GeekGold Bonus for All Supporters at year's end: 1000!
9,456 Supporters
$15 min for supporter badge & GeekGold bonus
17 Days Left

Support:

Recommend
2 
 Thumb up
 Hide
38 Posts
1 , 2  Next »   | 

BoardGameGeek» Forums » Game Groups » Europe » Sweden

Subject: Adlibris säljer brädspel?! rss

Your Tags: Add tags
Popular Tags: [View All]
Erik Tengblad
Sweden
Uppsala
Uppsala
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Sökte på Cosmic Incursion på Google nyss och döm om min förvåning när Adlibris dök upp i resultatlistan! Tydligen så har de börjat sälja brädspel. Vet inte om det kanske bara är jag som är väldigt sent ute, men jag tänkte att jag skulle tipsa er andra ändå. Priserna verkar vädligt överkomliga. Här är t ex deras listning på Fantasy Flight-produkter:
http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=advanced...
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Magnus Karlsson
Sweden
Eskilstuna
Unspecified
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Notera att de tar 6% moms istället för 25%. Brädspel är inte böcker och det de gör är olagligt.

(Ja, jag har en butik och ja, jag är bitter.)
5 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Erik Tengblad
Sweden
Uppsala
Uppsala
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Ah, det noterade jag inte. Tyckte väl att priserna var nästan suspekt låga. De har t ex Legends of Andor för 329 kronor när andra ställen säljer det för minst 400.

Det förklarar ju saken.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Jafet Valdez
Sweden
Landskrona
Skåne
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Värt att tänka på är att de är begränsade till Fantasy Flight Games och Wizards of the Coast. Men även för dessa har de bara ett fåtal titlar i lager.

De har dessutom blivit "bättre" på att kolla sina priser på sistone, förut låg de i genomsnitt 100kr billigare. Nu är det i genomsnitt 20-50kr...

Med det sagt beställer jag oftast från spelbutiker istället då de erbjuder större och mer varierat utbud, inklusive speltillbehör som adlibris inte har.

Jag känner också att det är värt att pröjsa en 20a mer för att stödja spelbutiken som främjar hobbyn istället för ett företag som främst livnär sig på annat.

De som beställer från Tyskland för att spara spottspyver istället för svenska spelbutiker förstår jag mig inte på alls.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Erik Tengblad
Sweden
Uppsala
Uppsala
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Jag noterade att de hade ett par titlar från Asmodee i sortimentet också (någon variant av Dixit bland annat). Men ja, om det nu är så att de har låga priser genom att kringå lagar och därmed konkurera på orättvisa vilkor så blir det ju inte speciellt aktuellt att beställa från dem. Inte för att jag har något emot att spara pengar, men jag stöder hellre butiker som agerar lagligt.
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Magnus Karlsson
Sweden
Eskilstuna
Unspecified
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Köpa online eller gå till någon som verkligen är en FLGS? Se till att det senare ger er ett mervärde så kommer alla få mervärde. BTW fick detta SMS idag: "Du är så himla guld värd! Tack för hjälpen! ... Vi är dig trogna" från en kund som ville veta sitt DCI nummer.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Simon Lundström
Sweden
Täby
flag msg tools
Now who are these five?
badge
Come, come, all children who love fairy tales.
mbmbmbmbmb
Jern wrote:
Notera att de tar 6% moms istället för 25%. Brädspel är inte böcker och det de gör är olagligt.

Sen argumenterar jag förvisso för att brädspel är lika mycket "litteratur" som böcker och bör också ha en moms på 6%…
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Ove Ahlman
Sweden
Uppsala
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
Ja, adblibris är väldigt bra att handla bla. FFG spel på, brukar vara biligast över huvudtaget... sen så kanske utbudet är otroligt slumpmässsigt... men hittar man något så är det nog väldigt billigt... och eftersom att det bara är en "bok" så är det ju fraktfritt :-)

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
TS S. Fulk
Sweden
Örebro
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
De brukar få spel efter OLGS, och har inte så många examplar. Men priserna är bra. Och det är bra med 30-dagars faktura.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Daniel Troi
Sweden
Linköping
flag msg tools
mbmbmbmbmb
skewie wrote:

De som beställer från Tyskland för att spara spottspyver istället för svenska spelbutiker förstår jag mig inte på alls.

Vet inte vad du kallar spottspyver men när det kan skilja 200-300 kr på ett spel man beställer från Tyskland jämfört med att beställa det från Sverige så ser iaf jag helt klart en poäng att beställa från Tyskland.

