, amik nagyon gyengék tudnak lenni, és ehhez képest viszont drágák. Különösen igaz ez a játék második felére, amikor bevételt növelni már nincs sok értelme, mégis kaphatsz random olyan akciót, amivel csak azt tudsz csinálni, míg más meg duplagyerekcsinálást kap. Tekintve, hogy kb. 25-30 akcióból áll a játék, ennek nagy súlya lehet. Nem kicsi benne a szerencse szerepe máshol se, de olyan sok helyen jön elő, hogy talán nagyjából kiegyensúlyozódik.

Nem lenne ezekkel baj, ha egy 45-60 perces játékról beszélnénk, de egy 90 percesbe szerintem ez már nem fér annyira bele.

Azért szívesen próbálgatnám még, mert az erős tematika, a kártyás kombózgatás miatt közel áll a szívemhez. Valahogy minden mozzanatában a last will jutott eszembe:
A grafika hasonló, ott is kártyákkal kell kombózni, a tematika ott is rendhagyó és erős. Ráadásul ott is hasonló furcsaságok vannak, de nagyon nagy különbség, hogy az fele ennyi ideig tart.

Az originhoz hasonlóan bajban vagyok a pontozással, mert egyfelől nagyon tetszik a tematika, meg kártyakombós mechanizmus, másfelől fáj a kiegyensúlyozatlanság, és a szerencse/játékidő tényező. Mindent figyelembe véve nálam egyelőre 6.9, de mindenképp adnék még neki esélyt.

u.i.: sokan nehezen tolerálják benne szülési kompikációkat, amiben vagy a gyermek vagy az anya meghal. Kicsit morbidnak hangzik, de nem tudom miért kéne ennek tabunak lennie egy játékban, ha közben fél világokat írtunk ki a háborús játékainkban.
4 
24. Board Game: Lords of War: Elves versus Lizardmen [Average Rating:6.98 Overall Rank:4306] [Average Rating:6.98 Unranked]
Miklós Tamás
Hungary
Pécs
flag msg tools
designer
badge
mbmbmbmbmb
A Lords of War egy fantasy alapú taktikai kártyajáték, amelyben kettő, vagy több sereg mérheti össze erejét egy csatában, ami kb. 30 percig tart.

Amíg a 2012-ben megjelent csomag a törpék és orkok irányítására ad lehetőséget, addig az idei dobozban az elfek és gyíkemberek kaptak helyet, de már előkészülőben a jövő évre tervezett templomosok és élőhalottak is. Minden faj és egység saját történettel rendelkezik, amely a kiadó honlapján található meg http://lords-of-war.com/index.

A játékban mindenki egy-egy sereget irányít, amely 36 lapból, egységből áll.
Az egyes fajoknál különböző egységekkel találkozhatunk, mint pl. gyalogság, lovasság, vagy dárdások és távolsági fegyverek, amelyek alapvetően a kártyák lehelyezését szabályozzák. A közelharci egységeinket az ellenséges egységek közvetlen közelében kell harcba küldenünk, míg a támogató, távolsági egységeinket a saját egységeink közvetlen közelébe is helyezhetjük a csatatéren.

Az egységeket rangjuk alapján is megkülönböztethetjük, amely zöldfülű (8 db), hivatásos (8), veterán (6), elit (4), speciális (4), parancsnok (5) és tábornok (1) lehet, amely az egységek erősségét, támadó és védő értékét határozza meg.

A kártyákon három további jelölés található.
1. Támadási irányok, amelyek a kártya négy oldalán és sarkán tűnhetnek fel. Ezek a nyilak jelzik a lehetséges támadási irányokat, amelyek minden egyes egységnél különböző kombinációban, eltérő (több-kevesebb) helyen találhatóak.
2. Támadó értékek, amelyek az egyes lehetséges támadási irányok támadó értékét mutatják.
3. Védekező érték.

A csata során minden játékos a tábornokát a csatatér megfelelő helyére helyezi, majd a megkevert paklijából hat húzott kártyával kezdi meg a játékot.
Egy játékos köre három lépésből áll.
1. Bevetés, amikor a játékos kezében lévő 6 lap közül lehelyez egy kártyát a csatatérre aszerint, hogy közelharci, vagy távolsági egységet hív csatába.
2. Harc, amikor minden ellenséges egység egymásnak esik. A harci fázis, egy egyidejű, közös folyamat, amikor minden játékos (függetlenül attól, hogy kinek a köre zajlik) ellenőrzi egységeinek támadási irányait és azok értékét. Ha egy, vagy több egység (azonos célpontot támadva) támadási értéke nagyobb, mint a megtámadott egység védő értéke, akkor a megtámadott egység elesik, levesszük kártyáját a csatatérről, de mielőtt erre sor kerülne, ellenőrizni kell, hogy a megtámadott egység a halálosnak bizonyult csapás előtt, képes volt-e visszatámadni, ezzel magával rántani egy, vagy akár több ellenséges egységet az örök vadászmezőkre. A közelharci egységeink minden egyes harci fázisban képesek egy, vagy akár több ellenséges egységgel is harcolni, míg a távolsági egységeink, csak a saját harci fázisunkban, akkor is csak egy ellenséges célpontra képesek lőni.
3. Utánpótlás, amikor a játékos a kézben tartott lapjainak számát hatra egészíti ki a paklija tetejéről húzott lappal, vagy egy már lehelyezett egysége visszahívásával.

A csatát az nyeri, aki előbb végez ellenfele 20 bármely egységével, vagy 4 vezetőjével (parancsnok/tábornok).

Egyszerű szabályok, gyönyörű megjelenítés, fantasy alapú háttértörténet, ketten és többen is játszható, izgalmas taktikai csaták, ilyen szerintem a Lords of War.
6 
25. Board Game: Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport [Average Rating:8.22 Unranked] [Average Rating:8.22 Unranked]
Daniel Halasz
Hungary
Szada
Volt szerencsém kipróbálni.
Az alapjáték tetszett, de nem voltam fanatikusa, kicsit uncsi kockamenedzselésnek tartottam.
No ez az érzésem nem változott a kieggel sem. De kétségtelenül sokat adnak hozzá az új akcióehetőségek, ahol ráadásul még agyalni is kell, hogy megéri-e a corruption-t a dolog. Az egész corruption-ös "gazdálkodás" elég jól ki lett találva.
Az új intrika kártyák csalódást okoztat, mivel azt reméltem, hogy jobban kiegyensúlyozzák őket, de továbbra is fennáll a hatalmas erőbeli különbség köztük. 10-20%-uk gyakorlatilag kuka, mert nem ér egy fél akciót sem a kijátszásuk.

Szóval a játék alaphangulata (és szerintem alaphibái) nem változtak, de egy érdekes új aspektussal, és sok új akcióval bővültek a lehetőségek.

szerk.: Véleményem szerint gateway jellegét a kiegek berakásával elveszti a játék, és inkább gémer kategóriába esik, de ez talám természetes.
9 
1 , 2  Next »   | 
1 , 2  Next »   |