Recommend
1 
 Thumb up
 Hide
6 Posts

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Belgium

Subject: Sinterklaas spel - artwork rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
M.J.E. Hendriks
Netherlands
Arnhem
Gelderland
flag msg tools
designer
publisher
mbmbmbmbmb
Ik heb geen idee hoe relevant dit is in Belgie, maar ik dacht, het is wel mijn doelgroep ook (aangezien het een spel is in de Nederlandse taal), dus laat dit ook hier maar even posten.

Hallo allen, ik ben al een tijdje bezig met een Sinterklaas spel, en met de hele Zwarte Pieten discussie ben ik bang mijn vingers hieraan te branden, dus dacht ik, ik laat alvast een eerste schets (en idee) zien, en dan mogen jullie erop schieten...

A Gander at Some Artwork for a New Game

Bij voorbaat dank (en hou het netjes ninja)
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Jan
Belgium
De Haan
flag msg tools
admin
designer
I love cargo biking!
badge
...and videogaming, boardgaming, RPG'ing and helping users as an admin!
mb
Al gezegd in het ander topic. Vind het mooie artwork. Zelf koppel ik sneeuw niet direct aan sinterklaas, omdat het hier nooit sneeuwt met sinterklaas, maar ik versta het wel.

Voor ons is zwarte piet zwart door de roet, dus zou ik eigenlijk ervoor kiezen om zwarte 'smeren' op zijn gezicht te plaatsen. Zwarte piet moet zwart zijn. Persoonlijk ben ik zeer blij dat ze een beetje afgestapt zijn van de pikzwarte piet en meer die roetvlekken hebben uitgespeeld bij de laatste editie.
4 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Kurt Van Hoeyveld
Belgium
Stabroek
Antwerp
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Goh, die discussie, gevaarlijk spul Maar waarschijnlijk slim dat je hier rekening mee houdt in je artwork om lastige situaties te voorkomen.

Het ziet er in mijn ogen best wel aardig uit. Misschien ietwat té kerst-achtig, maar het is uiteraard maar 1 afbeelding dus ik vermoed dat er ook nog andere, niet besneeuwde prenten zullen zijn?
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Belgium
flag msg tools
mbmbmbmb
Ditto hier.

Piet ziet zwart als roet omdat hij door de schoorsteen gaat.

(Is nooit een rassenkwestie geweest in mijn opinie)

Geef 'm een paar roetvegen en je bent er.

Achtergrond is wel erg Kerstmisachtig. Moet van '99 geweest zijn dat er nog sneeuw lag op 6 december. Mss dat in combinatie met andere kaarten het verschil duidelijker wordt maar dit pasgewassen jongetje in dat kerstdecor doet me niet aan Sinterklaasfeesten denken.
4 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Cultist Tom
Belgium
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Travahar wrote:
Ditto hier.

Piet ziet zwart als roet omdat hij door de schoorsteen gaat.

(Is nooit een rassenkwestie geweest in mijn opinie)

Geef 'm een paar roetvegen en je bent er.

Achtergrond is wel erg Kerstmisachtig. Moet van '99 geweest zijn dat er nog sneeuw lag op 6 december. Mss dat in combinatie met andere kaarten het verschil duidelijker wordt maar dit pasgewassen jongetje in dat kerstdecor doet me niet aan Sinterklaasfeesten denken.

Ik heb net hetzelfde in het andere topic ook gezegd, het is mooi maar het komt misschien net iets te Kerst-achtig over. Blij dat ik niet de einge ben met dat gevoel.
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
M.J.E. Hendriks
Netherlands
Arnhem
Gelderland
flag msg tools
designer
publisher
mbmbmbmbmb
Bedankt, we werken er hard aan om de andere tekeningen nog wat minder kerstachtig uit te laten zien, maar het is nu eenmaal een feit dat de sneeuw plaatjes het het beste doen in de standaard 'portrayal' van het Sinterklaas feest. Anton Pieck is een voorbeeld, en daarin lijken de kerst en Sinterklaas plaatjes niet van elkaar te onderscheiden, behalve de kerstboom en de 'holly' (sorry voor de Engelse woorden, weet niet hoe dit heet in het Nederlands) tegenover Sint Nicolaas en Zwarte Piet in het andere. Verder precies hetzelfde gevoel, zelfs zover dat ik denk een perfect voorbeeld plaatje te hebben gevonden en dan staat eronder 'kerstfeest ....' .

Mbt de zwartheid van Piet, ik probeer zo hard mogelijk een inclusief karakter te houden. Ik weet dat het lastig is, maar op het moment is het in ieder geval in Nederland zo dat het een onhoudbare situatie is, met de ene kant die de ander voor racisten uitmaakt, terwijl de ander daardoor met racisme zijn tradities gaat beschermen. Het is in en in triest, en ik kan me er niet mee identificeren, met geen van beide kampen. Mijn oplossing is dan ook om er linea directa tussendoor te varen en met een nieuwe oplossing te komen, de Pieten als kinderen, zonder schmink of wat dan ook. Dit heeft als voordeel ook dat ik allerlei kinderen van verschillende culturen kan gebruiken, want Nederland zowel als België zijn nu eenmaal multiculturele landen geworden, en het zou mooi zijn als er weer wat meer harmonie zou zijn, en iedereen weer van deze prachtige traditie zou kunnen genieten. Nu heb ik het idee dat het lastig is te genieten met de boosheid alom aan beide kanten.
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.