Recommend
8 
 Thumb up
 Hide
1 Posts

Europe Engulfed» Forums » Reviews

Subject: Recension och intervju med Rick Young (Review in Swedish) rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Björn Hansson
Sweden
Bromma
Stockholm
flag msg tools
badge
mbmbmb
Someone wanted me to publish this article in Swedish as well. I originally wrote it for a Swedish magazine called Sverox. The English version is available here on the forum as well.

Året: 1990. Platsen: Spelkonventet Origins, Los Angeles.
Columbia Games nya spel East Front ska ha premiär. De bägge ynglingarna Rick Young och Jesse Evans har rest dit, fyllda av förväntan. Dessvärre skjuter förlaget upp releasen. Besviken frågar Jesse om inte Rick ska designa ett eget spel om kriget på östfronten. Rick utan någon som helst erfarenhet av speldesign funderar en stund:
- Om jag ska göra det ska det vara hela kriget, inte bara östfronten. Vill du hjälpa till?
13 år, ett flertal regelrevisioner och över 200 testpartier senare höll Jesse och Rick den färdiga produkten i handen: Europe Engulfed (EE).
Spelet har fått oerhört bra kritik världen över, men har först nyligen börjat synas hos en del svenska handlare. Det ligger relativt ohotat på 12:e [nu 38:e] plats av 19,143 spel och expansioner på brädspelens online-mecka, Boardgamegeek.com. Jag talade med Rick Young om han syn på mottagandet:
- Vi är hedrade och jätteglada att EE blivit så pass bra mottaget. Vi hoppades på en plats bland de 200 bästa spelen, men vi hade aldrig kunnat drömma om att så många skulle dela vår smak vad gäller strategiska spel.

Vad är då EE? Spelet låter 2-3 personer simulera andra världskriget i Europa, Nordafrika och delar av Mellanöstern. Det första utmärkande draget är att spelpjäserna utgörs av fyrkantiga träblock där endast ena sidan visar trupptyp. Sidan vänd mot motståndaren är blank. På så sätt skapas en sk. ”Fog of war” – man vet hur många trupper motståndaren har, men inte typ eller styrka. Varje block motsvarar en kår, dvs. ca 2-4 divisioner. Trupperna består av bl.a infanteri, pansar, luftburna, milis och elitstyrkor. De kännetecknas av motsvarande NATO-symboler. Informationen på blocken är väldigt enkel och utgörs av ett antal prickar. En prick – ett styrkepoäng. När en enhet tar skada roterar man blocket ett kvarts varv och ett nytt värde syns då överst. Även om spelets fokus ligger på den landbaserade delen av kriget spelar det strategtiska sjö- och luftkriget en avgörande roll i spelet. Med undantag av markörer för flottor och taktiska element av flygunderstöd, sköts den delen av kriget med hjälp av enkla och överskådliga tabeller istället för med spelpjäser.
- Att spelet skulle gå att spela på en dag var hela tiden vår avsikt, säger Rick. I Europa låg fokus på svepande manövrar och stora landstrider, därför förenklade vi de övriga elementen, utan att för den delen förminska deras betydelse.

Precis som i många andra spel i den här genren bestämmer spelaren själv vad han ska producera, ser till att trupperna får mat och ammunition (supplies); och gör sitt yttersta för att sabotera motståndarens handelskonvojer, järnvägar och transportskepp.
Men vad är det då som gör EE så speciellt? I mitt tycke är det primärt två saker: de politiska reglerna och Special Actions.
Ni som läste min artikel om Age of Napoleon i Sverox nr. 43 känner till svårigheten med att hitta balansen mellan historiekänsla och spelbarhet. EE är i vissa avseenden skriptat, men det finns en dynamik i de politiska händelserna och det känns aldrig som att regelverket styr spelandet. Rick förklarade tanken bakom det hela:
- Vi ville implementera en politisk modell som vi tyckte kändes realistisk, sett ur ett samtida perspektiv. Vi tog hänsyn till känslor och politiska strömningar i alla medverkande länder, men vi var även tvungna att se till att spelet inte skulle spåra ur genom någon konstig politisk slump. Spelarna är fortfarande fria att använda sig av vilka strategier de vill inom de politisk-historiska ramarna. Det är inte ett spel om WWII-allianser som de skulle kunna ha sett ut i dimension X.
Bland de politiska reglerna finns allt från svensk järnmalmsexport och finska vinterkriget till det amerikanska lend-leaseprogrammet och Ploestifältens betydelse för den tyska krigsmakten. Vissa förkunskaper om tidsperioden i fråga gör de politiska reglerna lättare att förstå och relatera till, men någon historieexamen behövs inte. Det hela underlättas dessutom av information på den bimånatliga turntracken.

