Recommend
1 
 Thumb up
 Hide
13 Posts

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Norway

Subject: Ikke tollpliktig YEAH!!!!!! rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Daniel T.
Germany
flag msg tools
Pew! Pew! Pew! KABOOOM!
badge
mbmbmbmbmb

Detter har jeg fått i posten i går. Det var første spillprosjektet, som jeg støttet på Kickstarter og det kostet meg ikke mer enn Kickstarter prisen. Siden regningen på pakken viste 0,- for verdi og frakt, gikk det rett gjennom tollet. YEAH!!!

Har noen andre opplevt det samme med Kickstarter? Hvis ja, er det en stor pluss for meg og jeg vil sikkert støtte mer prosjekter på Kickstarter i framtiden.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Bent Nikolaisen
Norway
flag msg tools
Flaks, sa Severin Suveren....noen kickstartere fører på både pris og frakt og da blir det ofte toll og avgifter...shake
Hadde nettop en kickstarter som ble holdt tilbake i tollen til jeg skaffet verdidokumentasjon. Bestiller du mange går du nok i pluss til slutt, men må belage deg på noen overraskelser.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Bjørnar Løseth
Norway
Bergen
Hordaland
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Ja. Det er mykje flaksbasert. Vil sei at eg betaler toll (mva) kun 10% av gangene eg kjøper brettspill fra utlandet. Mange tollfunksjonærer som ikkje veit heilt med brettspel, trur eg. Siste sendinga eg fekk fra utlandet (Australia) var klart merket med verdi, likevel var den stemplet "ikke tollpliktig".
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Fridjof B
Norway
Tranby
Norway
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Jeg fikk fortollingsfaktura fra UPS i posten forrige uke. Trodde jeg hadde sluppet unna da jeg mottok Brewcrafters for en måned siden, men den gang ei...
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Tor Iver Wilhelmsen
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Jeg tør ikke tenke på fakturaen fra UPS som er på vei for Cthulhu Wars som jeg fikk levert i går...

Men det ser ut som om av og til er det noen på Posten som tolker rene brett- og kortspill som unntatt moms som "bøker"... så det kan være personavhengig der også.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Odd-Gunnar Wikmark
Norway
Kvaloysletta
flag msg tools
mbmbmbmb
bloseth wrote:
Ja. Det er mykje flaksbasert. Vil sei at eg betaler toll (mva) kun 10% av gangene eg kjøper brettspill fra utlandet. Mange tollfunksjonærer som ikkje veit heilt med brettspel, trur eg. Siste sendinga eg fekk fra utlandet (Australia) var klart merket med verdi, likevel var den stemplet "ikke tollpliktig".

Det er jo riktig. Brettspill er ikke tollpliktig. Moms skal det jo være om totalen er over 350 kr. Ser at det er store forskjeller på om firma deklarer kostnaden og ser de at det er ei pappeske med papp og papir så går det vel greit gjennom tollen.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Monica Elida Forssell
Norway
Sandnes
flag msg tools
badge
Gone swimming
mbmbmbmbmb
Eg måtte heller ikkje betale toll då eg tok imot det fyrste, og til no einaste, spelet som eg backa på Kickstarter. Eg fekk det spelet, og eit anna med på kjøpet, levert i to pakkar rett i postkassa.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Christian B.
Denmark
Frederiksberg C
flag msg tools
I don't design games, I play them!
badge
mbmbmbmbmb
Haha, yes, that's awesome when that happens! Sadly it seems like it only happens once in 100 shipments... cry

Enjoy the games!
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Odd-Gunnar Wikmark
Norway
Kvaloysletta
flag msg tools
mbmbmbmb
Fikk akkurat Bastogne fra iguk i england. De hadde ikke skrevet noe verdi på pakken så den gikk rett gjennom. Har bare blitt stoppet en gang.

OGW
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Tor Sverre Lund
Norway
Trondheim
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Opplevde det samme når jeg mottok tre kopier av Xia: Legends of a Drift System i fjor. Helt greit det ja ^_^ Men den kan uansett bli tatt i stikkprøve i tollen, så du er aldri safe, uansett hva som står på pakken.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Bjørnar Løseth
Norway
Bergen
Hordaland
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Har faktisk vore borti at dei har spretta pakken for å sjekke innhaldet - alikevel fekk eg ikkje mva-krav.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Tor Sverre Lund
Norway
Trondheim
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Ofte dem ikke har snøring på hva verdien er, og det koster for mye tid å sjekke det opp, spesielt om det er varer som ikke er så godt tilgjengelig (hvis i det hele tatt) i Norge

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Tor Iver Wilhelmsen
Norway
Oslo
Unspecified
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Gawain wrote:
Ofte dem ikke har snøring på hva verdien er, og det koster for mye tid å sjekke det opp, spesielt om det er varer som ikke er så godt tilgjengelig (hvis i det hele tatt) i Norge

Men det hender de sender "vennligst send faktura som viser sendingens verdi"-brev. Det nærmeste jeg har til det når det gjelder Kickstarter-prosjekter er å sende en utskrift av "You selected"-boksen...

(Men så er det det med avsender, da, om man skal matche det opp mot hvilke prosjekter man har backet. Og en gang fikk jeg en forsendelse fra USA som var sendt via Sverige, og da hadde Posten funnet det for godt å si at sendingen var fra Sverige; og da var det jo ikke så lett å faktisk finne hva summen var akkurat...)

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.