Martijn Althuizen
Netherlands
Helmond
Noord Brabant
flag msg tools
designer
publisher
@m_a_r_t_ij_n
badge
@m_a_r_t_ij_n
mbmbmbmbmb

Inleiding
De Amerikaanse uitgever Out of the Box Publishing gebruikt drie aanduidingen om haar spellen te typeren; party games, quick games en engaging games. De party games zijn laagdrempelige spellen die vaak met meer spelers gespeeld kunnen worden dan doorgaans mogelijk is. De engaging games zijn spellen met meer diepgang en uitdaging. Quick games zijn korte spellen.
De drie spellen die in deze review bekeken worden vallen allen onder de categorie quick games. Tevens zijn het snelheidsspellen; spellen waarin je probeert zo snel mogelijk iets voor elkaar te krijgen om te winnen.. Bij alle drie de spellen is het in grote lijn de bedoeling om zo snel mogelijk al je kaarten kwijt te raken. Winnaar is de speler die hier als eerste in slaagt.

Spelomschrijvingen
Wat de spellen gemeenschappelijk hebben is dat het alledrie spellen zijn waarin alle spelers tegelijkertijd aan de beurt zijn. Uiteraard zijn er ook de nodige verschillen tussen de spellen onderling.
7 Ate 9 en Super Circles horen een beetje bij elkaar omdat ze speltechnisch hetzelfde zijn. In beide spellen moeten spelers proberen om zo snel mogelijk al hun kaarten kwijt te raken door deze op een gedeelde aflegstapel te leggen.

Allereerst worden de kaarten worden gelijkmatig over alle spelers verdeeld. Elke stapel vormt een persoonlijke afneemstapel van een speler. Elke speler legt zijn/haar aflegstapel voor zich neer.
Vervolgens legt de deler in het midden van de tafel één kaart open neer, en kan het spel beginnen.
Spelers mogen zoveel kaarten van de eigen afneemstapel in de hand nemen als men wil. De enige voorwaarde is dat er telkens maar één kaart per keer gepakt mag worden. Bestaat een stapel uit 18 kaarten, dan zal er 18 keer één kaart gepakt moeten worden.
Op elk moment mag een speler een kaart die op de bovenste kaart van de aflegstapel ‘past’, op de aflegstapel leggen. Zijn er meerdere spelers die tegelijkertijd een kaart op de aflegstapel (proberen te) leggen, dan blijft alleen de kaart van de snelste speler liggen.

Wanneer past een kaart op de bovenste kaart van de aflegstapel? Hierin verschillen 7 ATE 9 en Super Circles van elkaar. In 7 ATE 9 zijn nummers bepalend welke kaart wanneer afgelegd mag worden, in Super Circles zijn kleuren bepalend.

De kaarten van 7 ATE 9 hebben nummers van 1 tot en met 10, aangevuld met een ‘plus/min waarde’. Plus/min waarden lopen van 1 tot en met 3. Kaarten met een plus/min waarde van 1 zijn groen gekleurd. Kaarten met een plus/min waarde van 2 zijn blauw gekleurd, en die met een plus/min waarde van 3 zijn rood van kleur.
Alleen kaarten die een nummer hebben dat gelijk is aan het nummer van de bovenste kaart van de aflegstapel plus of min de plus/min waarde, mogen afgelegd worden. Bijvoorbeeld: De bovenste kaart heeft nummer 7 en een plus/min waarde van 2. Alleen kaarten met het nummer 5 (7 - 2) of met het nummer 9 (7 + 2) mogen hier bovenop gelegd worden.
Komt een waarde boven de 10 uit (bijvoorbeeld 9 + 3 = 12), dan wordt alleen het laatste cijfer genomen als geldig nummer. In dit geval blijft dan alleen de 2 over; kaarten met het nummer 2 mogen dus afgelegd worden. Bij verminderen gebeurt hetzelfde; blijft de waarde 0 over (bijvoorbeeld 2 -2 = 0), dan wordt dit een 10. Een negatieve waarde van 1 (2 – 3 = -1) wordt 9 (10 - 1). Een negatieve waarde van 2 (1 – 3 = -2) wordt 8 (10 - 2). Kortom, in dit soort gevallen wordt er gerekend met wat ‘modulo 10’ genoemd wordt.

