Recommend
3 
 Thumb up
 Hide
3 Posts

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Belgium

Subject: nieuw - oud spel uitbrengen rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Thomas Verstraete
Belgium
Ooike
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb

Hallo,

Een vraagje voor de ervaren rotten en de juristen onder jullie.

Ik geef een korte inleiding:
Ik werk in een voorziening voor mensen met een handicap en ben op zoek naar een "product" dat kan gemaakt worden in ons houtatelier om daarna te verkopen in onze winkel. Mijn oog is gevallen op een oud spel (is minstens 70 jaar oud) van "Manu Bois Belgium" (enige info over dit bedrijf vind ik hier http://www.hongs.nl/index.asp?u=Bois%20Manu&ai=j )

Nu wil ik niet in de problemen komen met Manu Bois of een firma die de rechten op hun spellen heeft overgenomen en vroeg ik me af: is er een manier om te weten te komen in hoeverre een oud spel zomaar mag nagemaakt worden. En als er manieren zijn om te weten te komen of dit spel nog beschermd is of niet? Ik vind weinig of geen info over de firma (behalve de link hierboven) en het spel zelf heeft nergens geen naam vermeld en ik vind helemaal niks terug.

Het is een houten voetbalspel met hamers voor 2 spelers dat vandaag perfect zou thuis passen in het aanbod van Ferti, om een beetje een beschrijving te geven.

3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Willy Schönemarker
Belgium
Gent
Oost-Vlaanderen
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Heb het zelf niet gelezen, maar misschien vind je hier iets dat je kan helpen: https://www.wtcb.be/homepage/download.cfm?dtype=patent&doc=E...
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Tim Nagels
Belgium
Olen
Antwerpen
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Wat betreft het auteursrecht, kan ik alvast meedelen dat het geldt tot 70 jaar na de dood van de auteur van het spel. Dus best even checken of de ontwerper in kwestie nog leeft of dat deze al minstens 70 jaar is overleden. Leeft de auteur nog of is deze minder dan 70 jaar geleden overleden, dan is voor een reproductie zijn toestemming (of van de erfgenamen)vereist als de reproductie niet voor de familiekring is bestemd. Dergelijke toestemming zal vaak moeilijk te krijgen zijn aangezien de ontwerper een deel van z'n rechten zal hebben overgedragen aan een uitgever, dewelke natuurlijk liever niet heeft dat anderen het spel op de markt brengen.

Is de ontwerper >70 jaar overleden? Dan valt het spel in het publiek domein en kan je zonder toestemming in principe het spel reproduceren (zelfs voor commerciële doeleinden).

Het spel kan ook beschermd zijn door het octrooirecht en dergelijke. Deze gelden in principe maar 20 jaar, maar dit kan best gecheckt worden alvorens toch tot reproductie over te gaan.

Ik hoop dat dit helpt!
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.