Recommend
1 
 Thumb up
 Hide
7 Posts

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Sweden

Subject: Reglerna i Puerto Rico rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Mattias Björnström
Sweden
Göteborg
flag msg tools
designer
Avatar
mbmbmbmbmb
Hej!
Är det någon som vet varför det står olika i det svenska regelhäftet till Puerto Rico på två ställen?
I början står det inget om att guvernören ska få pengar då ronden är över, men efter avsnittet om guldgrävaren står det att guvernören ska få tre dubloner..
 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Trond Braut
Norway
Stavanger
flag msg tools
badge
Avatar
mbmbmbmbmb
Hei!

Kjenner ikke til de svenske reglene, men de er uansett feil på dette punktet. Guvernøren får ikke tre dubloner ved rundens slutt, men det skal legges en dublon på hvert av de tre rollekortene som ligger igjen ved rundens slutt.

Spillere som i en senere runde plukker opp et rollekort med en eller flere dubloner på, får disse.
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Kristian Madsen
Sweden
Bandhagen
n/a
flag msg tools
Avatar
mbmbmbmbmb
Spelarn som är guvernör får inget "betalt" i sig för att han eller hon är just guvernör.

Troligen (utan att ha reglerna framför mig just nu) så syftar meningen på att just spelaren som är guvernör den aktuella rundan kommer att få totalt tre dubloner för sitt val av guldgrävarrollen (för en guldgrävare, i sig värd en dublon, med två dubloner liggande på sig eftersom den rollen inte blivit vald de två senaste spelronderna).

Hoppas detta var av någon hjälp.

/kgm
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Johan Sammelin
Sweden
Karlstad
flag msg tools
badge
Avatar
mbmbmbmbmb
Regelöversättningarna i Lautapelits utgåvor är i min erfarenhet sjukt
dåliga. Caylus-reglerna såg ut som de var direktöversatta med Google (vissa fraser var till och med oöversatta från franskan), Mykerinos gick inte att fatta - fick ladda ner de engelska relgerna.

Det är så himla synd att de inte kan få till det. Jag har skrivit till dem om detta.

1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Mattias Björnström
Sweden
Göteborg
flag msg tools
designer
Avatar
mbmbmbmbmb
Tack för era tankar. Vid närmare genomläsning handlade det om regeln att guvernören lägger en dublon på varje roll som inte används i ronden - men översättningen är verkligen dålig.

Spelade klart spelet första gången ikväll. Väldigt roligt och det ger ju helt klart mersmak..
 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Tobias Lundberg
Sweden
Skoghall
flag msg tools
Avatar
mbmbmbmbmb
30ought6 wrote:
Regelöversättningarna i Lautapelits utgåvor är i min erfarenhet sjukt
dåliga. Caylus-reglerna såg ut som de var direktöversatta med Google (vissa fraser var till och med oöversatta från franskan), Mykerinos gick inte att fatta - fick ladda ner de engelska relgerna.

Det är så himla synd att de inte kan få till det. Jag har skrivit till dem om detta.



Spel från Lautapelit skall vara förbannat billiga innan jag ens överväger att köpa dem. Att översättaren dessutom ståtar med namn övergår mitt förstånd.
 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Simon Lundström
Sweden
Täby
flag msg tools
Now who are these five?
badge
Come, come, all children who love fairy tales.
Avatar
mbmbmbmbmb
Jag undrar fortfarande varför de inte anlitar mig.
 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.