$15.00
$30.00
$5.00
$20.00
Recommend
4 
 Thumb up
 Hide
39 Posts
1 , 2  Next »   | 

BoardGameGeek» Forums » Gaming Related » Trades

Subject: Diskussionstråd - Svensk Bytescirkel (Math Trade) - September 2016 rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Roberth Johansson
Sweden
Trelleborg
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
This is the discussion thread for the Swedish Math Trade that is only shipping in sweden so the following will be written in swedish.

Detta är diskussionstråden för den svenska bytescirkeln. GeekListan är här:
https://boardgamegeek.com/geeklist/213430/svensk-bytercirkel...

Skriv alla frågor/förslag/kommentarer och andra tankar angående bytescirkeln här. Om du har önskemål för spel som du vill se i bytescirkeln kan du skriva om det här.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Adam Persson
Sweden
Malmö
SVERIGE
flag msg tools
hej hej
kan någon förklara hur det går till allment med spelen man vill byta till sig med andra?

ska man skiva till varje person som har ett bar spel man vil byta till sig eller hur gör man?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Roberth Johansson
Sweden
Trelleborg
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
latinoboy83 wrote:
hej hej
kan någon förklara hur det går till allment med spelen man vill byta till sig med andra?

ska man skiva till varje person som har ett bar spel man vil byta till sig eller hur gör man?

Hej!

När tiden gått ut för att lägga in spel i byteslistan (vilket sker den 11 september) ska du logga in på OLWLG. OLWLG är en webbsida där du kan fylla i din önskelista. I den önskelistan visar du vilka av dina spel du kan tänka dig att byta mot andras spel.

Så du behöver inte kontakta någon. Vänta in tills önskelistan är öppen och då kan du fylla i den.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Adam Persson
Sweden
Malmö
SVERIGE
flag msg tools
ok men om jag redan gjurt min önskelista ? vad gör jag då?
ska jag endå lågga in på sidan den 11 ?
och hur vet jag om jag gjurt rätt?
kan du se exspemel att jag ösnkar ditt spel mot mitt junta då?
eller kan jag ändra listan till den 11 ?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Adam Persson
Sweden
Malmö
SVERIGE
flag msg tools
till nästa år !!
kan någon göra en video på svenska och göra den mer enkel?
för om mina spel vänner om är mer hardcore än jag med spel och engelska.
har svårt och förstå hur man ska göra ?
då är det något som är fel ..

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Roberth Johansson
Sweden
Trelleborg
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Vänta med att göra din önskelista tills alla haft möjligheten att lägga till sina spel och listan stängs. Då går det inte och ändra på.

Så vänta tills den 12 september och gör då din önskelista. Jag kan inte se andras önskelista. Du kan ändra din lista ända upp till och med den 18 september.

När önskelistorna sedan stänger (vilket de gör den 18 september kl. 23.59). Dagen efter det kommer sedan datorn att göra sitt och räkna ut vem som byter vilket spel med vem.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Victor Pluntky
Sweden
Stockholm
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Glöm heller inte att SKICKA IN önskelistan, lätt hänt =P
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Adam Persson
Sweden
Malmö
SVERIGE
flag msg tools
jag ser att visa redan skrivet borttaget i bland spelen? är det redan byta och avslutat? trodde man fick vänta till 12 sempember

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Adam Persson
Sweden
Malmö
SVERIGE
flag msg tools
varför får "binnet" byta o handla redan nu men vi andra får vänta?
jag jaga undrar? eller har jag missufftat att man ska vänta till den 11 sepember

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Andreas Johansson
Sweden
Linköping
flag msg tools
I spent 200 GG and all I got was this lousy overtext!
badge
I spent 200 GG and all I got was this lousy overtext!
mbmbmbmbmb
Borttagna spel är sådana som den som la in ångrat sig om och inte vill byta längre. Conceivably för att de är byta eller sålda på annat håll, men inga spel är byta via mathtraden ännu.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Martin Hübert
Sweden
Göteborg
flag msg tools
Hej!