Sen håller jag med Simon om att spel egentligen är lika mycket litteratur som en bok. Det borde ju vara bokmoms på det överallt.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
TS S. Fulk
Sweden
Örebro
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
DanielTroi wrote:
skewie wrote:

Vet inte vad du kallar spottspyver men när det kan skilja 200-300 kr på ett spel man beställer från Tyskland jämfört med att beställa det från Sverige så ser iaf jag helt klart en poäng att beställa från Tyskland.

Sen håller jag med Simon om att spel egentligen är lika mycket litteratur som en bok. Det borde ju vara bokmoms på det överallt.

Jag brukar köpa ett spel i taget så Tysklands frakt är för dyrt (plus, deras priser är inte så bra för spel jag gillar). Jag köpar mest från Sverige och England men nästan aldrig från Tyskland.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Daniel Troi
Sweden
Linköping
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Jag tycker frakpriset från Tyskland är rätt bra men å andra sidan beställer jag uppåt tio spel i taget.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Martin Rundkvist
Sweden
Saltsjöbaden
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Lustigt det där med distinktionen mellan spel och bok. Om jag inte missminner mig så har ingen av 80-talets svenska rollspelsregelböcker ens ett ISBN-nummer. Iaf inte de som distribuerades i spellådor.

Vad FLGS beträffar så förstår jag inte riktigt tjusningen. Jag ser både Adlibris och den lilla lokala bokaffären som profitinriktade detaljister. Skillnaden är bara storleken. När jag köper böcker och spel vill jag ha dem billigt och jag vill slippa åka till stan i onödan. Övriga hänsyn är sekundära. Hasse & Tages gamla slogan "Gynna Söders småbutiker" är inte min grej.

I praktiken brukar jag gynna småfirmor på avlägsna orter som säljer på postorder över internet. De erbjuder ofta bra priser på begagnade grejor. Jag misstänker att det har att göra med de låga hyrorna i avfolkningsbygder.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Daniel B
Sweden
Kungsbacka
flag msg tools
128
badge
22
mbmbmbmbmb
mrund wrote:
Vad FLGS beträffar så förstår jag inte riktigt tjusningen. Jag ser både Adlibris och den lilla lokala bokaffären som profitinriktade detaljister. Skillnaden är bara storleken. När jag köper böcker och spel vill jag ha dem billigt och jag vill slippa åka till stan i onödan. Övriga hänsyn är sekundära. Hasse & Tages gamla slogan "Gynna Söders småbutiker" är inte min grej.

Jag har vägarna förbi en butik på lunchen en dag i veckan. Då brukar jag gå in bara för att klämma på och smeka lite fina spellådor. Det känns rätt att då och då köpa något också.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Andreas Vecstric
Sweden
Malmö
Skåne
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Min FLGS (Playoteket i Malmö) är den plats där jag har de flesta av mina brädspelssessioner. Utan dem hade jag i stort sett aldrig fått spela den typ av brädspel jag vill som mina vänner inte riktigt hänger med på (dvs allt utom party- eller trivia-spel).

Det jag vill ha och som jag kan köpa hos min FLGS, det köper jag hos min FLGS. En del postorder blir det, mest när det är tidskritiskt som gåvor eller udda out of print saker.

(Jag har även "köpt" en del från Kickstarter och liknande, men det kommer jag nog dra ner på i fortsättningen.)
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Sven F.
Sweden
Västra Götaland
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
Vad står F för i FLGS?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Paul - the
Sweden
Lund
flag msg tools
My name is Ozymandias, King of Kings; Look on my Works, ye Mighty, and despair!
badge
You spin me right round, baby - Right round like a record, baby - Right round round round - You spin me right round, baby…
mbmbmbmbmb
Fomalhaut wrote:
Vad står F för i FLGS?

Friendly.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Magnus Berglund
Sweden
Upplands Vasby
Unspecified
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Fomalhaut wrote:
Vad står F för i FLGS?

Fatbottomed.
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Johan Haglert
Sweden
Örebro
flag msg tools
mbmbmbmbmb
skewie wrote:
Det är lugnt jag förstår inte de som köper i fysisk butik så.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Virre Linwendil Annergård
Sweden
Stockholm
flag msg tools
Forza Bajen!
badge
... and still sober
mbmbmbmbmb
Jag köper gärna i fyiska butiker om de faktiskt är vänliga och har representanter som överlag är positiva för hobbyn.
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Jafet Valdez
Sweden
Landskrona
Skåne
flag msg tools
badge
mbmbmbmbmb
aliquis wrote:
skewie wrote:
Det är lugnt jag förstår inte de som köper i fysisk butik så.

