Recommend
5 
 Thumb up
 Hide
25 Posts

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Netherlands

Subject: Spellen top-100 van de Lage Landen, editie 2019 rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Peter Hein
Netherlands
Delft
flag msg tools
badge
Ceterum censeo RoboRally esse delendam
mbmbmbmbmb
Net als de afgelopen jaren organiseer ik op het Spellengek weblog weer een verkiezing van de populairste spellen van Nederland en Vlaanderen.

Graag roep ik jullie op om (ook) dit jaar een lijstje met je eigen favorieten op te sturen naar spellengektop100(at)gmail(punt)com

De regels zijn dezelfde als de vorig jaren:

-stuur een lijstje in van minimaal 10 en maximaal 20 spellen met daarin:
-je nr. 1
-je nummers 2-10 in willekeurige volgorde
-(eventueel) je nummers 11-20 in willekeurige volgorde

-ieder genre is welkom, computerspellen natuurlijk uitgezonderd

-uitbreidingen zoals Steden en Ridders tel ik als stem voor het basisspel

-zelfstandige varianten zoals Ticket to Ride: Europa tel ik wel apart. Een uitzondering is Dominion: Intrige en soortgelijke zelfstandig speelbare uitbreidingen

-stemmen kan tot en met 30 april; daarna maak ik de lijst op

-commentaar bij een spel? Graag! Uit de commentaren maak ik een selectie om in het overzicht te plaatsen.

Ik ben benieuwd!
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
DH Bok
Netherlands
Nijmegen
Gelderland
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Mijn lijstje is al lang binnen!!
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Steven De Tavernier
Belgium
ELLEZELLES
Hainaut
flag msg tools
badge
If Your Dad Doesn't Have A Beard, You've Got Two Mums
mbmbmbmbmb
Damn.
Dat is weer een knappe lijst geworden. Ik keek met veel plezier uit naar de dagelijkse feeds. Mooie commentaren erbij. Top om te lezen.

Het moet een heel werk geweest zijn om alle inzendingen te verwerken.

Ik heb er alvast enorm van genoten.

Op naar volgend jaar!

Cheers

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
C&H Schmidt
Germany
Heidelberg
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Dus, onze liefste spellen van altijd, niet uit een bepaalde jaar?

(Ik heb en duits profiel, maar ik woon wel in Vlaanderen.)

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Steven De Tavernier
Belgium
ELLEZELLES
Hainaut
flag msg tools
badge
If Your Dad Doesn't Have A Beard, You've Got Two Mums
mbmbmbmbmb
De lijst is net volledig gepubliceerd
https://spellengek.blogspot.com/?m=1
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
DH Bok
Netherlands
Nijmegen
Gelderland
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Had de eerste 5 posts meteen na publicatie gelezen, vandaag dus even de top-50 doorwerken :-) Altijd leuk, die lijstjes. Komt er ook weer een top-40-look-variant uit?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Thaddeus MacTaggart
Netherlands
Almere
flag msg tools
badge
Blood Rage fan - Raven Clan - FOR THE GLORY!
mbmbmbmbmb
Interessante lijst!! Inspireert wel tot het uitproberen van een aantal spellen in de top. cool

Wat me eigenlijk wel opvalt is dat er vergeleken met de BGG top-100 spellen vooral wat minder prijzige spellen in de NL top staan. Relatief duurdere spellen met een hoop miniaturen zoals Twilight Imperium, Blood Rage, Ecplise, Kingdom Death, Imperial Assault, Arcadia Quest komen minder voor in de top - of een stuk lager dan hun ratings zouden doen vermoeden. Prijs blijkt toch wel een heel belangrijke factor bij het aanschaffen (en spelen) van spellen.

