Recommend
4 
 Thumb up
 Hide
11 Posts

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Netherlands

Subject: Spellenspektakel rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
M.J.E. Hendriks
Netherlands
Arnhem
Gelderland
flag msg tools
designer
publisher
mbmbmbmbmb
Hallo,

Ik heb interesse in wat informatie over het Spellenspektakel - 'impartial' info m.b.t. hoe het hier nu mee staat.

Ik weet dat in 2010 (en 2011) er geen Spel.Spekt. was, en dat er sindsdien een doorstart is geweest dat betrekkelijk succesvol is - weer terug in Eindhoven.

Mijn vragen zijn:

- Hoe succesvol is het nu?
- Hoeveel mensen komen er?
- wat voor invloed heeft het in de lage landen (ik neem aan dat nu het weer in Eindhoven is er ook genoeg Belgen komen).

Bij voorbaat dank!

Edit:

Nog een extra vraag:

- Hoe populair is Engels onder de spelers?

Ik weet dat ik in 2009 nog wel genoeg spelers aan een spel in het Engels heb gekregen, maar toch is het interessant om jullie meninges hierover te horen.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Wesley Fechter
Netherlands
De Goorn
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Hoi,

Ik ben afgelopen jaar in Eindhoven geweest en de laatste keer in Zwolle. Afgelopen jaar heb ik in elk geval genoten in Eindhoven.

Volgens mij zijn er afgelopen jaar om en nabij de 4.000 mensen gekomen. Dit zijn inderdaad zowel Nederlanders als Belgen en zowel veelspelers als families met kinderen.

Wat ik begrepen heb, zouden ze dit jaar alweer wat uitbreiden qua grootte van de beurs en daarnaast zit er nu iets meer tijd tussen Essen en Het Spellenspektakel. Ik denk zelf dan ook dat er dit jaar nog meer animo is dan vorig jaar.

Qua hoe populair Engels is onder de bezoekers. Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen. Er werd vorig jaar ook veel Magic gespeeld en dat is natuurlijk ook Engelstalig. Ook Roll the Dice was aanwezig en daar zullen ongetwijfeld ook Engelstalige spellen aanwezig geweest zijn.

Voor mij is het in elk geval geen probleem :-)

Groet,

Wesley
1 
 Thumb up
0.25
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Maurice van Valen
Netherlands
Breda
flag msg tools
designer
publisher
badge
mbmbmbmbmb

Hallo!

Ik ben in 2012 een dag geweest en had het prima naar mijn zin. Deed me een beetje denken aan vroeger (voordat de V&D er met kolonisten en vier-op-een-rij stond).

Ik heb niet veel gespeeld, maar ik kwam ook niet om veel te spelen. Ik was meer aan het kijken en shoppen. Het was naar mijn smaak nog een beetje leeg, minder winkeliers en bezoekers dan ik gehoopt had. Ik denk wel dat dit nog komt, als het weer robuust op de kaart staat.

Ik denk dat het spellenspektakel weer helemaal terug komt, nu bordspellen in NLD echt een eigen plek hebben, naast 'mainstream' enerzijds en 'die-hard' anderzijds.

Over populariteit van Engelse spellen weet ik niets, maar zelf vind ik het prima. En ik wijk niet zoveel af van de norm, dus waarschijnlijk ga je vast wel spelers treffen die een Engelstalige game willen spelen

Ik ga in ieder geval dit jaar weer een dagje!
1 
 Thumb up
0.25
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
M.J.E. Hendriks
Netherlands
Arnhem
Gelderland
flag msg tools
designer
publisher
mbmbmbmbmb
Bedankt voor de antwoorden - heel erg bruikbare informatie.

En dan nog een extra extra vraag: wat is Interessant aan Spellenspektakel voor een buitenlandse uitgever?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Wesley Fechter
Netherlands
De Goorn
flag msg tools
mbmbmbmbmb
In jouw situatie gaat het om een buitenlandse uitgever die een spel van een Nederlandse auteur heeft uitgebracht. Denk dat er dan een beetje gebruik gemaakt kan worden van het 'chauvinistische' gevoel. Ik ben in elk geval erg benieuwd naar jouw spel.

Voor de buitenlandse uitgever in het algemeen: dat hangt echt af van de wensen van de buitenlandse uitgever. Uitgaande van Nederlandse demo'ers denk ik dat het op een beurs niet uitmaakt of je een buitenlandse of Nederlandse uitgever bent. Mensen willen graag spelen en als het spel bevalt, zal het verkocht gaan worden. En uitgevers gaan toch voor de verkoopcijfers.

