Recommend
2 
 Thumb up
 Hide
5 Posts

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Sweden

Subject: Settlers of Catan eng. vs. sve. rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
John Doe
msg tools
1. Settlers of Catan 4th ed. av Mayfair Games (ENG) utgivningsår 2007
2. Settlers från Catan av Enigma (SVE) utgivningsår 2011

Jag har ingen erfarenhet av någon av versionerna och undrar om det finns någon skillnad. Språket är inte så viktigt, även om det kan vara bekvämt att ha regler på svenska. Den främsta faktorn jag bryr mig om är kvalitén på spelet och just den engelska versionen är det många som klagar på i olika forum, är kvalitén så dålig ? Någon som spelat/äger både den svenska och den engelska varianten och som kan jämföra ?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Mikael Ölmestig
Sweden
Halmstad
Halland
flag msg tools
badge
mb
Vet inte vad kritiken grundar sig på, men det är inget fel på någon av versionerna, utan båda har bra komponenter och snygga bilder. Om jag minns rätt så är den största skillnaden att städer, vägar etc. i den svenska versionen är gjord av plast, medan i den engelska så är det träkomponenter. Vilket man föredrar är en smaksak.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Upkar Gata-Aura
Sweden
Järfälla
Stockholms Län
flag msg tools
Aaaaahhh'm the best singer!
badge
Bbbbbut that's not fair!
mbmbmbmbmb
nocturne89 wrote:
1. Settlers of Catan 4th ed. av Mayfair Games (ENG) utgivningsår 2007
2. Settlers från Catan av Enigma (SVE) utgivningsår 2011

Jag har ingen erfarenhet av någon av versionerna och undrar om det finns någon skillnad. Språket är inte så viktigt, även om det kan vara bekvämt att ha regler på svenska. Den främsta faktorn jag bryr mig om är kvalitén på spelet och just den engelska versionen är det många som klagar på i olika forum, är kvalitén så dålig ? Någon som spelat/äger både den svenska och den engelska varianten och som kan jämföra ?

Jag själv ha den svensk utgåva, den ända nackdel som jag ser, är att "Traders & Barbarians" expansion finns inte i svenska versionen, och om man vilja köpa det, då är man tvungen att blanda ihop olika konst themor och spelbitar.

Annars bilder på den ny svenska version är den finaste av alla Catan varianter, tycker jag iaf.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Jimmie Andersson
Sweden
Malmö
Skåne
flag msg tools
badge
Uuurrh! I let him in, uuuhh, was that not cool? Arrrarrh...
mbmbmbmbmb
Jag har en engelsk version från Mayfair och kvailitéten lämnar en del att önska. Brickorna är ganska tunna och framför allt ramen som ska hålla ihop dem är ganska bökig att få ihop (pga av att den är tunn), annars överlag ok. Spelet brukar väl inte kosta så mycket men i min mening är det en lite snål produktion.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Ben
Sweden
flag msg tools
Hej,

Står inför ett köp av Catan + Ä&P expansionen och jag skulle vilja veta om någon har haft möjlighet att jämföra brickorna/ramen som följer med i den svenska utgåvan (Enigma) och den engelska (Mayfair)

[Ilgoga] tyckte att kvalitékänslan på den engelska varianten var sisådär. Känns Enigmas "kartongbitar" bättre? Tycker det vore mycket trevligare med träpjäser istället för plast men inte om de andra komponter känns "flimsy"...

//Ben

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.