Een tweede factor die ook van invloed zal zijn is of de spellen met een Nederlandse vertaling te verkrijgen zijn. Ik kan me goed voorstellen dat dit grote invloed op keuze (en dus populariteit) is, met name als je graag spellen met je kinderen (tot 14 jaar) speelt. Wat dat betreft vind ik het wel eens jammer dat ons taalgebied dusdanig klein is dat het voor de meeste uitgeverijen niet rendabel is spellen met een vertaling in onze taal op de markt te brengen.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Rogier van Winden
Netherlands
Gieten
Drenthe
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Grappig om te zien dat van mijn eigen top 20 er maar één in de top 100 staat en dan ook nog maar net.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
murzim murzim
Belgium
Roosbeek
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Of misschien doen die spellen het ook gewoon minder goed in BE/NL? Ik moet persoonlijk zeggen dat er in mijn vriendenkring weinig miniatuurliefhebbers zijn en er toch wel meer liefde is voor eurogames. Ik denk net dat de spellengek top 100 een goede weergave is van wat echt populair is. De BGG top 100 is toch meer een internationaal gegeven en is niet helemaal representatief voor wat er bij ons leeft. Ik deed al voor de 9e keer mee en deze keer hebben 14 spellen uit mijn persoonlijke top 20 de lijst gehaald.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
C&H Schmidt
Germany
Heidelberg
flag msg tools
mbmbmbmbmb
murzim wrote:
De BGG top 100 is toch meer een internationaal gegeven en is niet helemaal representatief voor wat er bij ons leeft.
De BGG top 100 is de top 100 van de bordspelers uit de Verenigde Staaten -- een heel hoge aandeel van de actieve BGGers is van daar, ik denk wel 80% of zo.

Ik denk dat bordspelers in Europa vaak andere spellen leuk vinden.

Edit: Hoeveel mensen hebben hun lijst gegeven?
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
murzim murzim
Belgium
Roosbeek
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
windforce10 wrote:
Grappig om te zien dat van mijn eigen top 20 er maar één in de top 100 staat en dan ook nog maar net.

Heel excentrieke smaak?

Dit was mijn top 20 (met erachter de positie in de spellengek top 20 en de positie in BGG):

1. Castles of Burgundy 4 (BGG 13)
2. Odin 42 (BGG 28)
3. Clank! 45 (BGG 61)
4. Wingspan 9 (BGG 57)
5. EXIT: The GameExit: The Game 93 (BGG 180)
6. Magic Maze - (BGG 365)
7. The Mind - (BGG 539)
8. Flamme Rouge 34 (BGG 213)
9. Codenames 32 (BGG 60)
10. Pandemie 19 (BGG 75)

11. Kwakzalvers van Kakelenburg 65 (BGG 259)
12. Wat schets je me nou? - (BGG 233)
13. Sagrada 27 (BGG 125)
14. Lost Cities 99 (BGG 308)
15. Azul 1 (BGG 37)
16. Roll for the Galaxy 58 (BGG 67)
17. Viticulture Viticulture 25 (BGG 19)
18. Fauna - (BGG 722)
19. Dice Forge - (BGG 312)
20. Between Two Castles of Mad King Ludwig - (BGG 749)
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Thaddeus MacTaggart
Netherlands
Almere
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Gswp wrote:
murzim wrote:
De BGG top 100 is toch meer een internationaal gegeven en is niet helemaal representatief voor wat er bij ons leeft.
De BGG top 100 is de top 100 van de bordspelers uit de Verenigde Staten -- een heel hoge aandeel van de actieve BGGers is van daar, ik denk wel 80% of zo.
Ik denk dat bordspelers in Europa vaak andere spellen leuk vinden.

Inderdaad. In denk dat dat inderdaad wel eens waar zou kunnen zijn.
cool

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Wesley van den Berg
Netherlands
Zoetermeer
Zuid Holland
flag msg tools
mb
Ik weet niet zeker of dat het is.... Azul is in de VS ook een behoorlijke hype zover ik weet. Mijn gevoel zegt me dat het meer te maken heeft met de grootte van de dataset en hoe er omgegaan wordt met de combinatie kwaliteit (rating) en kwantiteit (aantal ratings).

EDIT: moet van mijzelf toevoegen dat BGG een bewezen behoorlijk goed statistisch algoritme gebruikt voor die combinatie. Wil niet zeggen dat deze methode minder leuk is - en uiteindelijk maakt het allemaal toch niet uit, als je je eigen spellen maar leuk vind :-D

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
C&H Schmidt
Germany
Heidelberg
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Saaur_ wrote:
Ik weet niet zeker of dat het is.... Azul is in de VS ook een behoorlijke hype zover ik weet. Mijn gevoel zegt me dat het meer te maken heeft met de grootte van de dataset en hoe er omgegaan wordt met de combinatie kwaliteit (rating) en kwantiteit (aantal ratings).
Dat is zeker ook een factor, maar ik ben zeker dat grote spellen met miniaturen zoals Star Wars: Rebellion en Twilight Imperium (Fourth Edition) en Star Wars: X-Wing Miniatures Game in de Verenigde Staaten populairer zijn dan op de europeese continent.

