Recommend

Thumb up
 Hide
7 Posts

Drakborgen Legenden» Forums » Rules

Subject: Har någon tips på förenklad strid? rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Thomas Dahlqvist
Sweden
Gävle
flag msg tools
mb
Hej!

Finns det någon som har tips eller idéer om hur man kan förenkla eller "snabba på" stridsförfarandet?

När man spelar med nya spelare blir det ofta diskussion kring stridsförfarandet och ett snabbt och roligt spel stannar ofta upp i strider som tar flera minuter. Att gömma, räkna till 7, visa - ibland 50-60 gånger under en strid - gör ofta att det inte blir en andra omgång av Drakborgen Legenden när man spelar med personer som inte är spelvana.

Jag spelade vanliga Drakborgen för ca 15 år sedan och kommer inte ihåg stridsförfarandet där, men tror inte att jag upplevde det som ett problem eller tråkigt moment. Är det något man kan lyfta över till nya Legenden? Finns det nåt lättare sätt, kanske med tärning, att få ett rättvist resultat i striderna?

Mvh

/Thomas

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Per Franck
msg tools
I mitt drakborgen så är striden mer eller mindre sax-sten-påse. men då båda väljer samma, så förlorar båda 1 KP.

Systemet de använder är 3 kort per spelarfigur, och 3 per monstertyp. Varje kort "trio" är märkt A, B, och C. spelaren som strider väljer ett kort i hemlighet, och en annan spelare som spelar åt monstret väljer ett kort i hemlighet.

Sen visar båda spelarna sina kort, om de har samma bokstav så förlorar båda ett KP, om de är olika så följer de detta system.

A mot B: B förlorar 1 KP
B mot C: C förlorar 1 KP
A mot C: A förlorar 1 KP

några av dessa kort (jag tror det är A kortet för figuren med stav och spikklubba) delar ut 1 extra KP i när spelaren skadar ett monster.

iden är att man lägger undan de använda korten så motståndaren kan "lista ut" vilka alternativ man har kvar. sen till slut har båda bara 1 kort kvar vilket spelas, sen börjar man om igen med 3 kort tills någon är besegrad. om jag minns rätt.

När jag spelar Drakborgen med vänner nu så väljer jag ett av två olika system:

1) För mer "Casual" spel så kör vi med sax-sten-påse. det går jättesnabbt och är enkelt. Alternativt kan vi rulla en sexsidig tärning, den som rullar lägst tar 1 KP skada, lika så tar båda skada. För ännu snabbare strid så rullar förloraren 1T6 för att avgöra hur många KP han förlorar.

2) För folk som är lite mer RPG infattade så har vi gjort vårt eget system där vi har gett monstrena vighet och styrka. sen attackerar monsterspelaren och figurspelaren varandra fram och tillbaka i en tabell där vighet bestämmer om man träffar och styrka hur mycket skada man gör. det verkar som att speldesignern har redan räknat in "rustning" i spelet i och med KP, så vi har ingen mitigation av skada.

Prova runt med lite olika ideer, fantasin är din enda begränsning.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Simon Lundström
Sweden
Täby
flag msg tools
Now who are these five?
badge
Come, come, all children who love fairy tales.
mbmbmbmbmb
Jag kan bekräfta.

Gamla Drakborgen är sten-sax-påse. Om det blir oavgjort (bägge visar sten) förlorar bägge en KP. För hjältarna är ett av korten (utom Durim Dolkspänne) "starkt" och om man väljer den starka och vinner så förlorar motståndaren en extra KP.

Jag hittar däremot ingenting i reglerna som säger att man lägger undan använda kort, utan det är sten-sax-påse rakt av.

Med det sagt tycker jag stridsystemet i Legenden är fullkomligt lysande. Det tar längre tid än bara sten-sax-påse, men mycket kortare tid än "slå för att träffa, slå för att undvika, slå för skada", och det är oändligt myckt mer intrikat än enkla system.

Vi lägger bara upp brickorna och så räknar man till tre (inte sju). Fort ska det gå. Så står man där och småfintar och hoppas lura fienden till Vighet när de slåss mot en svartalv.

Men jag kan hålla med om att det inte funkar för folk som inte är vana vid brädspel. Kör bara sten-sax-påse för dem, det funkar.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Per Franck
msg tools
Ja du har rätt om korten. Och rustning fanns visst med på hjältekorten. det var ett tag sen jag spelade.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Henrik Lindgren
Sweden
flag msg tools
Upuaut78 wrote:
Hej!

Finns det någon som har tips eller idéer om hur man kan förenkla eller "snabba på" stridsförfarandet?

När man spelar med nya spelare blir det ofta diskussion kring stridsförfarandet och ett snabbt och roligt spel stannar ofta upp i strider som tar flera minuter. Att gömma, räkna till 7, visa - ibland 50-60 gånger under en strid - gör ofta att det inte blir en andra omgång av Drakborgen Legenden när man spelar med personer som inte är spelvana.

Jag spelade vanliga Drakborgen för ca 15 år sedan och kommer inte ihåg stridsförfarandet där, men tror inte att jag upplevde det som ett problem eller tråkigt moment. Är det något man kan lyfta över till nya Legenden? Finns det nåt lättare sätt, kanske med tärning, att få ett rättvist resultat i striderna?

Mvh

/Thomas

Nu blir jag väl lynchad för att jag återupplivar en så här gammal tråd, men eftersom jag spelade spelet häromdagen och då fick en massa idéer på förbättringar man kunde göra, så kan jag lika gärna dela med mig av mitt tips på förenklad strid. Kolla punkten "Smoother battles", i denna tråd:

http://www.boardgamegeek.com/thread/907672/some-minor-tweaks...

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Björn Jansson
Sweden
Borås
flag msg tools
designer
mbmbmbmb
Upuaut78 wrote:
Hej!
...

Jag vet inte om det här förenklar något, men det borde gå snabbare i alla fall:
Ta en kik på tärningsvarianten som finns för DungeonQuest: Dice Combat Variant

Den behöver anpassas lite för Drakborgens monster och karaktärer men jag gillar idén. Jag läste precis om den så jag har inte hunnit testa själv men nästa gång Drakborgen kommer upp på bordet så ska jag försöka göra det.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Christian Kamdal
Sweden
Gothenburg
flag msg tools
Vi implementerade ett system där vi använder en T4 för att se vilken typ av egenskap som används. Detta gör spelet mycket intressant och svårare.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.