Recommend
7 
 Thumb up
 Hide
43 Posts
1 , 2  Next »   | 

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Norway

Subject: Essen 2014 rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Runar Dankel
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Hei!
Noen som skal nedover i år?
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Kai Drange
Norway
Kristiansand
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Jupp!

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Runar Dankel
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Kan du gi meg en kort "need to know" liste?
Jeg vurderer å dra, for første gang.
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Kai Drange
Norway
Kristiansand
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Tja, det er ikke så mye å vite, egentlig. Utover at det er kjempegøy der!

Hotell må bookes i god tid. Fly til Düsseldorf og flytog derfra er enkel måte å komme til Essen på.

messen ligger utenfor Sentrum, så hotell i Sentrum betyr tog til og fra hver dag, men da har man jo restauranter o.l. der man bor. Vi fant ut vi ville bo i Sentrum i år for å se byen, gå ut en kveld e.l. Alternativet er hotell nær messen. Det gjorde vi i fjor, på et konferansehotell med kun brettspillere der alle konferanserommene var åpnet for brettspilling. Så da messen var ferdig for dagen samlet man seg der og spilte til man la seg, og sendte en stakkar ned i baren for å hente nye øl i ny og ne. Veldig bedagelig. Det var lett å komme i snakk med andre som satt og spilte på hotellet, og folk kom gjerne bort og spurte om det man selv hadde kjøpt den dagen. Sikkert null problem å få noen "spillvenner" man kan spille med mens man er der hvis man reiser få/alene. Uten å egentlig forsøke engang ble man fort sittende å pludre med mange alle tiders folk. "Liker du brettspill?! Jeg OGSÅ liker brettspill!!! BESTEVENNER!"

Enormt mye å se på messen. Selv siste dagen oppdaget jeg mye nytt i fjor. Veldig mye folk, så man må sige avgårde i rolig tempo. Men det var ikke plagsomt eller stress. Bedagelig stemning. Barnevennlig, med eget område med trampoliner, leker og sånt, så burde gå greit som småbarnsfamilie også.

Jeg lærte meg etterhvert at det var rom for pruting på priser. Når flere av oss skulle ha ting fra samme stand, var det smart å slå seg sammen og handle stort i en engang.

Ikke spesielt spennende mat inne på messen, men greit nok.

En del populære godsaker ble raskt utsolgt i fjor, etterhvert som ryktet spredte seg. Men jeg kom da allikevel hjem med full koffert.

Det er muligheter for å få spilt forskjellig på messen, og vi gjorde ofte det. Men man kan ikke være for kresen. Noen spill var vriene å slippe til på. Men surrer man rundt der og griper sjansene som byr seg får man spilt masse.

Selv om fokuset er på euro'er er det mye annet også. Jeg fant de fleste krigsspillene jeg ville ha tak i, og det var masse rare miniatyrspill og rollespill og diverse sånt også.
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Kai Drange
Norway
Kristiansand
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
...og minibankkøen var forresten kjempelang. Det går jo i kontanter der inne, og første dagen var merkelig nok den bunken med sedler jeg mente burde holde leeenge allerede borte. Så da sto jeg vel i minibankkø i over en time (med en veldig hyggelig franskmann foran meg med felles spillsmak, så den timen gikk heldigvis veldig raskt).
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Björn von Knorring
Sweden
Uppsala
flag msg tools
badge
The picture is a swedish cartoon-figure Herman Hedning. English info here: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Herman_Hedning
mbmbmbmbmb
Ta med mycket pengar. Du vill inte gå omkring bland enorma mängder med spel och ha en snäv budget på vad du kan köpa-
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Fridjof B
Norway
Tranby
Norway
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Laner wrote:
Kan du gi meg en kort "need to know" liste?
Jeg vurderer å dra, for første gang.

Med mindre du ser etter noe spesielt, som det ikke finnes mye av, ville jeg anbefalt å ikke kjøpe alt første dagen... Som i en godteributikk er øynene fort større enn magen. Med mindre du har med en bil du kan stable byttet ditt inn i.

Men sjekk gjerne forlag som kommer langveis fra tidlig, eller helst i forkant (preorder) om det er noe du vil ha. De har nemlig ofte ikke med seg så mange eksemplarer. Type Japon eller Treefrog feks.

Sjekk gjerne i forkant hvilke spill du er interessert i som er språkavhengige.

Dette var tre tips som jeg har feilet på

God tur!
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Tor Iver Wilhelmsen
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
For min del skal jeg ned og hente fem spill jeg har backet på KS og Indiegogo; det blir vel nok å bære på, så da er det ikke fristende med for mange andre kjøp.

(Første året jeg var der kjøpte jeg førsteutgaven av Kamisado - en relativt stor boks å drasse på - som de senere ga ut i langt mindre og lettere utgave... så av og til kan det være greit å vente uansett )

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Runar Dankel
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Takk for mange gode tips!
Skjønner at selvkontroll og kyskhetsbelte på lommeboken er noe jeg bør pakke tidlig.
Er det verd å dra ned bare for å være der lørdag og søndag? Ankommer da fredag etter jobb.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Björn von Knorring
Sweden
Uppsala
flag msg tools
badge
The picture is a swedish cartoon-figure Herman Hedning. English info here: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Herman_Hedning
mbmbmbmbmb
Laner wrote:
Er det verd å dra ned bare for å være der lørdag og søndag? Ankommer da fredag etter jobb.

