Daniel Hogetoorn
Netherlands
Amsterdam
flag msg tools
mbmb
OPEN AMSTERDAMS BORDSPELLENKAMPIOENSCHAP 2010

Het jaarlijkse (zevende editie alweer) Amsterdams Bordspellenkampioenschap (ABK) vindt in 2010 plaats op 23 en 24 januari in de "2 Klaveren" (De Clercqstraat 136 te Amsterdam). De toernooideelnamekosten bedragen 5 euro per persoon (bij aanvang van het toernooi te voldoen). Het is niet toegestaan om in het café meegebrachte consumpties te nuttigen. Het café is normaal gesproken namelijk niet op zondag en niet zo vroeg open. In ruil daarvoor vragen ze ons om drinken, ontbijt, lunch en diner daar af te nemen. De prijzen zijn heel redelijk en het niveau van het eten is erg goed! De winnaar van het toernooi wint een tegoedbon voor The Gamekeeper (vorig jaar t.w.v. 125 euro!). De nummers 2 en 3 gaan naar huis met een spel, beschikbaar gesteld door 999 Games.

Het programma ziet er onder voorbehoud zo uit:

Zaterdag 23 januari:

9.00 uur: loting
10.00 uur: Agricola (NL versie)
13.00 uur: Dominion
15.00 uur: Age of Renaissance
22.00 uur: einde eerste dag

Zondag 24 januari:

9.00 uur: Puerto Rico
11.30 uur: Eufraat & Tigris
14.00 uur: Le Havre (NL versie)
19.00 uur: prijsuitreiking

Een paar opmerkingen wat betreft de te spelen spellen:

Dominion: aan het begin van het spel worden de 10 soorten koninkrijkkaarten die meedoen geloot. Verder is het belangrijk om te weten dat het spel is afgelopen als drie van de stapels kaarten (maakt niet uit welke stapels) uitgeput zijn.

Agricola: we draften, waarbij iedere speler 10 ambachten en 10 kleine investeringen krijgt en er steeds van beide 1 uitzoekt en de resterende doorgeeft totdat iedereen 7 ambachten en 7 kleine investeringen heeft. We gebruiken het E, K en I-deck (dus geen Z-deck!). Er zitten maximaal 4 spelers aan 1 tafel.

Age of Renaissance: we spelen met het originele speelbord en er mag niet over kaarten in de hand worden gepraat (geen Cad diplomacy). Verder gelden alle originele spelregels en de official errata en FAQ zoals deze op internet te vinden zijn.

Le Havre: belangrijk voor de mensen die een oudere versie van Le Havre hebben. De Kolenhandel is aangepast. Op de pijl zonder limiet staat nu "5x". Er zitten niet meer dan 4 spelers aan één tafel.

BELANGRIJK: elk jaar is het weer een probleem. Sommige spelers kennen de spelregels toch niet of hebben een spel als Agricola maar één keer gespeeld, waardoor het doorlezen van kaarten erg lang duurt. Er zijn ook spelers die überhaupt erg lang nadenken. Ik wil jullie daarom nogmaals op het hart drukken om de spellen goed te oefenen (dus niet één keer spelen, maar minimaal drie, vier of vijf keer!). Verder zou het prettig zijn als je tijdens het toernooi niet alleen gaat nadenken als je aan de beurt komt, maar ook tijdens de beurt van anderen al over je zet gaat nadenken. Ik wil nog niet met zandlopers gaan werken, maar mocht er ook dit jaar weer een potje Eufraat & Tigris van 4 uur bijzitten, moet ik echt over zoiets gaan nadenken.

Vanaf heden kun je je bij mij voor het toernooi aanmelden (dhogetoorn@gmail.com). Graag bij je aanmelding de volgende zaken vermelden:

1. Volledige naam + e-mailadres en telefoonnummer waarop je het beste te bereiken bent.
2. Welke van de te spelen spellen kun je eventueel naar het toernooi meenemen?
3. Welke spellen moet je nog leren?
4. Heb je hulp nodig bij het zoeken naar speelgenoten om deze spellen te leren? Zo ja, op welke dagen zou je kunnen oefenen?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Eugene van der Pijll
Netherlands
Leidschendam
flag msg tools
designer
badge
mbmbmbmbmb
DeDaan wrote:
Dominion: aan het begin van het spel worden de 10 soorten koninkrijkkaarten die meedoen geloot. Verder is het belangrijk om te weten dat het spel is afgelopen als drie van de stapels kaarten (maakt niet uit welke stapels) uitgeput zijn.

Alleen als drie stapels op zijn? Dat verandert de waarde van verschillende kaarten (b.v. kapel) aanzienlijk.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Daniel Hogetoorn
Netherlands
Amsterdam
flag msg tools
mbmb
Oh sorry, en als de provinciekaarten op zijn natuurlijk ;-)

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Maarten D. de Jong
Netherlands
Zaandam
flag msg tools
badge
DeDaan wrote:
Verder zou het prettig zijn als je tijdens het toernooi niet alleen gaat nadenken als je aan de beurt komt, maar ook tijdens de beurt van anderen al over je zet gaat nadenken. Ik wil nog niet met zandlopers gaan werken, maar mocht er ook dit jaar weer een potje Eufraat & Tigris van 4 uur bijzitten, moet ik echt over zoiets gaan nadenken.

