Recommend
8 
 Thumb up
 Hide
3 Posts

The Colonists» Forums » Reviews

Subject: Review in dutch rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Geert Meys
Belgium
Haacht
Vlaams-Brabant
flag msg tools
REVIEW: COLONISTS / DIE KOLONISTEN
DESIGNER TIM PULS
PUBLISHER: LOOKOUT GAMES & MAYFAIR GAMES

Colonists / Die Kolonisten is een spel dat blijkbaar tijdens Essen een beetje onder de radar is gebleven. In de categorie grote spellen had het natuurlijk concurrentie van de nieuwste Rosenberg Odin, Terraforming Mars, Great Western Trail… Niet de minste titels uiteraard. Desalniettemin vinden ik mijn speelvriendjes dat het spel wat meer aandacht verdient.

In Colonists ga je zelf een functionele stad uitbouwen van boerderijen, appartementen, fabrieken, bibliotheken, café’s, schrijnwerkers, jagershutten, … Het spel speelt over 4 ages. In de eerste age ligt er een basisopzet op tafel. Je hebt 2 boerderijen, 1 smid en 3 plaatsen om resources op te slaan. Het ‘bord’ waarop een groot deel van het spel zich afspeelt is opgebouwd uit kleine hexes die elk een actie hebben. Dit bord stelt het basisdorp voor. In je beurt kan je met je pion 3 locaties in het dorp gaan bezoeken. Op die manier geraak je aan nieuwe boerderijen, kan je extra opslagruimte bouwen en alle nodige goederen kan je er op terugvinden. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk een engine op te bouwen zodat de resources een beetje vanzelf beginnen binnen te komen. Bijvoorbeeld: Als je een woning bouwt, komt daar een worker wonen, maar op zich levert dat niets op. Als je achteraf een schrijnwerkerij bouwt, kan je die worker daar in tewerkstellen zodat hij op het einde van elk jaar 2 hout produceert die in je volgende beurt kan gebruiken. Als je zo 2 schrijnwerkerijen hebt, produceer je 4 hout. Hetzelfde met voedsel, klei, geld, … Elke age duurt 5 jaar en in elk jaar krijg je 3 zomeracties en 3 winteracties. Op zich verschillen deze acties niet van mekaar, maar dit systeem zorgt ervoor dat je elk om beurt 3 acties krijgt. Op het einde van elk jaar is het upkeep. Je genereert je inkomen, in welke vorm dan ook en die kan je gebruiken in het komende jaar.

Naarmate de ages vorderen worden de gebouwen die je kan bouwen duurder, maar leveren ze ook meer op. Je gaat ook andere goederen nodig hebben. In het begin heb je voornamelijk hout en klei nodig, maar later ook baksteen en planken. Door middel van acties op het bord kan je klei omzetten in steen, hout in planken…

Naast het bouwen van gebouwen en beheren van resources kan je ook ambassades bouwen. Deze gebouwen vereisen geen worker, maar leveren je wel special abilities op. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat wanneer je minstens 2 hout produceert, je deze meteen mag omzetten naar 1 plank, zonder acties te nemen, of dat je sneller over het bord gaat bewegen, of dat je vervangende acties kan gaan doen… Ze zorgen ervoor dat je sneller kan geraken waar je moet zijn en dat je sneller nodige resources hebt om duurdere gebouwen te bouwen.

Dat is Colonists in een notendopje. Er komen nog wat kleine regeltjes bij kijken zoals welke rescources je voor jezelf ter beschikking stelt voor je komende beurt, kaarten die je kan spelen die je extra opties geven, duurdere maar betere workers…