Kronjuvelen i skapelsen är de tidigare nämnda Special Actions (SA). Dessa motsvarar en nations förmåga att samordna kompetens, materiel och logistik till mer avancerade operationer. Med hjälp av SA kan spelaren göra luftburna anfall, landstigningar, genombrottsförflyttningar, multipla anfallsfaser, direktförstärka anfallna områden, snabba reträtter, direkta motanfall och mycket mer. Detta ger EE en fantastisk dynamik. Man kan gå till väga hur man vill för att uppnå sina mål, fastän man fortfarande befinner sig inom de historiska ramarna och hela tiden behåller historiekänslan. Rick är mäkta stolt över sina Special Actions:
- De var en del av spelidén från dag två av designarbetet och ett måste för att på en runda kunna göra operationer liknande Tysklands invasion av Frankrike. Under det första utvecklingsåret växte fler och fler användningsområden för SA fram för att möta specifika behov.

I alla krigsspel är en av de mest centrala bitarna givetvis stridssystemet. Personligen ogillar jag spel där striderna går ut på ett ändlöst tärningsrullande tills någon av sidorna är helt eliminerade eller har retirerat. Det känns både orealistiskt och långtråkigt. I EE motsvarar varje prick på den aktiva sidan av ett block en tärning. Stridsrundan, som bara är en runda, ser ut såhär: Försvararen slår, anfallaren tar förluster, anfallaren slår, försvararen tar förluster, slut. Terräng, väder, försvarsverk, brist på supply, flygunderstöd och trupptyp påverkar slagen genom enkla modifikationer. Det hela är snabbt, enkelt och effektivt. För underlätta än mer finns det snabbtabeller för strider med mer än tolv tärningar. Inga tärningsorgier här inte!

Många kanske avskräcks när de hör att det i spelboxen ligger en regelbok på 24 sidor. Den är dock mycket bra planerad, lätt att hitta i och fylld med spelexempel och illustrationer för att underlätta inlärningen. En lika tjock playbook med tillverkarnas egna tankar om spelet, strategiska tips samt mer avancerade alternativa regler följer också med. Det sistnämnda var ett måste för att spelförlaget GMT skulle ge ut spelet. Rick kontrade då med att göra en förenklad version av reglerna, Blockskrieg:
- Blockskrieg var min egen idé. Jag ville att föräldrar skulle kunna lära sina barn spelet, och att de sedan skulle övergå till att spela med de riktiga reglerna. GMT krävde att vi skulle inkludera mer avancerade regler för att ligga mer i linje med deras övriga produkter. Jesse och jag tycker bara att de gör spelet onödigt komplicerat.

Vem bör köpa Europe Engulfed? Personligen tycker jag att det här är ett av världens genom tiderna bästa spel. Jag har aldrig under mina 20 år som gamer haft privilegiet att spela ett mer välbalanserat och underhållande spel i den här genren. Några faktorer bör man dock tänka på: Storleken. Den av Mark Simonitch designade spelplanen är 112x87 cm och rymmer förutom den estetiskt tilltalande kartan en hel del hjälpsam information. Utrymme vid sidan av planen, för att husera diverse block, brickor och spelhjälpmedel, är att rekommendera. Tiden. 1939-scenariot sysselsätter spelarna i 10-14 timmar, men det finns scenarion som går betydligt fortare. Komplexiteten. Ska man jämföra EEs svårighetsgrad med andra spel i samma genre får man säga att det befinner sig en bra bit ovanför Axis&Allies Europe men är samtidigt betydligt enklare (och framför allt snabbare) än ETO och WiF.
Min erfarenhet är att såväl tunga Grognards som halvtuffa Eurogamers tilltalas av spelet, om ett tillräckligt stort spelbord och intresset för tidsperioden finns.
Jag talade med Rick om framtiden. Framgångarna har gett honom blodad tand och två nya spelsläpp är planerade. Först ut är del ett i en ny spelserie på operationell nivå som han designat själv. Serien kallas Fast Action Battles (FAB) och del ett kommer att heta FAB: The Bulge och behandla Ardenneroffensiven. Som namnet indikerar är spelet tänkt att vara snabbt, smidigt och underhållande. Det har en del gemensamt med EE. Det använder sig av Special Actions och blocksystemet. Nytt är bl.a. ett system för att tilldela divisionerna tillfälliga förstärkningar i form av olika bataljonsenheter, samt att truppernas erfarenhet kommer att spela in.

FAB: The Bulge finns redan att förbeställa från GMT. Del två är planerad och kommer att behandla operation Husky; den allierade invasionen av Sicilien.
Den stora nyheten kommer dock i mitten av 2006. GMT kommer då att börja ta emot förhandsbeställningar av uppföljaren alla EE-fans väntat på: Asia Engulfed! Rick berättar:
- Kampanjen i Stilla Havet och Asien var väldigt annorlunda mot den europeiska. Fokus här ligger på sjö- och luftstrid och således kommer AE att ha expanderade regler för dessa. Navala enheter kommer att representeras av block och det kommer att finnas fler flygenheter, fast på en mindre skala. De politiska reglerna kommer att reduceras avsevärt och produktionen förläggs över tid, istället för att vara omedelbar som i EE. Spelen kommer att kunna länkas ihop.
5 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.