Recommend
14 
 Thumb up
 Hide
53 Posts
1 , 2 , 3  Next »   | 

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Belgium

Subject: Spiel - links, info, tips en nog meer rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Eddy Sterckx
Belgium
Vilvoorde
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
Hoi,

8 weken voor Spiel, dus tijd om eens een thread erover op te starten die kan dienen als verzamelbak

Om te beginnen wat links

De Spiel auction list :
http://boardgamegeek.com/geeklist/194495/essen-2015-no-shipp...

De 2dehands zoekertjes list :
http://boardgamegeek.com/geeklist/194496/essen-2015-hunt-2nd...

De Spiel mathtrade :
https://boardgamegeek.com/geeklist/194840/essen-spiel-2015-n...

de grote Spiel preview hier op BGG - moeilijk van ernaast te kijken - maar voor de volledigheid :
http://boardgamegeek.com/geeklist/174654/spiel-2015-preview

Hier wil ik een traditie eens verbreken : praktisch elk jaar slaag ik erin om één van de hits van Spiel compleet, maar dan ook compleet te missen - games die later dan tot mijn favorieten gaan horen. Dit is mij overkomen met Lancaster, Trajan en Terra Mystica. Later krijg ik dan te horen dat die en die dat van te voren wisten enz. Wel ze krijgen nu de kans : geef uw mede-Spiel-gangers een Gouden Tip en wat geekgold zal uw richting uitgaan.

15 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Lieven De Puysseleir
Belgium
Leuven
flag msg tools
trust me, I'm a dentist
badge
we don't lie, we use statistics
mbmbmbmbmb
Eerlijk gezegd en tot mijn schande heb ik bij het doornemen van de lijst met releases (pfew, wat een job) geen enkele keer iets gehad van *wow*, *yeeehaa* en *die MOET ik hebben*

Wel een ganse reeks "gesubscribed" dus hoop zo via die info alsnog enthousiast te geraken.

Dus idd, tips zeker welkom vandejaar.
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Eddy Sterckx
Belgium
Vilvoorde
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
Op mijn "eens naar kijken" lijst staan al 70+ games ...

De "Wows" erop zijn niet zo echt heel veel, maar toch deze :

- 504 van Friedemann Friese - een enorm gedurfd concept dat ofwel geniaal wordt ofwel trieste middelmatigheid.

- Steam Ship Company van Mac Gerdts : heb nog nooit een slecht game van hem gespeeld en Navegador zit bij mijn all-time favourites. Vorig jaar van hem een sneak preview van dit game gekregen en het zag er heel goed uit.

- De nieuwe Through the Ages : was al één van mijn top-games met als enige minpunten de balance van sommige kaarten en het geprul met de kleine components. En dit zijn nu net de 2 dingen die ze in deze versie rechtgetrokken hebben - must buy.

- Guilds of London van Tony Boydel : gaat er alleen in preview zijn, maar ik vind zijn designs altijd apart en het waard om eens te checken

- Roll for the Galaxy : Race for the Galaxy is mijn meest gespeelde game dus dit is een no-brainer.

- Dark Moon : Dit is BSG Express in een nieuwe setting omdat ze de Battlestar Galactica licence natuurlijk niet krijgen. Ben zeer benieuwd naar wat ze ermee gedaan hebben - kan de verrassing van Spiel worden

- de nieuwe High Frontier van Phil Eklund - en Pax Renaissance in preview - wil dit absoluut eens zien

- de expansie van Russian Railroads : nieuwe player-boards en een extra resource (coal) wil eigenlijk zeggen een compleet nieuw game. Spijtig dat het nog altijd geen 5-player game is.

Bij het overlopen van mijn lijstje merk ik wel dat mijn focus praktisch altijd op de designer ligt - er zijn designers waarvan ik weet dat hun design 10% kans heeft van bij mij in de smaak te vallen en andere waar dit 90% is (Matthias Cramer, Mac Gerdts, Tom Dalgliesh, Vital Lacerda, ...) - en het is daardoor natuurlijk dat ik dingen misloop als een voor mij onbekende designer iets uitbrengt.

3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Lieven De Puysseleir
Belgium
Leuven
flag msg tools
trust me, I'm a dentist
badge
mbmbmbmbmb
vele "previews" wel dit jaar en ook vele dingen die precies in het voorbije jaar al zijn uitgekomen.

Het voordeel van verschillende spelersgroepen te hebben is dat er toch een aantal uitbreidingen niet door mij gekocht gaan moeten worden.

bv.: de russian railroads is een fantastisch spel en 'k zal met veel plezier de uitbreiding spelen.