De kaarten van Super Circles hebben net als die van 7 ATE 9 ook nummers (1 tot en met 4). Deze zijn echter van secundair belang. Belangrijk in de bepaling welke kaarten afgelegd mogen worden zijn in Super Circles de kleuren die op de kaarten staan. Elke kaart heeft 4 concentrische cirkels. Concentrisch wil zeggen dat de ringen hetzelfde middenpunt hebben. Elke ring op een kaart heeft een eigen kleur. Elke kaart heeft dus vier verschillende kleuren, uit een totaal van vijf mogelijke kleuren. De ringen zijn van binnenuit genummerd van 1 tot en met 4; de binnenste ring heeft nummer 1, de buitenste ring heeft nummer 4.
Een kaart mag alleen bovenop een andere kaart gelegd worden als één van haar ringen hetzelfde nummer en dezelfde kleur heeft zoals op de onderliggende kaart.

In 7 ATE 9 en in Super Circles moet het nummer op de neergelegde kaart cq. het nummer van de overeenstemmende ring hardop gezegd worden door de speler die een kaart bovenop de aflegstapel legt.

Ook in Run Wild spelen alle spelers gelijktijdig. Er is echter geen gedeelde aflegstapel. In plaats daarvan proberen spelers zogenaamde sets en runs te maken. Een set bestaat uit tenminste drie kaarten met hetzelfde nummer in verschillende kleuren. Een run is een reeks van minimaal drie kaarten met opeenvolgende nummers van dezelfde kleur.

De nummers op de kaarten van Run Wild lopen van 1 tot en met 12 en er zijn 5 verschillende kleuren (rood, geel, groen, blauw en paars). Daarnaast zijn er jokerkaarten die in de plaats van elke willekeurige kaart gebruikt mogen worden. Ten slotte zijn er de ‘draw-3’ kaarten; wordt er hiervan één gespeeld, dan moeten alle spelers behalve de speler die de kaart gespeeld heeft, 3 kaarten van de eigen afneemstapel pakken.
In tegenstelling tot de andere twee spellen begin je in Run Wild niet met een lege hand, maar met 8 kaarten in de hand. Iedere speler heeft wel zijn/haar eigen afneemstapel. Daarnaast wordt de winnaar op een andere manier bepaald; een spelronde eindigt wanneer één van de spelers geen kaarten meer in de hand heeft (een speler kan dus nog een eigen afneemstapel hebben en toch uit zijn). De overige spelers krijgen punten op basis van de kaarten die men nog in de hand heeft.
De speler die na vier spelronden het minste aantal punten heeft is de winnaar.
Het tegelijkertijd spelen in Run Wild houdt in dat je op elk moment nieuwe sets en runs mag neerleggen, maar ook dat je kaarten van reeds gelegde sets en runs mag vervangen of weghalen en hergebruiken. Weghalen en vervangen mag zolang er hierbij maar een geldige set of run achter blijft.