Wellicht helpt de aanwezigheid op zo'n beurs ook nog voor het eventueel in het Nederlands uitgeven van een spel door een Nederlandse uitgever (waar de buitenlandse uitgever ongetwijfeld ook geld aan verdient), maar dat durf ik je niet te zeggen.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
M.J.E. Hendriks
Netherlands
Arnhem
Gelderland
flag msg tools
designer
publisher
mbmbmbmbmb
Bedankt, Wesley. Het gaat inderdaad om Portal - die overwegen het Spellenspektakel aan te doen, en vroegen mijn om informatie. Het kost namelijk bakken vol geld, met vluchten en hotels etc., en dan moet het het wel waard zijn.

Nu ben ik natuurlijk geen expert op deze punten, en heb Spellenspektakel 2012 niet gezocht (had al genoeg geld op Spiel uitgegeven ).

Ik dacht dat het wellicht slim was om het subjective van een daadwerkelijke uitgever nog even achterwege te laten, maar hier op BGG heeft niemand natuurlijk geheimen voor elkaar
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Wesley Fechter
Netherlands
De Goorn
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Ik had al zo'n vermoeden. Zeker omdat ik een mailtje naar Portal heb gestuurd met de vraag of Legacy te spelen zal zijn op het Spellenspektakel . Ik kom zelf niet op Spiel en ben zeer benieuwd naar het spel!
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
M.J.E. Hendriks
Netherlands
Arnhem
Gelderland
flag msg tools
designer
publisher
mbmbmbmbmb
Flashly wrote:
Ik had al zo'n vermoeden. Zeker omdat ik een mailtje naar Portal heb gestuurd met de vraag of Legacy te spelen zal zijn op het Spellenspektakel . Ik kom zelf niet op Spiel en ben zeer benieuwd naar het spel!

Ik heb inmiddels een advance copy, dus afhankelijk van de locatie kan het inmiddels worden uitgeprobeerd. Helaas heb ik momenteel met een 4-maand oude dochter niet de mogelijkheid om alle uithoeken van het land te bezoeken.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Paletti
Netherlands
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Het zou gaaf zijn als Portal ook naar het Spellenspektakel zou komen. De aanwezigheid van een aantal buitenlandse uitgevers op het SpSp zou het SpSp wat meer body geven. Ik vond het SpSp vorig jaar weer erg leuk na een aantal jaren van afwezigheid, maar het mag nog wel wat uitbreiden (zoals 'in the old days' van het SpSp). De komst van Portal draagt daar natuurlijk aan bij.
En dan heb ik gelijk een kans om Legacy en Theseus uit te proberen, want ik verwacht dat het daar tijdens Spiel te druk voor is.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
M.J.E. Hendriks
Netherlands
Arnhem
Gelderland
flag msg tools
designer
publisher
mbmbmbmbmb
Paletti01 wrote:
Het zou gaaf zijn als Portal ook naar het Spellenspektakel zou komen. De aanwezigheid van een aantal buitenlandse uitgevers op het SpSp zou het SpSp wat meer body geven. Ik vond het SpSp vorig jaar weer erg leuk na een aantal jaren van afwezigheid, maar het mag nog wel wat uitbreiden (zoals 'in the old days' van het SpSp). De komst van Portal draagt daar natuurlijk aan bij.
En dan heb ik gelijk een kans om Legacy en Theseus uit te proberen, want ik verwacht dat het daar tijdens Spiel te druk voor is.

Afhankelijk van waar je zit zijn er nog steeds mogelijkheden om Legacy uit te proberen. Donderdag zit ik in Woerden het spel nog te demo-en.

Spellenspektakel lijkt echter een erg grote waarschijnlijkheid te worden voor Portal, dus ook dat is weer erg spannend als first-time designer
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
The Doctor
Netherlands
Utrecht
Utrecht
flag msg tools
Learning and explaining games
badge
Yeah, it's my car. Got a better suggestion?
mbmbmbmbmb
Het was in Woerden zeker een interessant potje. We hadden aan onze tafel wel een beetje een trage niet-speler die mee deed, waardoor we het potje niet af kregen voor elf uur, maar ik denk wel dat ik veel aspecten van het spel heb gezien en gedeeltelijk goed heb weten te gebruiken (en nipt de hoogste score toen we stopten)

Ben benieuwd of ik de downtime ook een bezwaar vind als het wat vlotter doorspeelt. In Essen of EIndhoven maar weer eens proberen dan, met alleen gamers :)
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.