Recommend
1 
 Thumb up
 Hide
7 Posts

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Sweden

Subject: Svenska kuber? rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Det var bara en hake...
Sweden
flag msg tools
Help, I'm being held prisoner in an overtext typing facility! I don't have much time, they could find out at any m
badge
I'm that weirdo whose number of badges sold prior to yesterday Bail Organa is keeping track of
mbmbmbmbmb
I Amerikat kan man som bekant beställa t.ex. sådana här plastkuber från företag som säljer utbildningsmaterial:

http://www.eaieducation.com/Product/531004/Centimeter_Cubes_...

1000 färgade kuber i 10 färger för ca 170 kr inklusive porto, det är ju inte direkt så dyrt att klockorna stannar och katterna börjar yla. (Trä vore trevligare, men ändå.)

Frågan är om det alls finns något motsvarande i Sverige? Det enda jag hittat hos företag som säljer utbildningsgrejer är små paket med fåniga mattetärningar och stora färgade klossar som man vill ha hundratals kronor för. T.ex. Panduro har inget som liknar träkomponenter som kuber eller pinnarna från Settlers, inte heller de stora leksakskedjorna. Är Sverige helt enkelt ett kubiskt U-land eller har jag letat på fel sätt?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Johan Herrnsdorf
Sweden
Göteborg
Sweden
flag msg tools
designer
badge
mbmbmbmbmb
Det fungerar bra att beställa från spielmaterial.de, fast då får du nog träkuber, och från Tyskland.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
TS S. Fulk
Sweden
Örebro
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
Kanske Varsam har sådant.

http://www.varsam.se/shop/

Kulturkommissariatet har e4m's runda plast märkörer och gems.
http://kulturkommissariatet.se/catalog/index.php?cPath=126_7...

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Det var bara en hake...
Sweden
flag msg tools
Help, I'm being held prisoner in an overtext typing facility! I don't have much time, they could find out at any m
badge
I'm that weirdo whose number of badges sold prior to yesterday Bail Organa is keeping track of
mbmbmbmbmb
Varsam hade inget liknande i sin katalog vad jag kunde se. De säljer trätärningar för 20 kr styck, tjoho. Kulturkommissariatets 12mm-marker är förvisso någonting men inte riktigt samma funktionalitet som kuber. (Och något liknande gäller för "ädelstenarna" i plast, som jag har en samling av - de fungerar fint i t.ex. spel med fantasytema, men känns inte 100% seriösa i ett modernt logistikspel.)

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Magnus Esko
Sweden
Piteå
flag msg tools
designer
badge
mbmbmbmbmb
Jag köpte mina från Lär och Lek, men riktigt så billiga var de ju inte.

http://www.learn-play.eu/product.php?id_product=402

Thumb up
1.00
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Det var bara en hake...
Sweden
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Tackar, det där verkar ju vara precis vad jag frågade efter (trä vore trevligare, men ändå etc.). Kanske inte så man slår till och impulsköper tre burkar, men då finns det där i alla fall. De hade en del småtrevliga tärningar också, även om det som sagt inte är jättebilligt. Synd att deras färgade trästavar ska ha olika längd av något obskyrt pedagogiskt skäl som har väldigt lite med brädspel att göra.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Det var bara en hake...
Sweden
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Överskottsbolaget tar 85 kr för hinkar med ca 950 hyfsat stora rörformade plastpärlor i tio färger (rosa istället för en andra grön nyans, och en betydligt ljusare lila). De skulle fylla ungefär samma funktion som kuber om det inte vore för att a) de knappast går att stapla, och b) om man råkar slå omkull dem så rullar de överallt. Ett möjligt komplement i alla fall.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.