Roll for the galaxy is toch ook al lang uit? Is idd wel een leuk spel.

Een paar van de dingen die ik echt graag wil hebben heb ik natuurlijk al lang gepreordered met verzending naar mij thuis, kwestie van daar al niet mee te moeten zeulen natuurlijk. (pax porfiriana deluxe, pax pamir, neanderthal)

Wat is er zo fantastisch aan de nieuwe TTA dat ik m'n 2009 3th edt zou willen vervangen?

3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Lieven De Puysseleir
Belgium
Leuven
flag msg tools
trust me, I'm a dentist
badge
mbmbmbmbmb
Voor wie hem nog niet had gezien is hier de link naar een geeklist met preorderable games van japonbrand:
https://boardgamegeek.com/geeklist/193138/japon-brand-minima...

Is de moeite maar wel een beetje een niche van games.

Zelf heb ik preorders geplaatst voor:

Vampire Radar
tank-hunter-2e-jager
tank-hunter-2e-cmdr
tank-hunter-2e
IdolConclave & MillionHitChart
FRAM R'lyeh
Eight Epics
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Eddy Sterckx
Belgium
Vilvoorde
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
lievendp wrote:

Wat is er zo fantastisch aan de nieuwe TTA dat ik m'n 2009 3th edt zou willen vervangen?

- betere balance - militair is overpowered - dat dwingt iedereen om deze track uit te bouwen terwijl een echt civ game je zou moeten toelaten om te focussen op de culturele of de technologie track.
- vlotter / speelduur - de volledige TTA spelen wij niet meer met 4, maar hoogstens met 3. Als het beter speelbaar was met 4 zou het ook meer op tafel komen

Dan nog een persoonlijke reden : ik heb mijn TTA vorige maand of zo getrade omdat als we het speelden het toch nooit mijn copy van het game was. De nieuwe TTA, vers van Spiel, gaat wel snel op tafel komen.

3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Lieven De Puysseleir
Belgium
Leuven
flag msg tools
trust me, I'm a dentist
badge
mbmbmbmbmb
Ik vind zo direct de nieuwe versie niet op bgg, heb je een link naar de nieuwe regels en foto's e.d.?

Het is dus niet gewoon een reprint met de regels zoals die tegenwoordig op online bg-sites zoals boardgamearena staan?

Interesse is wel gewekt.

al iets gevonden hier: http://blog.boardgamecafe.net/2015/05/05/bgc-meetup-report-o...
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Eddy Sterckx
Belgium
Vilvoorde
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
lievendp wrote:
Ik vind zo direct de nieuwe versie niet op bgg, heb je een link naar de nieuwe regels en foto's e.d.?

Het is dus niet gewoon een reprint met de regels zoals die tegenwoordig op online bg-sites zoals boardgamearena staan?

Het is geen gewone reprint, het is echt een 2e editie - en in tegenstelling tot films is de remake van een boardgame dikwijls wel beter dan het origineel omdat in de boardgame wereld de designers nog wel luisteren naar wat hun publiek zegt over hun product.

Info in video :
https://boardgamegeek.com/geeklist/174654/item/4055725#item4...

De verschillen met de vorige editie :
https://boardgamegeek.com/thread/1414905/summary-changes-tta...

3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Lieven De Puysseleir
Belgium
Leuven
flag msg tools
trust me, I'm a dentist
badge
mbmbmbmbmb
Roger, die moet dus ook op mijn "must have" lijstje. Jeuj!

edit: is er een preorder mogelijk?
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Eddy Sterckx
Belgium
Vilvoorde
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
lievendp wrote:
Roger, die moet dus ook op mijn "must have" lijstje. Jeuj!

Reading BGG may seriously hurt your wallet

lievendp wrote:

edit: is er een preorder mogelijk?

