Recommend
5 
 Thumb up
 Hide
1 Posts

Spise med Price» Forums » Reviews

Subject: Spise med Price - sådan bliver spiltid til spildtid rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Lauge Rosendahl
Denmark
Højbjerg
flag msg tools
designer
badge
~ Silence is sexy ~
mbmbmbmbmb
Man køber Spise med Price brætspillet af mange gode grunde:
Fordi man kan lide brødrene Price, fordi det lyder godt med et spil med en masse madspørgsmål, fordi man stoler på at at DR og et stort forlag som TACTIC har en vis standard for hvad de sætter deres logo på, og måske fordi kassen er tung og pæn.

Men det du får, er en ørkenvandring af et spil, hvor du runde efter runde må konstatere, at nej, heller ikke i denne runde resulterede mit terningeslag i nogen form for udvikling eller underholdning, og nej, heller ikke i denne runde skulle jeg træffe nogen form for væsentlige valg.
- Måske rullede du for lavt, så alt hvad du kunne var, at gå et skridt nærmere et felt du håber at kunne bruge.
- Måske var det eneste felt du kunne nå, eller bruge, optaget, eller vejen dertil var blokeret.
- Måske trak du et chancekort der fik dig til at stå en runde over ... (seriøst?!? I 2014 laver nogen stadig den slags??? "Stå en runde over" betyder: Hiv din smartphone frem og tjek Facebook indtil nogen prikker dig på skulderen og siger det er din tur igen. Har vi det sjovt nu?).
- Måske blokkerede "kameramanden" for samtlige felter i hele den kategori du skulle bruge.
- Måske rullede du en 6'er så du ikke måtte flytte din egen brik, men skulle flytte "kameramanden", hvilket aldrig kan fremme dit eget spil, men måske kan genere de andres spil. Dertil trækker du et chancekort, der måske er lort ... og måske er lagkage.
- Måske var du kommet til at gå i seng?

Det hænder selvfølgelig, at man når frem til et ledigt felt, som man faktisk kan bruge til noget, men så:
- Var spørgsmålet måske for svært, og så fik du intet ud af det.
- Kunne du faktisk svare! ...men de tre kort du trak som belønning, var ikke nogen du kunne bruge.
- Fik du lov til at stjæle et åbent kort fra en modstander, men ingen af dem har et kort liggende, du kan bruge.
- Fik du lov til at stjæle et lukket kort fra en modstander, hvilket sandsynligvis giver dig et kort du ikke kan bruge, og helt sikkert fratager et kort fra den pågældende modstander, som hun kunne bruge. Altså dobbelt nedtur.

Reglerne er på 1300 ord og jeg var nødt til at læse dem igennem igen, selvom vores venner allerede havde spillet det en gang før. Behøver jeg at sige, at spil uden taktisk dybde og reelle valg ikke må gå så meget som et komma over 500 ord?

Gode brætspil er karakteriseret ved tre ting:
- Mine egne og de andres træk påvirker spillet. Når nogen foretager en handling, så forandrer det spilsituationen nok til, at jeg er nødt til at følge med og overveje hvad det betyder for mig. Spillet kræver min opmærksonhed på en meningsfuld måde.
- Jeg bliver stillet overfor valg. Når jeg har mulighed for at handle - og det skal jeg have næsten hele tiden - så har jeg rigtige valg imellem forskellige reelle muligheder, der vil føre mig i reelt forskellige retninger i forhold til mine mål i spillet.
- Spilletiden står mål med dybden. Spil må gerne have meget tilfældighed og få reelle valg, men så skal de også vare tilsvarende kort tid - for så har man alligevel ikke investeret så meget i det. Spil med stor taktisk og strategisk dybde må gerne vare længere.

"Spise med Price" brætspillet falder igennem på alle 3 krav.
Det kan ikke bruges med de regler TACTIC har lagt i, så smid bare dem ud og brug de søde spilfigurer i et andet (og bedre) spil, der står og mangler lidt pep.
Spørgsmålskortene kan I hygge jer med som de er: Stil hinanden spørgsmål, drik rødvin, gentag.
Der kan helt sikkert laves et meget bedre spil udfra de fine materialer i æsken, og hvis jeg selv havde brugt penge på det (og butikken nægtede at tage det tilbage), ville jeg gøre det.

Lige en sidste ting:
Når man trækker et spørgsmålskort, skal man rulle terningen for at afgøre hvilket af de 6 spørgsmål man skal have. Hvorfor det? Der er ingen forskel på dem alligevel. Skal jeg rulle terningen fordi det er sjovt at rulle en terning? Hvis man synes det er sjovt at rulle en terning bare for at rulle en terning, så er man 3 år gammel, og så kan man alligevel ikke svare på spørgsmålet.

Og hvorfor har de ikke fordelt spørgsmålene efter sværhedsgrad (der findes nemlig både ja/nej spørgsmål, multiple choice spørgsmål og åbne spørgsmål), sådan at børn kan spille med? Og hvorfor ikke efter kategori, så man enten selv kunne vælge kategori, eller de andre skulle vælge til én?

Det er en pinlig gang dum sjusk.
Og ja, TACTIC, I er mere end velkomne til at kontakte mig næste gang I skal have lavet et konceptspil - der er ingen risiko for, at jeg kan gøre de værre end det her.

And for the english-speaking audience: It's crap. Don't learn danish in order to play this game. Learn Livonian instead, it needs your support more.
4 
 Thumb up
5.00
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.