Recommend

Thumb up
 Hide
6 Posts

Istanbul» Forums » Reviews

Subject: Missiloon's bordspellen review, ik speelde Istanbul 10 keer of vaker rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Ilona
Netherlands
Delft
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Istanbul is een race om zo snel mogelijk 5 (of 6 in een 2 speler spel) robijnen verzameld te hebben.

Het bord bestaat uit 16 teges die in een grid van 4 bij 4 liggen. De spelers starten met hun spelerstukken op de fontein. De spelers hebben een handelaar (spelerstuk met een sticker) en 4 assistenten, deze liggen onder het schijfje van hun handelaar.

In je beurt mag je met jou stapeltje schijfjes 1 of 2 stappen horizontaal of verticaal zetten. Je mag ook 1 horizontaal en dan 1 verticaal zetten,maar nooit diagonaal. vervolgens laat je of een schijfje van jou kleur achter op de tegel of je pakt een eerder afgelegd schijfje van jou kleur op door deze weer onderop de stapel te leggen. Als je dat doet mag je de actie van de tegel uitvoeren. Elke tegel geeft andere mogelijkheden, zoals goederen verzamelen, bonustegeltjes kopen, gokken in het theehuis of robijnen verkrijgen door bv een geldbedrag in te leveren of een x aantal goederen van specifieke kleuren.

As iemand zijn laatste robijn verzamelt heeft wordt de ronde afgemaakt. Degene met de meeste robijnen wint het spel, geld en goederen zijn een tie-breaker.

Moeilijkheidsgraad 2/5
Het is even door hebben wat elke tegel doet, maar de basisprincipes van het spel zijn niet moeilijk en as je eenmaal door hebt wat elke tegel doet dan gaat dit spel erg snel.

Herspeelbaarheid 5/5
Doordat je de tegels steeds anders neer kunt leggen, of zelfs schudden en dan gewoon neerleggen in willekeurige volgorde is elk spel anders.

Met 2 spelers 4/5
Ik vind dit spel met ale spelersaantallen fijn spelen en ook met 2. Waar de andere handelaren zich bevinden is wat random omdat het bepaalt wordt door een dobbelsteenworp, maar mij stoort dat niet.

Conclusie
Toen dit spel uit kwam had ik niet zoveel interesse, het sprak me op een of andere manier niet zo aan. Maar toen ik het voor de eerste keer speelde was ik meteen verkocht, het duurde ook niet lang voor ik het zelf in mijn bezit had. Ik zie mijzelf niet snel nee zeggen als wordt voorgesteld dit spel te spelen.

Wat korte informatie over mij
Ik schrijf een review over dit spel omdat ik het inmiddels 10 keer of vaker gespeeld heb. Dat betekend dat mijn reviews over het algemeen positief zullen zijn anders speel ik het niet zo vaak. Daarnaast is het voor mij van groot belang of en hoe goed een spel met 2 spelers speelt, gezien ik meestal met 2 spelers speel.
5 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Suzanne Bruinsma
Netherlands
Voorburg
Zuid-Holland
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Leuke review! Maar moeten de getallen bij herspeelbaarheid en met 2 spelers niet 4/5 of 5/5 zijn? Het getal lijkt zo aan te geven dat je dat negatief beoordeeld.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Ilona
Netherlands
Delft
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Suzanne24 wrote:
Leuke review! Maar moeten de getallen bij herspeelbaarheid en met 2 spelers niet 4/5 of 5/5 zijn? Het getal lijkt zo aan te geven dat je dat negatief beoordeeld.

Haha oeps, ja kopt helemaal. In de format die ik gebruik bij elk review staat standaard "0/5" omdat ik iets nooit een 0 zou geven en het me dan op zou moeten vallen...

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Rob Thijssen
Netherlands
Rotterdam
Zuid-Holland
flag msg tools
Serial gamer
badge
Stedje van lol en plezeer
mbmbmbmbmb
Goede review Ilona.
Istanbul (en de uitbreiding) zijn gewoon een goed spel!
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Ilse
Belgium
Kortenberg
Vlaams-Brabant
flag msg tools
Smile!
badge
mbmbmbmbmb
Leuke review
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Ilona
Netherlands
Delft
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Dankjewel allemaal, die van de uitbreiding wil ik nog doen in de toekomst, volgens mij heb ik die ook al 10x gespeeld, maar zou ik even moeten narekenen.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.