Lördag och söndag är de mest fullpackade dagarna då det är mest folk. Så svaret beror på hur känslig du är för att trängas med folk.

Men eftersom det är mer en köpmässa än en spelmässa så är det värt det så till vida att du har gott om tid att handla det du vill och strosa runt på mässan i övrigt.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Runar Dankel
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Godt poeng. Men spilling er det vel plenty av på kvelden tipper jeg?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Björn von Knorring
Sweden
Uppsala
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Laner wrote:
Godt poeng. Men spilling er det vel plenty av på kvelden tipper jeg?

Det är många som vill testa dagens loot på kvällen:-)

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Runar Dankel
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Da er jeg uansett sikret 2 dagers spillemaraton
(om jeg får disp. til å dra)

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
The Rog
Norway
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Laner wrote:

Skjønner at selvkontroll og kyskhetsbelte på lommeboken er noe jeg bør pakke tidlig.

Må fortelle oss hvordan det gikk da?
Om du klarte dette eller om du gikk helt bannanas.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Runar Dankel
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Hvis jeg kommer meg ned skal jeg helt klart melde fra. Litt spent selv, siden jeg egentlig prøver å kvitte meg med spill. Er flere fra Essen 2013 som ikke er prøvd en gang :/

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Runar Dankel
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Da er flyet i boks og hotell står for tur. Spiller vel liten rolle hvor en bor, kan jo bare rusle bort til nærmeste hotell for å spille?
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Svein Main
Norway
Joerpeland
Unspecified
flag msg tools
mbmbmb
Hvor gjør folk av spillene en kjøper? Finnes det egne oppbevaringsrom, eller driver noen sjerpautleie så en slipper å drøssevis rundt på en haug med spill/springe til hotellrommet som en annen inkontinent???

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Runar Dankel
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Container leasing

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Ole Enes Ebbesen
Norway
Bergen
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Du må drasse rundt på spillene.
IKEA-pose kan være fint å ha med, det var suksess i fjor.
Jeg har sett folk med trillehjul....

Hyggelig at du skal ned Runar. Vi skal bo på Holiday Inn Hotell.
Da blir det metro til messen. I fjor bodde vi rett ved messesenteret - da så vi ikke solen på fire dager. Misforstå meg rett, det var tidenes beste ferie!
Men i år håper jeg på pittelitt mer pub, og ikke minst mer variasjon i maten. Og minst én Dönerkebab.

Du kan stikke innom etthvert hotell å spille ja.

2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Runar Dankel
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Dette var gode nyheter!
Jeg har meldt meg frivillig til å kjøre demo på et par spill. Tente det var den beste måten å få spilt mest mulig på dagen. Så
Blir jeg gjerne med rundt om kring etterpå. Har fått meg billig Airbnb nær togstasjonen.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Ole Enes Ebbesen
Norway
Bergen
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Laner wrote:
Har fått meg billig Airbnb nær togstasjonen.

Det var lurt! Tror vi må prøve på det neste år.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Kim Fjeld
Norway
Oslo
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Laner wrote:
Spiller vel liten rolle hvor en bor, kan jo bare rusle bort til nærmeste hotell for å spille?

Det er den desidert beste delen av turen, men gå ikke bare til første og beste hotell - ta seiersrunden! laugh Ibis og Motel One har de beste loungeområdene etter min mening. Det sentrale Mövenpick er overvurdert: spillingen har de seneste årene vært forvist til noen kjipe møtelokaler i andre etasje. God stemning og god drikke finner du uansett! cool

Ebbe wrote:
IKEA-pose kan være fint å ha med, det var suksess i fjor.

I second that. Det er et must! Jeg kan også anbefale å ta med seg noen never med ziplock-poser fra sikkerhetskontrollen på flyplassen, og en god bunt med strikker. På toppen bør du pakke spill etter "Zak Pak"-metoden: Etter å ha punchet ut spill og klargjort dem, pakker du de mindre spillene i de større eskene, og holder på så lenge det er plass til mer eller mindre i en eske. Tenk matriosjka. Innholdet i kompakte esker blir ikke så lett skadet, du sparer vekt på å punche ut før du reiser, og du får plass til flere spill i bagasjen! meeple

Ebbe wrote:
Men i år håper jeg på pittelitt mer pub, og ikke minst mer variasjon i maten. Og minst én Dönerkebab.

Jeg anbefaler "dog" på Green Papaya! Det ligger midt i hovedgaten. laugh

God tur!!! meeple

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Ole Enes Ebbesen
Norway
Bergen
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Skal du i år også, Kim?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Kim Fjeld
Norway
Oslo
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Ebbe wrote:
Skal du i år også, Kim?

Dessverre står jeg over for i år. Jeg ser det først og fremst som en pause etter å ha reist tre år på rad. Det har gått litt frem og tilbake i år med mulighetene til å faktisk reise. Slik det til slutt har endt opp, er det definitivt ikke aktuelt å dra til tross for at Runars sjarme har gjort meg svak for tanken! laugh

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Runar Dankel
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Forresten. Pleier de å selge eldre titler til redusert pris? F. Eks. kunne billig Eclipse vært gøy å kjøpe.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
1 , 2  Next »   | 
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.