Colonists is een vrij complex spel. De eerste en 2de age vallen op zich wel mee, maar eens derde en zeker 4de age zijn er behoorlijk wat dingen waar je rekening moet mee houden. In de eerste 2 ages draaide het vooral om keuzes. Wat wil ik, wat ga ik eerst doen en hoe ga ik daar aan geraken. Het opbouwen van je engine. Halfweg de 2de age komt je engine op gang. Dat brengt mij meteen bij mijn eerste punt dat ik wil verduidelijken: Als je de 4 ages speelt duurt het lang, verdomd lang. Je moet 4 tot 6 uur rekenen dan. Ik en mijn groep vinden dat niet erg, wij vinden het zelfs geweldig om te doen. Je kan ook kiezen om na 1, 2 of 3 ages te stoppen. Dan duurt het uiteraard minder lang, maar dat is iets wat ik nooit zou doen. Ik wil mijn engine zien evolueren, blijven uitbouwen, meer inkomen, nog duurdere dingen zetten… En hoe minder ages je speelt, hoe minder dat je dat kan doen. Het spel heeft wel een learning curve. Je moet het een paar keer spelen om te weten war belangrijk is en welke mogelijke gebouwen er later in het spel komen en wat die kosten om je daar vervolgens op voor te bereiden. Maar eens je dat weet kan je je hersenen gaan pijnigen om een zo goed mogelijk resultaat te bekomen. Het spel is zo opgebouwd dat je altijd verschillende dingen wil gaan doen en dat je keuzes gaat moeten maken. Daar tegenover staat eveneens dat je in elk jaar wel degelijk dingen kan verwezenlijken. Het is dus niet zo dat je 15 acties nodig hebt om 1 gebouw te kunnen zetten.

Qua spelerinteractie kan ik wel zeggen dat die er nagenoeg niet is. Het is een solo multiplayer. Daarmee bedoel ik dat iedereen met de beschikbare acties doet wat hij wil en zo goed mogelijk zijn dorp uitbouwt. Wie dat uiteindelijk hebt beste doet, wint.

Wat mij betreft is dit spel een juweeltje, dat onverdiend te weinig aandacht krijgt. Het zit super goed in mekaar, maar het heeft 1 pijnpunt en dat zijn de tegels waarmee het actiebord wordt opgebouwd. Die zijn te klein. Daardoor kan je (zeker in het eerste spel) moeilijk zien wat alles doet. Welk gebouw kan je bouwen, hoe noemt het, wat heb je daarvoor nodig… De 2de keer gaat het al een pak beter omdat je de tegels al kent, maar het is iets waar je je in het begin moet doorworstelen. Een 2de punt is dat je absoluut moet zorgen voor een goed sorteersysteem. Er zijn zo enorm veel fiches die in het spel komen dat je ze goed uit mekaar moet kunnen houden.

Ondanks deze 2 puntjes van kritiek is dit voor mij samen met Scythe mijn beste spel van dit jaar. Als je graag complexe spellen speelt met veel denkwerk en 6 uur aan 1 spel spelen niet schuwt, probeer deze da zeker eens. Weet wel: this is about as euro as a eurogame can get.
12 
 Thumb up
0.25
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Annemarie Post
msg tools
mbmbmbmbmb
Ik ben het vrijwel op alle punten met je eens. Ik vind dit het beste spel dat ik in Essen heb gekocht.
Net zoals jou, kan ik me voorstellen dat als ik het spel eenmaal ken, ik era I en II niet meer vaak op zichzelfstaand zal spelen. Maar als introductie in het spel heeft het voor mij heel goed gewerkt om de moeilijkheidsgraad langzaam op te bouwen. We hebben eerst era I 3x gespeeld, toen 2x era I en II, en willen nu era II en III spelen.
Ik ben het met je eens dat de tegels klein zijn, maar het lijkt me praktisch onmogelijk om grotere te hebben in dit spel, vanwege de grootte van het basisdorp in era III en IV.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Joost Kleppe
Netherlands
Nijmegen
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Thank you for the review Geert!

Het spel staat in mijn kast en eigenlijk vind ik het er erg onaantrekkelijk uitzien. Die kleine tegels inderdaad, saaie illustraties en dan ook nog eerst een introductiespel moeten spelen, dan Age 1 spelen, wat óók het echte spel nog niet is en dan pas echt spelen..

Maar jij moedigt me aan dat te gaan doen!

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.