Recommend
1 
 Thumb up
 Hide
9 Posts

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Sweden

Subject: Guesstimaster - nu lanserat vårt spel på Indigogo rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Martin Lindh
msg tools
Vi på Acabo games har precis lanserat vår första crowdfunding-kampanj på Indigogo för den engelska versionen av Guesstimaster. Den bygger på det tidigare svenskspråkiga spelet Guesstimate, men med bättre frågor, ny spelplan och lite annan spelmekanik. Kolla gärna in våran kampanj på indigogo. Ni som läser det här kan ju brädspel så det skulle vara kul om ni vill kan ta en extra titt och se hur vi kan göra kampanjen bättre. Vad saknas det för information?

http://www.indiegogo.com/Guesstimaster

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
TS S. Fulk
Sweden
Örebro
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
Indh wrote:
Vi på Acabo games har precis lanserat vår första crowdfunding-kampanj på Indigogo för den engelska versionen av Guesstimaster. Den bygger på det tidigare svenskspråkiga spelet Guesstimate, men med bättre frågor, ny spelplan och lite annan spelmekanik. Kolla gärna in våran kampanj på indigogo. Ni som läser det här kan ju brädspel så det skulle vara kul om ni vill kan ta en extra titt och se hur vi kan göra kampanjen bättre. Vad saknas det för information?

http://www.indiegogo.com/Guesstimaster

Good luck!

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Simon Lundström
Sweden
Täby
flag msg tools
Now who are these five?
badge
Come, come, all children who love fairy tales.
mbmbmbmbmb
Indh wrote:
Vad saknas det för information?

Ni saknar informationen:

www.spelmarknad.org.

Ert spel kanske inte hinner till den 3 november, men nog hinner det bli klart till April 2013? Spelmarknad vår 2013, alltså. Välkomna!
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Joakim Schön
Sweden
Alingsås
Sverige
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Tycker spelplanen ser spännande ut. Men blev besviken när jag läste att det är ett frågespel.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Martin Lindh
msg tools
Visst är brädet snyggt. Erik, vår (grafik) designer är grym.

Frågorna är rätt öppna. Man förväntas inte kunna svara exakt på dem. Spelet handlar mer om att förstå världen och göra uppskattningar. En fråga kan vara:

Hur många människor i världen har aldrig ringt ett telefonsamtal?
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Virre Linwendil Annergård
Sweden
Stockholm
flag msg tools
Forza Bajen!
badge
... and still sober
mbmbmbmbmb
Indh wrote:
Visst är brädet snyggt. Erik, vår (grafik) designer är grym.

Frågorna är rätt öppna. Man förväntas inte kunna svara exakt på dem. Spelet handlar mer om att förstå världen och göra uppskattningar. En fråga kan vara:

Hur många människor i världen har aldrig ringt ett telefonsamtal?

Problemet är att

1) Folk på BGG är spelnördar
2) De flesta spelnördarna tycker inte om frågespel
3) Spelnördar har bestämda åsikter och prövar inte nytt
4) Spelnördar är inte marknaden för frågespel
( 5) Det finns alltid undantag, jag tycker om frågespel fast ... troligen inte det här men det är en annan fråga)

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Simon Lundström
Sweden
Täby
flag msg tools
Now who are these five?
badge
Come, come, all children who love fairy tales.
mbmbmbmbmb
Problemet med frågespel är de generellt sett brukar vara 95% frågor och 5% spel, vilket gör dem till huvudsakligen övningar i frågelekar, och de är inte speciellt spännande som spel… är min personliga inställning. Sen är frågespel som Art of Science kul tycker jag, för att det är frågor jag faktiskt är intresserade av. Trivial Pursuit undviker jag som pesten eftersom jag är fett ointresserad av den övervägande majoriteten av alla frågor som förekommer i det spelet.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Virre Linwendil Annergård
Sweden
Stockholm
flag msg tools
Forza Bajen!
badge
... and still sober
mbmbmbmbmb
Zimeon wrote:
Problemet med frågespel är de generellt sett brukar vara 95% frågor och 5% spel, vilket gör dem till huvudsakligen övningar i frågelekar, och de är inte speciellt spännande som spel… är min personliga inställning. Sen är frågespel som Art of Science kul tycker jag, för att det är frågor jag faktiskt är intresserade av. Trivial Pursuit undviker jag som pesten eftersom jag är fett ointresserad av den övervägande majoriteten av alla frågor som förekommer i det spelet.

(Jag har inget emot TP men å andra sidan brukar jag ha rätt på de flesta frågorna)

Vilket av spelen säljer bäst? Vilket forsätter sälja? Vilket kan jag få icke-gamers att spela enklast (Eh okej svaret på det är Bezzerwizzer men i teorin)

Åh och just det, frågan man kan ställa sig om ett spel med den här typen av frågeställningar, speciellt om spelet ska tryckas på Engelska

Vad erbjuder det som inte Wits & Wagers kan erbjuda för det känns som den främsta konkurrenten med den typen av frågor.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Martin Lindh
msg tools
Alltid kul att höra att någon gillar "The Art of Science". Vi har både gjort en Svensk och en Brittisk version av det. Det går dock lite trögt att komma ut och synas i England. Har ni några tips på podcaster, bloggar med stor spridning där som skulle kunna recensera spelet?

Jag har faktiskt inte spelat Wits & Wagers blush, men det verkar vara ett riktigt bra spel. Det är ju rätt mycket som Guesstimaster (GM). En skillnad jag kan se är att i Guesstimaster så är det storleksordningen som spelar roll. Svaren är tusen, miljoner, miljarder osv. Tror att det i Wits & Wagers mer handlar om svar under 1000. Även hur man får poäng påverkas av detta.

Man kan helt enkelt säga att Guesstimaster är lite som Wits & Wagers fast med lite annat fokus och annan poängsättning. Och jag har inte något emot att vårt spel jämförs med ett så framgångsrikt spel som Wits & Wagers.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.