Inte jag heller, främst för att den närmsta ligger ca 20 mil bort och jag aldrig varit vid nån. Jag snackade om onlinespelbutiker.

DanielTroi wrote:

Jag har aldrig stött på ett spel som jag varit intresserad av och som det varit sån stor skillnad på. Kan du ge exempel på vilka sorters spel det skulle kunna vara?

Jag har tänkt tanken då och då att beställa från Tyskland när jag haft en stor beställning på G men stötte på ett eller flera av dessa problem:

Spelet är rent utav dyrare.
Spelet är billigare fast på tyska.
Spelet är inte i lager (detta är det för ofta o_O)
Man sparar som högst 100kr på en hel beställlning, då känns det inte riktigt värt besväret.

Är det mer obskyra spel som ni brukar spara pengar på?

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Simon Lundström
Sweden
Täby
flag msg tools
Now who are these five?
badge
Come, come, all children who love fairy tales.
mbmbmbmbmb
mrund wrote:
Vad FLGS beträffar så förstår jag inte riktigt tjusningen. Jag ser både Adlibris och den lilla lokala bokaffären som profitinriktade detaljister.

1) Den lilla lokala bokaffären är inte en del av en stor kedja och behöver inte enorma styrelsebeslut på vad som ska tas in. Generellt sett är marknaden (vad gäller utbud) WAY better off om man har 20 små bokaffärer än 20 lika stora bokaffärer som alla ägs av Akademibokhandeln.

2) I den lilla lokala bokaffären kan man bläddra i böckerna innan man köper dem.
3 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
TS S. Fulk
Sweden
Örebro
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
Zimeon wrote:
mrund wrote:
Vad FLGS beträffar så förstår jag inte riktigt tjusningen. Jag ser både Adlibris och den lilla lokala bokaffären som profitinriktade detaljister.

1) Den lilla lokala bokaffären är inte en del av en stor kedja och behöver inte enorma styrelsebeslut på vad som ska tas in. Generellt sett är marknaden (vad gäller utbud) WAY better off om man har 20 små bokaffärer än 20 lika stora bokaffärer som alla ägs av Akademibokhandeln.

2) I den lilla lokala bokaffären kan man bläddra i böckerna innan man köper dem.

Och i den lilla lokala bokaffären finns nästan igen böcker som jag vill köpa. Jag längtar efter de större bokaffären som finns i USA. Där kan man bläddra hela dagen inte bara 15 minuter.

Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Sven F.
Sweden
Västra Götaland
flag msg tools
designer
mbmbmbmbmb
tssfulk wrote:
Och i den lilla lokala bokaffären finns nästan igen böcker som jag vill köpa.

För ett år sedan var jag i Skara och promenerade in i stans båda mycket små boklådor. Den ena sålde även spel såsom Dominion, Ticket to Ride och ännu en SdJ-vinnare som jag nu glömt vilken det var. Sådana spel finns inte att köpa i den sex gånger större staden Borås. (I den andra affären såldes för övrigt Den svenska almanackan som det året inte gick att få tag i i Borås eller ens få beställd till kedjornas butiker.)

Och med det vill jag inte säga just något speciellt, utan bara antyda att i vissa lägen är små butiker bättre än de stora...
2 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
Johan Haglert
Sweden
Örebro
flag msg tools
mbmbmbmbmb
Jern wrote:

(Ja, jag har en butik och ja, jag är bitter.)
Kollade nu och jag kan fortfarande köpa en FFG-titel 10% billigare från Polen än från Adlibris och ca 17% billigare än den billigaste svenska övriga onlinebutiken.

Polen borde ju också ha moms på brädspel, har du någon koll på varför priserna är så pass bra där? Det är ju FFG som FFG i det här fallet, är det så pass stort land att spelen skickas direkt dit istället för via USA?

Många titlar har de ju egna publiserare för att och det är billigare då är ju inte så konstigt (precis som med Tyskland.)

Rent prisnivåmässigt sett till löner osv kan man ju tycka att Tyskland inte borde skilja sig mot Sverige direkt i övrigt men de har ju en stor fördel i inhemsk produktion, men man tycker ju att det vore mer naturligt med billigare spel i sydeuropa annars om de nu hade haft en egen valuta eller mer korrekt prissatta löner.

Vilken av butikerna är din? Kul att du finns här iaf
1 
 Thumb up
 tip
 Hide
  • [+] Dice rolls
1 , 2  Next »   | 
Front Page | Welcome | Contact | Privacy Policy | Terms of Service | Advertise | Support BGG | Feeds RSS
Geekdo, BoardGameGeek, the Geekdo logo, and the BoardGameGeek logo are trademarks of BoardGameGeek, LLC.