Björn Hansson
Sweden
Bromma
Stockholm
flag msg tools
Forza Vale!
badge
The world is full of kings and queens, who blind your eyes and steal your dreams.
mbmbmbmbmb
1. Det första du bör veta om spelet är att du bör veta något om perioden ifråga. Läs Wikipedia, en bok eller, ännu enklare, designer notes i slutet av regelboken. Det finns en del spelmekaniska saker som känns rätt knasiga om man inte sätter dem i deras historiska kontext.

2. Om du redan har provat spelet och gillar det, så kommer större delen av Columbia Games katalog att få dig att gå upp i brygga. Kortdrivna blockspel som Hammer of the Scots, Richard III eller Rommel in the desert kittlar samma tarm som Sekigahara, om än på lite olika sätt. Är du redan ett fan av Columbia Games så lär du definitivt gilla Sekigahara.

3. Hur känns det att spela? Det är tidigmodern krigföring. Det är temat troget genom att vara trögt och långsamt att flytta trupp. Föreställ dig två sumobrottare som försöker positionera sig och sedan knuffa på varandra. Kanske låter ointressant, men rätt vad det är så snubblar någon till och då händer det grejer. Det petas i ögon och rycks i kalsonger, tjockis-style.

En skillnad mot många Columbia Games-spel är att slaget utspelar sig under sju veckor, istället för några år. Det gör att det inte finns någon fas som avser övervintring eller liknande - något jag alltid stört mig på (hur realistiskt det än må vara). Precis när man är framme och ska kriga måste man åka hem och gå i ide.

4. Speltiden är bekväm 3-4 timmar. Enkelt på en vardagkväll.

5. Det är en hel del slump, lite psykning, lite bluffande. Men även om det är aspekter man kanske inte gillar i konfliktsspel, så kan man fortfarande tycka om spelet. Det är tillräckligt lättsamt och snabbt för att man ska kunna ha lite överseende med en riktigt dålig hand eller två under partiet.

6. Är det komplext? Nej. Klarar du Agricola så klarar du det här.

7. Slutbetyg: Sekigahara är ett charmigt spel. Vill nog spela ett parti till innan jag kategoriserar det fullt ut som "bra" - men det har nog mest att göra med att jag inte gillar kombinationen kortdrivet och blockspel. Spelar det dock gärna igen.

Om man ser till andra spel i genren "historiska konfliktspel för två personer under fyra timmar", som kan tänkas konkurrera med Sekigahara om speltid i min egen spelsamling så förs mina tankar direkt till Twilight Struggle, Labyrinth eller A few acres of snow. Den trion har Sekigahara svårt att mäta sig med efter en första genomspelning, men det är fortfarande inte ett dåligt betyg.

6,5 av 10 poäng (enligt BGGs skala) med möjlighet att klättra till en 7:a.
9 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.