Mening
Van de drie spellen vind ik persoonlijk 7 ATE 9 het leukste. Het minst irritant in ieder geval. Dit spel zou ik best nog wel eens willen spelen als iemand mij er om zou vragen.
Jammer dan dat anderen juist weer Super Circles leuker vinden. Want dat doe ik dus echt nooit meer. Wat een frustrerend spel. Los van dat ik niet van snelheidspellen houd, vind ik dit gewoon een slecht ontworpen spel.
Alles moet zo snel waardoor de aflegstapel geen nette stapel is maar een zootje kaarten bij elkaar. En echt niet dat iemand dat netjes gaat maken. Tuurlijk niet. Want dat kost tijd en die heb je niet als je nog enige kans wilt hebben om te winnen.
Eerst moet je dus proberen te achterhalen welke kaart nu precies de bovenste is, vervolgens moet je kijken welke ring welke kleur heeft (4 stuks), dan in je eigen kaarten gaan zoeken naar een kaart die daarbij past (dus voor elke kaart 4 dingen controleren tegen wat je onthouden hebt), en die opgooien voordat iemand anders dat doet. En dat dan elke paar seconden.
Dat is geen doen. Zeker niet tegen iemand die van nature meer gericht is op kleuren dan op cijfers en rekenen. Je kunt hier ook niet beter in worden naar mijn idee. Met het ‘rekenen’ van 7 ATE 9 en Run Wild nog wel, maar in gekleurde ringen met elkaar associeren niet.
Naast deze emotionele aspecten waardoor ik het spel niet leuk vind, acht ik Super Circles tevens ´seriously flawed´. Het spelmechanisme is redelijk makkelijk te ondermijnen/omzeilen. Je pakt gewoon zo snel mogelijk al je kaarten in een stapeltje in je hand. Vervolgens richt je je alleen maar op de kleur van de buitenste ring (die het makkelijkste te zien is) en zorg je dat je heel snel door het stapeltje kaarten in je hand gaat en alle kaarten die je hebt met die kleur buitenring op de stapel smijt terwijl je wild ‘VIER’ blijft roepen.
Al snel gaan andere spelers hieraan meedoen... Hiervoor hoef je namelijk het minste te controleren en ben je dus haast altijd het snelste.. En mocht er iemand dan toch een andere kaart opgooien met een andere kleur buitenring, dan ga je toch lekker al je kaarten met die kleur buitenring opgooien.

Dan is 7 ATE 9 beter. Bij elke kaart heb je maar twee mogelijkheden die lekker vlot uit te rekenen zijn. Soms kost het wat meer tijd omdat je conform modulo 10 moet rekenen. Maar dat hoeft alleen maar als je het ‘niet modulo nummer’ niet hebt. Verder is bij 7 ATE 9 wel goed te zien welke kaart bovenop ligt, ook al is de stapel niet netjes.

Van Run Wild heb ik op Internet de opmerking voorbij zien komen dat het ‘Rummy on speed’ is. Misschien is het inderdaad wel Rummy voor ‘de nieuwe generatie’. Ik verwacht echter niet dat mensen die Rummy, Rummikub of bijvoorbeeld jokeren leuk vinden, Run Wild leuk zullen vinden.
In die traditionele spellen zijn beurtwisselingen een belangrijk onderdeel. Ze zorgen voor een bepaald ritme, wat een deel van het plezier is van het spelen van dat soort spellen. Een nieuwe doelgroep aanboren is altijd moeilijker dan een bestaande doelgroep ‘meer van hetzelfde’ te geven. Ook is geopperd dat Run Wild gespeeld kan worden met een reguliere stok kaarten. Het zou wel kunnen, alleen is het toch anders. Run Wild kent een vijfde kleur tegenover de vier groepen van een normaal kaartspel (ruiten, harten, klaveren, schoppen).

Tot slot: Volwassenen hebben ten opzichte van kinderen het gigantische voordeel dat ze makkelijker meer kaarten in hun handen kunnen houden. Tel daarbij op hun betere fijne motoriek en een kind maakt meestal geen schijn van kans. Zeker niet bij het rekenwerk van 7 ATE 9.
In mijn beleving zijn deze drie spellen zeker geen familiespellen. Op de website van de uitgever wordt nog wel een alternatieve speelwijze uitgelegd waarmee onderlinge verschillen (in onder andere snelheid) gecompenseerd kunnen worden. Maar deze manier van spelen druist zo in tegen het principe van een snelheidsspel, dat het echt niet gaat werken. Als spel om gezellig met je kinderen te spelen zijn dit soort snelheidsspellen zeker niet de beste keuze.

Conclusie: een 5
Het zijn geen slechte spellen. Maar ook geen heel goede, aparte, spellen. Ik val in de categorie van mensen die niet houdt van dit soort snelheidsspellen. Ik hou niet van die chaos en stress.
Als ik al een snelheidsspel speel, dan liever iets als Halli Galli of Mosquito. Daar zit net wat meer structuur in, wat heel veel prettiger is.
Desondanks zal er best een publiek voor zijn. Alles moet tegenwoordig sneller en wilder. Nou, dan moet je net deze spellen hebben. Maar ik sla ze over. Voor mij zijn het geen ‘feelgood’ spellen.
Zeker als je verliest denk je: heb ik me daarom nou zo ingespannen, snel gedaan en druk gemaakt?
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.