$15.00
$5.00
$20.00
$30.00
Recommend
3 
 Thumb up
 Hide
1 Posts

T.I.M.E Stories» Forums » Reviews

Subject: Dutch review T.I.M.E Stories rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Spellenhuis Spellenwinkel
Netherlands
Haarlem
Noordholland
flag msg tools
De grootste spellenbeurs van de wereld Spiel is net weer achter de rug. Na de beurs zijn er altijd weer spellen die de aandacht trekken. Een van de spellen dit jaar is T.i.m.e Stories van Space Cowboys. Deze kleine uitgever binnen het Asmodee concern heeft vorig jaar een regelrechte hit op de markt gebracht met Splendor. En ook een ander spel van hen Black Fleet heb ik met veel plezier gespeeld. Dus ik heb goede verwachtingen over T.i.m.e Stories.

Spelverloop

Het toelichten van het spelverloop van T.i.m.e Stories pak ik anders aan dan dat je van me gewend bent. Ik licht dit keer geen specifieke spelsituaties toe. Dat komt wellicht een beetje gek over.
Ik wil voor toekomstige spelers van het spel niks verpesten. Daarom hou ik me iets meer op de vlakte over de inhoud van het spel.

Laten we beginnen bij het begin. In het spel zijn we special agents in dienst van T.i.m.e en leven we in de toekomst. Het is inmiddels mogelijk om in de tijd te reizen. Als groep agenten krijgen we een opdracht waarin we naar een bepaalde tijd reizen. Deze opdracht is een scenario in T.i.m.e Stories. Het is aan ons samen om de opdracht te vervullen. We hebben dus weer een coöperatief spel te pakken.

In de nieuwe tijdsituatie nemen we bezit van het lichaam van iemand en vanuit die persoon spelen we het spel. (Kortom we kiezen een rol/personage)

In het verleden of toekomst krijgen we een aantal eenheden tijd mee om de opdracht te vervullen. Is deze tijd voorbij en je hebt de opdracht nog niet vervuld, ga je terug naar de basis van T.i.m.e.

De essentie van het spel is decksploration. Het doorzoeken van kaarten om meer te weten te komen over de opdracht. In een scenario start je als groep in een bepaalde ruimte. Deze ruimte wordt weergegeven door een set kaarten die als een soort panoramafoto wordt neergelegd. Er wordt vervolgens iets verteld over de kamer en dan mogen de spelers aangeven welk gedeelte van de kamer (panoramafoto) ze willen onderzoeken. Voor 1 tijdsunit mogen de spelers de kaart ontdekken. Op een kaart staan soms voorwerpen, hints of ontmoetingen met personen (positief en negatief).

Heb je als groep een ruimte doorzocht dan ga je door naar de volgende ruimte. Dit kost je ook weer tijd. Zo doorzoek je als team ruimte na ruimte en verzamel je hints over de opdracht.

Lukt het je om binnen de gegeven tijd de opdracht te vervullen dan heb je het scenario opgelost. Is het je niet gelukt? (En dat overkomt je gegarandeerd!) dan mag je het nog een keer proberen met alle verkregen informatie.

Eindoordeel

T.i.m.e Stories is een uniek spel. Het deed ons heel erg denken aan een point-click adventuregame (bv Myst). Alleen dan als bordspel en dan nog coöperatief ook. Het bord is wat steriel, maar de kaarten van het scenario zijn echt goed uitgewerkt. Dit zorgt voor een goede beleving van het scenario. En dat scenario drijft je tot waanzin.

Het is een complexe puzzel die je als groep wilt oplossen. Dat het je niet lukt is ook erg frustrerend. En bij een tweede keer word je er gestoord van. Maar doordat je de informatie van de vorige keer weer mag gebruiken, ga je gerichter te werk.

Wel is het zo dat als je de puzzel hebt opgelost, dan is het scenario ook klaar voor het gezelschap waarmee je speelt. En dat is best zonde. Er komen nog 3 scenario’s, maar dat zijn weer nieuwe investeringen. Kostbare hobby! (en dat was het al zonder een dergelijk spel)

Het spel is daardoor ook vooral interessant voor spelers die met veel verschillende groepen mensen spellen spelen. Want met een nieuwe groep is het wel weer leuk om te zien hoe zij de puzzel oplossen. Het is wel namelijk een mooie ervaring! Tikkeltje gek of idioot soms, dat wel.

Auteur: Patrick Franken
Origineel hier
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.