Voorlopig niet - ik hou het zelf ook in het oog - hun website is niet echt up-to-date
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
BibKamp318
Belgium
Beerse [near Turnhout]
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
eddy_sterckx wrote:
De "Wows" erop zijn niet zo echt heel veel
Dat gevoel heb ik alvast ook

eddy_sterckx wrote:
- Steam Ship Company van Mac Gerdts : heb nog nooit een slecht game van hem gespeeld en Navegador zit bij mijn all-time favourites. Vorig jaar van hem een sneak preview van dit game gekregen en het zag er heel goed uit.
Deze gaat er NIET zijn deze Essen: dat wordt iets voor volgend jaar
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Eddy Sterckx
Belgium
Vilvoorde
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
Luk Van Baelen wrote:
eddy_sterckx wrote:
Deze gaat er NIET zijn deze Essen: dat wordt iets voor volgend jaar

Spijtig - maar wellicht zit hij weer ergens in een hoekje te playtesten en dan kunnen we het alsnog eens spelen. Echt leuke vent - een aanrader om eens een babbeltje mee te doen.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Bart R.
Belgium
Tongeren
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Het is al lang niet meer 'nieuw', maar New York 1901 zou een van de toptitels van 2015 moeten worden. Van hetgeen ik ervan gezien heb word ik echter niet bepaald warm. Flick 'em Up en Codenames zullen ook wel veel aandacht krijgen, maar dat is ook niet het soort spellen dat mij aantrekt.

Dice placement lijkt wel hét thema-van-het-jaar te zijn, maar het origineelste mechanisme dat ik tot nu toe gezien heb is Bermuda: een co-op card game waarbij je kaarten mag aanleggen zo lang iedereen zijn adem kan inhouden. Ik zou er echter geen geld op zetten dat dat dé titel gaat zijn die iedereen gaat onthouden van Spiel 15 .
3 
 Thumb up
1.00
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
W*m L**naerts
Belgium
Beerse
Antwerp
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Het lijkt er momenteel inderdaad op dat Codenames een gigantische hit gaat worden. Spijtig dat het in teams is en niet per 2...

Ik denk dat Tides of Time ook wel eens hoge ogen zou kunnen gooien, dat kom ik toch ook regelmatig tegen bij het wilfen op BGG.

Maar er lijken dit jaar inderdaad niet erg veel super toppers aan te komen...
4 
 Thumb up
1.00
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Rudy Van den Broecke
Belgium
Heusden
Oost-Vlaanderen
flag msg tools
Hostage Negotiator
mbmbmbmbmb
The Iced One wrote:
Het lijkt er momenteel inderdaad op dat Codenames een gigantische hit gaat worden. Spijtig dat het in teams is en niet per 2...

Er zijn blijkbaar regels voor 2 personen in de handleiding staan en die zouden ook goed zijn.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
W*m L**naerts
Belgium
Beerse
Antwerp
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
vdbmalmsteen wrote:
The Iced One wrote:

Er zijn blijkbaar regels voor 2 personen in de handleiding staan en die zouden ook goed zijn.
Ik bedoelde eigenlijk een spel voor 10 spelers dat je in teams van 2 speelt zoals Time's up. Dat is bij mijn collega's erg populair en ik ben altijd op zoek naar gelijkaardige spellen, maar zelf ben ik niet zo'n fan van 'coöps' hoewel ik per 2 nog ok vind.
Ik wil het desondanks wel graag proberen als ik de kans krijg.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Eddy Sterckx
Belgium
Vilvoorde
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
The Iced One wrote:

Maar er lijken dit jaar inderdaad niet erg veel super toppers aan te komen...

Da's een beetje de algemene teneur merk ik - is het echt middelmaat troef of komt dit gewoon omdat we voor Spiel al zo veel van de releases weten dat het nieuwe eraf is ?

Heb de volgende fout jaren geleden gemaakt : alle games op mijn lijst van voor naar achter ge-researched voor Spiel begon met als resultaat dat er tijdens Spiel voor mij weinig aan was.

Daarom probeer ik nu eenmaal een game op mijn lijst staat er niks meer over te lezen. En dat werkt echt goed - de laatste jaren heb ik mijn verwondering voor 'nieuwe' games teruggevonden.

BTW : heb in mijn OP de link naar de mathtrade toegevoegd
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Hilde Vandierendonck
Belgium
zemst
Vlaams-Brabant
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Volgens mij word het een Spiel van de lelijke box covers. Van elk spel dat ik nu al gezien is er geen ene waarvan ik het artwork op de doos schoon vindt
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Rudy Van den Broecke
Belgium
Heusden
Oost-Vlaanderen
flag msg tools
Hostage Negotiator
mbmbmbmbmb
Ik focus dit jaar op de iets kortere games.

Isle of Skye: From Chieftain to King
Tides of Time
Visby

spreken mij daar echt wel aan. Verder ook

Thunderbirds KS pick-up. Please be good whistle
T.I.M.E Stories wel beperkte herspeelbaarheid en duur dus twijfel nog daar

en
Mysterium Ben er wel nog niet uit of dit beter is dan de Portal versie.