Op deze lijst zijn er ook minder complexe spellen dan in de BGG top 100. Ik weet niet, waarom dat is. Misschien toeval.

Deze lijst heeft ook meer heel nieuwe spellen en ik denk wel dat dat een reflectie van de methode is, omdat een spel in den BGG top 100 heel veel stemmen nodig heeft.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
murzim murzim
Belgium
Roosbeek
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Aan de andere kant staat wel meer dan de helft van de BGG top 100 ook in de spellengek top 100 (53 als ik goed geteld heb) en nog 22 tussen 100 en 200. Uiteindelijk is dat toch driekwart van alle spellen in de spellengek top 100 die overeenkomen met de top 200 van BGG.

De spellengek top 100 zal volgens mij door de kleinere steekproef ook wel sneller nieuwe spellen bevatten maar dat moet ik nog eens nagaan of dat werkelijk het geval is.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
DH Bok
Netherlands
Nijmegen
Gelderland
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Murzim, wat een onzinnige exercitie om je eigen lijst te vergelijken met de spellengeklijst en die van BGG. Maar wat een goed dee! (Heerlijk, lijstjes!)

1) Go (-) (BGG 136)
2) Reef encounter (-) (BGG 558)
3) Morgenland (-) (BGG 943)
4) Hanzesteden (96) (BGG 121)
5) El Grande (11) (BGG 59)
6) Maharadja (97) (BGG 578)
7) Istanbul (28) (BGG 95)
8) Eufraat en Tigris (40) (BGG 72)
9) Schaak (-) (BGG 429)
10) Inis (-)(BGG 108)
11) Cartagena (-)(BGG 925)
12) Twixt (-)(BGG 1649)
13) Saboteur (-)(BGG 933)
14) 3d vier op en rij (-)(BGG -)
15) Puerto Rico (2) (BGG 23)
16) Splendor (13) (BGG 131)
17) Teotihuacan (88) (BGG 102)
18) Acquire (-)(BGG 223)
19) Het koninkrijk Dominon (-)(BGG 8950 )
20) Tzolkín (10) (BGG 38)

Wat mij opvalt is dat er GEEN ENKEL ABSTRACT SPEL in de spellengek-lijst staat. Persoonlijk vind ik dat jammer (mijn nrs 1, 9, 12 en 14 zijn dat wel). En heb ik saboteur nu gemist of staat deze echt niet in de top 100? Hoe is dat mogelijk? Tenslotte: hoe kan splendor op de 13e plek eindigen terwijl de enige betere filler - Cartagena - de lijst niet heeft gehaald? My 50 cents.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
murzim murzim
Belgium
Roosbeek
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
slaapgraag wrote:
Murzim, wat een onzinnige exercitie om je eigen lijst te vergelijken met de spellengeklijst en die van BGG. Maar wat een goed dee! (Heerlijk, lijstjes!)

Haha! De lijstjesgekken komen naar buiten arrrh

slaapgraag wrote:
Wat mij opvalt is dat er GEEN ENKEL ABSTRACT SPEL in de spellengek-lijst staat. Persoonlijk vind ik dat jammer.

En wat is de nummer 1 Azul dan?
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
C&H Schmidt
Germany
Heidelberg
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Ik denk dat Saboteur misschien wel een controversieel spel is?
Bijvorbeeld kan ik alleen gemakkelijk 120 spellen noemen die ik beter vindt dan Saboteur...

Natuurlijk zal een algemene lijst nooit jouw persoonlijke voorliefdes representeren.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
murzim murzim
Belgium
Roosbeek
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Gswp wrote:
Op deze lijst zijn er ook minder complexe spellen dan in de BGG top 100. Ik weet niet, waarom dat is. Misschien toeval.

Van alle spellen in de spellengek top 100 is de gemiddelde BGG weight 2.71
42 spellen hebben een gewicht van 3 of meer op de schaal van BGG (medium weight). Weet niet of dat zwaarder is dan het gemiddelde van de top 100 op BGG. Moet ik nog uitrekenen whistle

Gswp wrote:
Deze lijst heeft ook meer heel nieuwe spellen en ik denk wel dat dat een reflectie van de methode is, omdat een spel in den BGG top 100 heel veel stemmen nodig heeft.

