Daniel A
Netherlands
flag msg tools
mb
Wat een belachelijke ongenuanceerde review. Je oordeel is gebaseerd op twee eigen ervaringen die je brengt alsof het een objectief oordeel is. Vervolgens vergelijk je een eigen house-rule variant met twee andere spellen. Kortom, niet informatief en zelfs misleidend voor iemand die van plan is om Descent te kopen en volgens de regels te spelen (wat zeer goed mogelijk is!).

Dit is geen volledige review, maar ik wil even kort ingaan op twee van je meningen om een meer gebalanceerd beeld te geven voor iemand die het spel nog niet kent.

1) De Overlord kan niet winnen van 4 tegenspelers (heroes). Dit is veel te kort door de bocht, aangezien 1 Hero niet even sterk is als de Overlord. De Overlord bestuurt de monsters en beschikt over een deck met interessante kaarten. De andere spelers hebben elk 1 hero om te proberen de monsters te verslaan. Het is dus duidelijk dat beide partijen over geheel verschillende resources beschikken, en het dus niet simpelweg te reduceren valt tot "4 tegen 1 is gemeen". De Quests die bij het spel zitten bieden juist een mooie verdeling van moeilijkheidsgraad voor de heroes: in het begin wat makkelijker, later moeilijker. Bovendien zijn er een hoop expansions met verschillende moeilijkheidsgraad te krijgen.

2) Het spel is niet leuk omdat je je hero kan verliezen. Dit is gewoonweg een onwaarheid. Je hero kan weliswaar doodgaan, maar dan verlies je als team alleen een aantal overwinningspunten en mag je hero met volledige gezondheid weer opnieuw in het spel komen. Dit vind ik juist een leuk en sterk punt van het spel. Pas als je als team geen overwinningspunten meer over hebt, verliezen de heroes en wint de Overlord het spel.

Voor wie een uigebreide (Engelse) review wil lezen, zijn er hier op BGG voldoende te vinden, dus ik laat het hierbij. Ik hoop alleen dat niemand zich door bovenstaande, misleidende review ervan laat weerhouden dit uitstekende spel te proberen.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Kris Vanhoyland
Belgium
Genk
flag msg tools
designer
“The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown.” ― H.P. Lovecraft
badge
I have loved the stars too fondly to be fearful of the night.
mbmbmbmbmb
El Ravager wrote:
Wat een belachelijke review.
thumbsup

Over de game balance in Descent zijn al veel woorden verspild, maar het is zeker niet terug te leiden naar "4 tegen 1". Het hangt af van enorm veel factoren; welke quest er gespeeld word, welke heroes en bijhorende skills de spelers trekken, en zeker ook belangrijk, het ervarings niveau van de spelers zelf.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Daniel A
Netherlands
flag msg tools
mb
@ Geert

Ik was inderdaad niet terughoudend in mijn reactie, en ik vind dit nog steeds terecht gezien de toon van je eigen review. Een uitspraak als "Dat is een onmogelijke opgave, tenzij je als volwassen speler tegen vier peuters speelt" getuigt namelijk niet van een weloverwogen review van een spel. Ook je uitspraken over game balance lijken ongefundeerd en komen niet overeen met veel meer gedetailleerde strategie-artikelen hier op BGG. "We hebben voor de test eens alle creeps 5x zoveel HP gegeven. Dat was alsnog geen probleem voor de heroes." geeft al aan dat je ofwel de regels niet goed hebt gelezen ofwel dat jullie Overlord niet erg goed speelt. Dat is allemaal niet erg en kan de beste overkomen, maar schrijf het dan niet op BGG alsof het de universele waarheid is. Kijk eens naar artikelen van The_Immortal, bijvoorbeeld deze: http://boardgamegeek.com/thread/271256/journeys-in-the-dark-....

Kortom, je mag een mening hebben, maar presenteer die dan ook duidelijk als een mening en niet alsof het de waarheid is.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Jan Tuijp
Netherlands
Volendam
Noord-Holland
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Tjeezus... eindelijk eens een review in je moers taal op de Geek en dan meteen dit gekijf.

De recensie mag wat steil zijn, ik was op geen enkel moment in verwarring over het feit dat het hier om een mening ging. Sowieso is elke recensie een mening en per definitie bevooroordeeld.

Om Freek de Jonge aan te halen: Het is maar een spelletje!

Nou, nu weer lief spelen...
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Daniel A
Netherlands
flag msg tools
mb
Wie de schoen past, trekke hem aan. Mijn enige doel was om aan te geven dat bepaalde beweringen uit de review over game balance incorrect zijn. Dat had ik wellicht diplomatieker kunnen doen. Excuses daarvoor.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Filip Labarque
Belgium
Kortrijk
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Waar staat die review trouwens?
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.