Jag har aldrig tidigare varit med i en Math trade så har lite frågor.
Om folk skriver att spelen kan hämtas i t.ex. Stockholm är detta enda sättet de levererar eller måste man skicka om någon från någon annan plats får ens spel?
Hur snabbt måste spelet levereras?

Finns det något annat man borde veta innan man lägger upp spel?

Mvh Martin
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Roberth Johansson
Sweden
Trelleborg
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Marhub wrote:
Hej!

Jag har aldrig tidigare varit med i en Math trade så har lite frågor.
Om folk skriver att spelen kan hämtas i t.ex. Stockholm är detta enda sättet de levererar eller måste man skicka om någon från någon annan plats får ens spel?
Hur snabbt måste spelet levereras?

Finns det något annat man borde veta innan man lägger upp spel?

Mvh Martin

Hej Martin,

Roligt att du är intresserad av att vara med.

Ne, det är inte enda sättet utan de måste skickas om det behövs. Sen finns den möjligheten att träffas och lämna över om det går.

Vi brukar köra med att man har en vecka på sig att skicka spelet efter det att det officiella resultatet lagts upp (vilket görs någon gång under dagen efter det att önskelistorna stängts). Går inte det så bör man säga det till den man skall skicka till så den inte börjar fundera på att det inte kommer något alls.

Jao, några tankar ät väl:
• Även om du lagt upp spel i listan så kan du fortfarande ångra det. Om du ångrar dig innan geeklistan stängs så ändra inlägget och skriv att det är borttaget. Är det efter den har stängts så är det bara att inte välja det i din byteslista i önskelistan.
• Däremot, är resultatet klart så går det inte att ångra då hela cirkeln hänger på varje byte.
• Du själv väljer alltid mot vilka spel du hade kunnat tänka dig byta ett specifikt av dina spel mot. Så det inte blir några ojämna byten som t.ex. War of the Ring mot Fluxx (om nu inte det är ett byte du vill göra).

Hoppas det hjälper för att bestämma dig.

Mvh
Robh

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Martin Hübert
Sweden
Göteborg
flag msg tools
Tack så mycket för svaret! Ska försöka få tummen ur och lägga upp åtminstone ett spel för att prova hur det går till innan deadline .

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Roberth Johansson
Sweden
Trelleborg
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Marhub wrote:
Tack så mycket för svaret! Ska försöka få tummen ur och lägga upp åtminstone ett spel för att prova hur det går till innan deadline .

Varsågod. Javisst, börja med ett denna gången. Gillar du det hela så kan du vara med nästa runda (om 3-6 månader).

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Mikey Moose
msg tools
mbmbmbmbmb
I have an item that isn't exactly covered by the rules. It is a concept art book for Stellaris, the computer game. Is it okay to enter that in the trade?

EDIT: I'll add them, let's not make things more complicated than they are.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Roberth Johansson
Sweden
Trelleborg
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
ReverseMeeple wrote:
I have an item that isn't exactly covered by the rules. It is a concept art book for Stellaris, the computer game. Is it okay to enter that in the trade?

EDIT: I'll add them, let's not make things more complicated than they are.

Sure, you can add it.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Roberth Johansson
Sweden
Trelleborg
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Berboard wrote:
Jag såg inte denna "trade" förrns idag och det var sista dagen idag såg jag att posta spel på listan, men kan jag skriva in någonstans vad jag vill ha ? eller är det för sent, jag har lagt upp ett brädspel jag kan byta bort...whistle och det gick bra

En lista med de man vill byta till sig kommer först nästa vecka. Så det är lugnt, inte för sent. Lägg in dina spel och imorgon (måndag) har du en vecka på dig att ordna önskelistan.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
mattias rostock
Sweden
Sundborn
flag msg tools
mbmbmbmbmb
kalkylerar datorn helt randomiserat om vem som får spelen, eller går den efter den som gör sin "önskan" först efter deadline den 18onde?
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Roberth Johansson
Sweden
Trelleborg
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Berboard wrote:
kalkylerar datorn helt randomiserat om vem som får spelen, eller går den efter den som gör sin "önskan" först efter deadline den 18onde?