Het gemiddelde spel in de spellengek top 100 is van 2011, de mediaan ligt op 2013. Is nu toch ook niet zo nieuw meer, dus ik denk dat het nog wel mee valt met de 'cult of the new'. Ik ben er zelf ook een beetje verbaasd van.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
C&H Schmidt
Germany
Heidelberg
flag msg tools
mbmbmbmbmb
murzim wrote:
Het gemiddelde spel in de spellengek top 100 is van 2011, de mediaan ligt op 2013. Is nu toch ook niet zo nieuw meer, dus ik denk dat het nog wel mee valt met de 'cult of the new'. Ik ben er zelf ook een beetje verbaasd van.
Ik meen niet hoe oud het gemiddelde spel is. Er zijn ook vele oudere spellen op de Nederlandse lijst.
Maar ook heel nieuwe, die heel hoog staan, soals Wingspan.

-----
In de top 20 van de Nederlandse lijst zijn er veel meer "light" en simpele spellen dan in the BGG top 20.

Misschien is het niet voor de hele top 100 zo, maar dat vindt ik interessant.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
murzim murzim
Belgium
Roosbeek
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Ik vind het heerlijk om onzinnige lijstjes en vergelijkingen te maken tussen de spellengek top 100 en de BGG top 100 cool

Gemiddelde jaartal spellengek top 100: 2010.91 - mediaan 2013
Gemiddelde jaartal BGG top 100: 2011.26 - mediaan 2014

De spellen zijn dus redelijk gelijk in ouderdom voor beide lijsten met die van BGG net ietsje jonger zelfs. Beide lijsten hebben op dit moment 1 spel uit 2019, nl Wingspan.

Spellengek vs BGG:
2019: 1 vs 1
2018: 7 vs 5
2017: 12 vs 10
2016: 9 vs 13
2015: 13 vs 16
...

dus ik denk dat het eigenlijk redelijk gelijkaardig oploopt. 7 spellen zijn ouder dan 2000 en net geen derde is 10 jaar of ouder. Lijkt me dus toch behoorlijk tijdloos. In elk geval is het altijd interessante voer voor discussie. Want is het een voorstelling van de populairste spellen? Zijn dat de spellen die daadwerkelijk op tafel komen of eerder diegenen die de meeste indruk nalieten (maar misschien niet zo veel meer op tafel komen)?

Alleen de weight is 2.71 voor spellengek vs 3.17 voor BGG
De spellen uit de spellengek top 100 zijn dus toch wel echt een stukje lichter dan die van BGG, alhoewel ik ze 'persoonlijk' ook niet zo superlicht vind maar ik hou zelf van het lichtere genre, misschien daarom.

Zijn er nog dingen die jullie opvallen?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
murzim murzim
Belgium
Roosbeek
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
slaapgraag wrote:

Wie doet er nu zoiets? Allez, zo geeky! whistle

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Olivier Desmet
Belgium
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Bij mij stonden er 14 uit mijn top 20 in de Spellen top 100 LL...

De volgende hebben het niet gehaald...

- Le Havre (Uwe Rosenberg, 2008)
- Fief: France 1429 (Philippe Mouchebeuf, 2015)
- De Friesche Velden (Uwe Rosenberg, 2014)
- Spirit Island (R. Eric Reuss, 2017)
- Mare Nostrum Empires (Serge Laget, 2016)
- Madeira (Nuno Bizarro Sentieiro, 2013)

Ik heb nog 63 ongespeelde spellen in mijn collectie...
Dus volgend kan mijn lijst er redelijk anders uit zien...

Dus nu terug spellen spelen...
Vanavond een partijtje Scythe
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Thaddeus MacTaggart
Netherlands
Almere
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Ebobo wrote:
- Mare Nostrum Empires (Serge Laget, 2016)

Grappig! Staat ook bij mij in de top-10! cool

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
The Doctor
Netherlands
Utrecht
Utrecht
flag msg tools
Learning and explaining games
badge
Yeah, it's my car. Got a better suggestion?
mbmbmbmbmb
Ja, Wat Schets je me Nou? is best leuk he!

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.