Ik zou in die situatie eerst hebben geklaagd, en daarna gewoon zijn weggelopen. 4 uur E&T? Kom op, zeg. Ik heb 'ns een keer een echtpaar E&T geleerd, en toen hebben we drie partijtjes in die 4 uur gespeeld. En daar zat de uitleg bij.

Klok erbij zetten, de denktijd in de eigen beurt op ongeveer een halve minuut stellen (dat is veel, want je kunt maar 2 dingen) met onbeperkte actietijd mits vlot afgehandeld. Het geeft spelers een houvast voor wat 'redelijk' is, alsmede een instrument om anderen aan te sporen eens wat te doen. Als een traagspeler daar niet tegen kan, moet hij maar opgeven. Het moet immers ook leuk blijven voor de anderen.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
marijn vis
Netherlands
badhoevedorp
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Leuk!
Niet zuur bedoeld hoor, maar jammer dat jullie er age of renaissance opgezet hebben. Als je het spel niet kent, ga je het met zijn speelduur natuurlijk nooit meer genoeg spelen om het enigzins onder de knie te krijgen (zonder al je spel sessies op te offeren aan dit spel.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Daniel Hogetoorn
Netherlands
Amsterdam
flag msg tools
mbmb
Dat hangt er vanaf. In The Gamekeeper wordt bijna wekelijks Age of Renaissance gespeeld. Indien nodig kan ik helpen bij het leggen van contact met de juiste mensen.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Eugene van der Pijll
Netherlands
Leidschendam
flag msg tools
designer
badge
mbmbmbmbmb
DeDaan wrote:
In The Gamekeeper wordt bijna wekelijks Age of Renaissance gespeeld.

Als het kampioenschap vooral gaat tussen de vaste spelers van The Gamekeeper, is er niets mis mee om zo'n spel dan op de agenda te zetten. Als je graag een groot aantal spelers wil trekken, ook diegenen waar je normaliter niet tegen speelt, is het m.i. handiger om spellen uit te zoeken die wereldwijd meer dan 18 keer per maand (aantal gelogde AoR-spellen op BGG in augustus) gespeeld worden.

Persoonlijk ben ik best wel te vinden voor een bordspelkampioenschap, zelfs al is het in Amsterdam om 9 uur 's ochtends in het weekend (ik woon in Den Haag), maar om met een voorbereiding van max. 1 of 2 spellen een spel van 6 uur te spelen tegen tegenstanders die het "bijna wekelijks" gespeeld hebben, daar heb ik totaal geen zin in.

Maar het is jullie kampioenschap, en jullie moeten gewoon doen wat jullie leuk vinden (en als dit de zevende editie is, dan zijn er blijkbaar voldoende mensen die de selectie wel waarderen).

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Pee di Moor
Netherlands
Rotterdam
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Ik kan niet wachten op Eugene's Haags kampioenschap ....

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Daniel Hogetoorn
Netherlands
Amsterdam
flag msg tools
mbmb
Yup, gemiddeld zijn er zo'n 20 deelnemers per jaar. Het programma wordt samengesteld op basis van een verkiezing onder alle aanwezigen op de mailinglijst (deelnemers, toekomstige deelnemers, oud-deelnemers en geïnteresseerden). De 6 spellen op het programma hebben de meeste stemmen ontvangen. Ik heb de uitnodiging uitsluitend geplaatst om mensen die niet van het toernooi weten toch de mogelijkheid te geven om mee te doen. Bevalt het programma niet en wil iemand niet meedoen, even goede vrienden ;-)

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Daniel Hogetoorn
Netherlands
Amsterdam
flag msg tools
mbmb
O ja, en je hoeft een spel natuurlijk helemaal niet onder de knie te hebben, als je de spelregels maar kent. Het gaat namelijk meer om de gezelligheid dan om het winnen. Of klink ik nu een beetje te olympisch? ;-)

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Eugene van der Pijll
Netherlands
Leidschendam
flag msg tools
designer
badge
mbmbmbmbmb
Zolang je publiek tevreden is (en jij zelf tevreden bent met je publiek!) hoef je natuurlijk niets te veranderen. Veel plezier met het kampioenschap!

En een Haags kampioenschap zit er voorlopig niet in; ik ben niet zo organiseerderig. Er zouden meer mensen zoals Daniel moeten zijn...

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Peter Hein
Netherlands
Delft
flag msg tools
badge
Ceterum censeo RoboRally esse delendam
mbmbmbmbmb
pijll wrote:
Er zouden meer mensen zoals Daniel moeten zijn...

Zoals mensen die Tai Pan-toernooien organiseren?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Daniel Hogetoorn
Netherlands
Amsterdam
flag msg tools
mbmb
Dat heb ik ook drie jaar lang gedaan, trouwens. Als er interesse voor is wil ik in de zomer van 2010 wel weer een TaiPan-toernooi organiseren. Dan ben ik met mijn vriendin in Nederland (ik woon in Hongarije) en zij is ook gek op dat spel :-)
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.