Den räknar ut, baserat på allas önskelistor, vilka spel som skall bytas till vem för att få flest bytta spel. Är det lika så är det random. Inget baseras på den som snabbast fyllt i sin önskelista.
Så den som fyller i första dagen är lika med en som fyller i sista dagen. Då kan du ta din tid och fundera ända fram tills önskelistan stänger söndagen den 18 september, klockan 23.59 svensk tid.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Roberth Johansson
Sweden
Trelleborg
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Nu är geeklistan stängd, så inga mer spel kan läggas till. Utan nu kan ni som har spel med börja fylla i er önskelista. Önskelistan måste vara ifylld och INSKICKAD innan söndagen den 18 september 2016 klockan 23:59 svensk tid. Glöm inte klicka på "Submit Your Lists Here!" när du är klar med listan.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Adam Persson
Sweden
Malmö
SVERIGE
flag msg tools
en fråga om det är gult bakrund i sin lista vad betyder det?
kan jag inte välja det spelet då mot byte?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Roberth Johansson
Sweden
Trelleborg
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
latinoboy83 wrote:
en fråga om det är gult bakrund i sin lista vad betyder det?
kan jag inte välja det spelet då mot byte?

Den gula markerade rutan i önskelistan visar att du inte har värderat spel på samma sätt. Den bara påminner dig om att kolla in det igen. Om allt stämmer kan du ignorera den gula rutan.
Jo, du kan fortfarande välja det spelet. Gör du det och "Confirm changes" så försvinner den gula markeringen.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Jan-Fredrik Wahlin
Sweden
Malmö
flag msg tools
Head like an orange
mbmbmbmbmb
Tjena! Nu har jag lagt in min önskelista och skickat in. Första Math trade för mig; roligt och lärorikt. Tack Roberth för initiativet, väl organiserat. Får väl se om det blir någon trade

Om det blir någon så vill jag bara avisera till er att jag är bortrest från den 16e till 26e september och har dålig tillgång till dator. Så hoppas för er förståelse om det dröjer.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Andreas Jonsson
Sweden
Sköndal
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Instämmer, tack för välorganiserad trade. Min första. Ska bli kul att se hur det går!

En fråga bara, inför framtida math trades: Det här med "kan hämtas i ..." som många (inklusive mig) skriver i beskrivningarna känns lite konstigt. Avsändaren står ju som jag förstår det för portot, och i ärlighetens namn är det enklare för mig som mottagare att få spelet hemskickat med post än att arrangera möte med nån, även om vi bor i samma stad. Klart, om jag har tid kan jag stämma möte med nån, men om jag ska byta många spel, tar det rätt mycket tid.

Hur skulle det funka om köparen (mottagaren) stod för portot istället för tvärtom? Då skulle det bli betydligt mer intressant (tror jag) att välja spel som "kan hämtas i ..." för att slippa portkostnaden.

En liten fundering från mig bara.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Roberth Johansson
Sweden
Trelleborg
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
jaffawahha wrote:
Tjena! Nu har jag lagt in min önskelista och skickat in. Första Math trade för mig; roligt och lärorikt. Tack Roberth för initiativet, väl organiserat. Får väl se om det blir någon trade

Om det blir någon så vill jag bara avisera till er att jag är bortrest från den 16e till 26e september och har dålig tillgång till dator. Så hoppas för er förståelse om det dröjer.

Roligt att du är med och att vi får fler folk som är med. Ju fler vi är desto fler byten blir det.

Bra att du informerar om det! Så att de du möjligen får byta med vet och om de undrar kan jag hänvisa dem hit. Tack!
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
1 , 2  Next »   | 
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.