En het genoemde Codenames bij de partygames

Verder gok ik op
Blood Rage
en Warhammer Quest: The Adventure Card Game als die er ligt
3 
 Thumb up
1.00
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Willi Van Bogaert
Belgium
Gent
flag msg tools
mbmbmbmbmb
The King Is Dead is een must-buy voor mij. (Maar dan alleen omdat ik König von Siam nooit te pakken gekregen heb, want dat thema sprak mij wel meer aan.)

vdbmalmsteen wrote:
en
Mysterium Ben er wel nog niet uit of dit beter is dan de Portal versie.
De publisher diary gelezen? Ik ben alleszins blij dat ik gewacht heb. (Alhoewel ik ondertussen eerder begin te neigen naar Deception: Murder in Hong Kong.)
3 
 Thumb up
1.00
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Lieven De Puysseleir
Belgium
Leuven
flag msg tools
trust me, I'm a dentist
badge
mbmbmbmbmb
Gister op BXL Gamesfest geweest.

Toch enkele dingen kunnen proberen die op Essen zouden uitkomen:

KUMO Hogosha is een abstract met een leuk thema en ook redelijk tof uitgewerkt maar niet zo echt m'n ding dus 't zal bij het spelen van het prototype blijven denk ik.

7 Wonders Duel was ook wel ok maar toch een pak minder leuk dan ik me 7 wonders herinner. Deze zal dus ook niet mee terug naar huis gaan.

Nog een prototype gespeeld genaamd "king of the hill" maar daar was toch nog veeeeel werk aan eer er iets degelijks uit kan komen. Maar zeker zag het er leuk uit.

Er zijn idd wel enkele usual suspects die ik zeker ga bekijken zoals bv. ships en de nieuwe uitbreiding van eclipse maar nog altijd heb ik geen echte must-haves. (TTA2 valt ook nog te bezien ivm prijs e.d.)

We wachten af. cool
3 
 Thumb up
1.00
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Dirk Rieberghs
Belgium
Turnhout
-- Maak uw keuze --
flag msg tools
mbmbmbmbmb
The Iced One wrote:
vdbmalmsteen wrote:
The Iced One wrote:

Ik bedoelde eigenlijk een spel voor 10 spelers dat je in teams van 2 speelt zoals Time's up. Dat is bij mijn collega's erg populair en ik ben altijd op zoek naar gelijkaardige spellen, maar zelf ben ik niet zo'n fan van 'coöps' hoewel ik per 2 nog ok vind.
Ik wil het desondanks wel graag proberen als ik de kans krijg.
Ik heb hem onlangs gespeeld en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Ik ben zoals je weet absoluut géén fan van woordspelletjes maar deze viel wel in de smaak. Ik heb hem met drie gespeeld waardoor er één iemand tipgever moet zijn voor de twee andere. Eenmaal gespeeld als lid van de ploeg en eenmaal als tipgever. Beide zijn leuk, maar persoonlijk vond ik tipgever het leukste, was echt wel moeilijker dan gedacht.
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Eddy Sterckx
Belgium
Vilvoorde
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
dirkske wrote:
Ik heb hem met drie gespeeld waardoor er één iemand tipgever moet zijn voor de twee andere. Eenmaal gespeeld als lid van de ploeg en eenmaal als tipgever. Beide zijn leuk, maar persoonlijk vond ik tipgever het leukste, was echt wel moeilijker dan gedacht.

Komt dit niet dicht in de buurt van Spyfall ? Onlangs dit laatste met de verkeerde (?) groep gespeeld en dat was echt een ramp.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Djali
Belgium
flag msg tools
Hakuna
badge
Matata
mbmbmb
eddy_sterckx wrote:

- Roll for the Galaxy : Race for the Galaxy is mijn meest gespeelde game dus dit is een no-brainer.
Goed spel! Heb mijn pa dit laten meebrengen uit de States. Als wij even tijd hebben spelen we altijd een 'raceke', dus ik wist niet of een 'rollke' even goed ging zijn maar het zeker de moeite om ook te hebben. We spelen ze beiden graag.
4 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Djali
Belgium
flag msg tools
Hakuna
badge
Matata
mbmbmb
Ik heb enkel nog maar even bij Japon Brand preorders kunnen kijken en toevallig ben ik 7 Wonders Duel tegengekomen, wat misschien wel iets voor ons is.

Geen tijd dit jaar om grondig rond te kijken op voorhand, teveel werk soblue, dus ik kom hier wel neuzen voor de gouden tips
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
1 , 2 , 3  Next »   |